مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است

« جوزپ بورل »، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توییتر گفت که مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است.

بورل در توییتر نوشت: «برای گفت‌وگو درباره برجام با وزیر خارجه ایران ظریف گفت‌وگو کردم. تیم‌ها در وین طی هفته‌های گذشته پیشرفت خوبی کرده‌اند. اکنون لازم است همه طرف‌ها تصمیم‌های سیاسی لازم را بگیرند تا بتوانیم مذاکرات را به اتمام رسانده و به اجرای کامل توافق برگردیم. ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حیاتی است.»

چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود عصر چهارشنبه به پایان رسید.

در این نشست روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اذعان به شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران گفته قصد دارد کشورش را به توافق هسته‌ای با ایران برگرداند. او با وجود این گفته دولتش حاضر است تنها بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا در حال حاضر در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر «وین»، پایتخت اتریش زمینه‌های بازگشت خود به برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.