پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان روی میز قضاست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب انصاری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در دومین روز نشست مطالبه‌گران آموزش و پرورش اظهار کرد: از صندوق ذخیره فرهنگیان و مجموعه‌های وابسته به آن بازرسی‌هایی به عمل آمد، با مدیرعامل صندوق نیز جلسه داشتیم و متوجه شدیم متأسفانه صدمه اساسی به این صندوق وارد شده و یک سری مسائل سنگین حقوقی در اینجا مطرح شده است.

اعداد و ارقام صندوق ذخیره فرهنگیان به هم نمی‌خورد

حجت‌الاسلام والسلمین عرب انصاری ادامه داد: بعضی از مدیران برنامه‌ای را مطرح کرده بودند که سبب ضایع شدن حقوق بعضی از بازنشستگانی می‌شد که در ظاهر تسویه حساب کرده‌اند اما در واقع فقط یک حداقلی را دریافت کرده بودند.

وی متوجه شدیم که سهم افراد، آن عدد و رقمی نیست که مثلا هیأت مدیره مطرح می‌کنند.

تعلق افزایش سرمایه‌ به  معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه افراد خاطی ملزم شدند که برای اعضای صندوق با نگاهی که در  بحث مشترک به تفاهم رسیدیم، محاسبه کنند، گفت: ممکن است صندوق بازپرداختی حتی به کسانی که به ظاهر تسویه حساب کرده‌اند، داشته باشد و یک افزایش سرمایه‌ای متوجه معلمانی که عضو صندوق هستند، خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث نقدینگی صندوق و جبران بدهی‌های آن، قدم‌های امیدوار کننده‌ای برداشته شده است. 

حوزه تعلیم و تعلم باید فضای امن  برای دانش آموزان باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور افزود: حوزه تعلیم و تعلم باید فضای امن و پناهگاهی برای دانش‌آموزان باشد ولی متاسفانه در حال حاضر فشارهای جانبی و روانی بر دانش‌آموزان وارد می کند که این فضای آرام را متشنج می کنند.

وی اضافه کرد: بحث نمره آوردن و رقابت، آینده‌هایی که برخی از والدین بدون در نظر گرفتن توانمندی دانش‌آموزان در نظر می گیرند و کنکور که بحران اصلی این مسأله است، دانش آموزان را مجبور به سپری کردن دوران پر استرسی در زمان تحصیل می‌کند.

 هنوز تعریف مشخصی از خانواده در آموزش و پرورش نداریم

حجت‌الاسلام والمسلمین عرب انصاری خاطرنشان ساخت: در آموزش و پرورش هنوز تعریف مشخصی از خانواده نداریم. کشور ما به جهت کنترل جمعیت و سیاست های غلط جمعیتی به سمت کهنسالی حرکت می‌کند و برخی از صاحب‌نظران معتقدند این مسأله یک فاجعه است و در آینده با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: شاید یکی از دلایلش این است که نتوانسته‌ایم تعریف درستی از بنیاد خانواده ارائه دهیم و آموزش و پرورش نیز در نقد و رد این سیاست‌های غلطی که در حوزه جمعیت وارد شده است، نقش اساسی را ایفا نکرده است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور افزود: در جنبه‌های آموزشی اولویتی برای اصلاح نظام آموزشی نداریم و در ارتباط با سند تحول نظام آموزشی قطعا برایش سرمایه‌گذاری های فراوانی شده است و ساعت‌های زیادی کارشناسان خبره در این مورد مطالعات انجام داده اند و شوراهای بالا دستی در سند به صورت مفصل کار کرده اند.

محتوای آموزشی منطبق با ساختار جامعه  نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین عرب انصاری تصریح کرد: در ساختار نظام آموزشی ما محتوی آموزشی منطبق با ساختار جامعه و کاربردی نیست؛ آینده شغلی دانش‌آموزان را تضمین نمی کند و فضای رعب و وحشتی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: در بحث محتوا در آموزش و نظام‌مند کردن، اگر بخواهیم تأثیر سند تحول نظام آموزشی و استفاده تکنیکی از نرم افزارهای آموزشی را ارزیابی کنیم، می‌بینیم تاکنون توفیق زیادی نداشتیم که مصادیق آن از طریق آسیب‌شناسی قابل بررسی است.

باید توجه بیشتری به دروس تعلیمات دینی شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور افزود: بعضی از دروس کاربردی مانند تعلیمات دینی که جنبه های پرورشی، تربیت مسائل روحی و روانی را دارند در آموزش و پروش مورد کم توجهی قرار گرفته اند و باید توجه بیشتری به این دروس شود. ما در کشور با کمبود مربی دینی مواجه هستیم و در این حوزه  معلم و حمایت کمتری داریم. 

وی تصریح کرد: روش های نوین آموزشی در آموزش و پرورش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. شیوع ویروس کرونا باعث شد که آموزش و پرورش در این حوزه خیزی بردارد، اما با توجه به تجارب جهانی و باید و نبایدهای منطقه‌ای از این فرصت ها می توانیم استفاده بیشتری کنیم.

لزوم برنامه‌ریزی جامع در حوزه تربیت ذهن، روان، اخلاق و مسائل اجتماعی

حجت‌الاسلام والمسلمین عرب انصاری اظهار کرد: در حوزه تربیت ذهن، روان، اخلاق و مسائل اجتماعی و دینی باید برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم تا دانش‌آموز پس از پایان دوران تحصیل و ورود به دانشگاه شخصیت شکل یافته و جامعی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که دانش‌آموزان پس از ورود به دانشگاه تأثیرپذیر می‌شوند و تغییر هویت ، شخصیت و ... می‌دهند به این دلیل است که در دوره آموزش و پرورش  استحکام لازم را به دست نیاورده‌اند.

دغدغه‌های رهبری در حوزه آموزش و پرورش دغدغه ماست

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور گفت: چند نگاه در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد؛ اول اینکه مخالفت شدید با سند ۲۰۳۰ که از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری است و ما آن را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌ایم و هر کجا از اجرای این سند اثری دیدیم وارد شدیم و تذکر دادیم و مجوز باطل شد و اما مجددا گزارش هایی از سراسر کشور می رسد که برخی در صدد اجرای این سند هستند که عمده مکان اجرای آن مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی با آموزش‌های عجیب و غریب است. 

وی تصریح کرد: گزارشی تهیه شد و با دستور مقام معظم رهبری وارد حوزه عمل شدیم و مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها زیر نظر آموزش و پرورش آمدند. 

حجت الاسلام والمسلمین عرب انصاری خاطر نشان ساخت: سازمان بازرسی کل کشور از زمانی که آیت الله رئیسی ریاست قوه و آقای درویشیان ریاست سازمان بازرسی کشور را در دست گرفتند، سند تحول قوه را تهیه کردند و رویکردهای خود را نسبت به محیط های بازرسی تغییر دادند. در گذشته بازرسی ها شکلی و در مورد عملکرد ها بود، ولی مدتی است که وارد محتوا شده‌ایم و نظارت ما واقعی‌تر، دقیق‌تر و اصولی‌تر شده است.

جذب معلم ها را رصد می‌کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان ساخت: جذب معلم ها را رصد می کنیم نظارت جدی بر آموزش و پرورش داریم . سازمان بازرسی اسم بزرگی دارد اما در حوزه آموزش و پرورش تنها ۵ الی ۶ نیرو نداریم که باید نظارت بر کل فرآیند آموزش، پرورش، تعلیم و تعلم را داشته باشند. این طبیعتا شدنی نیست و ما باید رئوس مسائل مهم را مورد بررسی قرار می دهیم. اما حوزه نیروی انسانی و محتوی، بودجه و اعتبارات از چشمان ما دور نمی ماند و همه جانبه نگر به مسائل نگاه می کنیم.

دانشگاه تربیت معلم تنها راه معلم شدن است 

حجت الاسلام والمسلمین عرب انصاری افزود: برای جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر جذب و وورد معلم برای آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان دارند. چند وقت قبل وزیر علوم نامه‌ای داد و اعلام کرد که ما دانشجویان نخبه ای داریم که پس از فارغ التحصیلی آمادگی جذب برای آموزش و پرورش را دارند که رهبر معظم انقلاب موضع جدی گرفتند که نشان دهنده اهمیت این مسأله است.

وی تاکید کرد: واحدهایی که به آموزش پرورش مرتبط و یا مستقل می شوند باید تحت نظارت کامل این وزارتخانه قرار بگیرند، به عنوان مثال مهد کودک ها به عنوان سازمان مستقلی در نظر گرفته شده‌اند. 

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی عرب انصاری تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده برای فرزندان ایرانی از بدو تولد تا مهد کودک نیز سازمانی در حال طراحی و برنامه ریزی است.  در این برنامه ریزی این سازمان از اساتید علوم اجتماعی، تربیتی، کودک و ...  کمک گرفته‌ایم تا آموزش های لازم از بدو تولد برای فرزندان ایران طراحی، برنامه ریزی و اجرا شود.

جوانان باید خارج از وظیفه اداری دیده بان باشند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور افزود: سازمان بازرسی کشور اخیرا عضو افتخاری با نام دیده بان جذب می کند و دیده‌بان‌های صادق، دلسوز و متعهد نظام به کلیت نظام کمک می کنند و شما فرهنگیان در آموزش و پرورش می توانید دیده بان ما باشید و ما می توانیم نشست های سه جانبه بین سازمان بازرسی، آموزش و پرورش و قرارگاه بقیه الله برگزار کنیم. 

وی یاد آور شد: جوانان باید خارج از وظیفه اداری دیده بان باشند زیرا دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به میزان لازم به وظایف خود عمل نمی‌کنند و اندکی پس از ورود تحت تاثیر عادت‌های اداری دستگاه ها قرار می گیرند و در سنت های رایج ذوب می شوند و بسیاری از فعالیت‌ها مغفول می ماند.

 حجت الاسلام والمسلمین عرب انصاری گفت:  ما هرجا که حس کنیم فعالیتی مغایر قانون اتفاق افتاده است، نامه هشداری می‌دهیم و اگر عمل نکردند گزارش موردی تشکیل می شود؛ هیأت رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری به تخلفات مدیر کل به بالا و شعب قضایی، کارکنان را مورد بررسی قرار می دهد.

وی افزود: دانش آموزان ۱۲ سال از عمر خود را در سیستم آموزشی سپری می‌کنند. روش‌های تربیتی که در این ۱۲ سال به آنها ارائه می شود در آینده این دانش آموزان و جامعه تأثیر بسزایی دارد پس باید نظارت جامع و کاملی روی این وزارت خانه و برنامه های آن داشته باشیم.

باید برای آموزش و پرورش از بدو تولد برنامه ریزی کرد

حجت الاسلام والمسلمین عرب انصاری افزود: باید پرسید آیا در این سال ها سیستم ما با مباحث آموزشی خود توانسته است دانش آموز حق طلب، دارای دانش، حکمت، مهارت اندیشیدن و تفکر، ریسک عقلانی، زیبایی شناسی و تحلیل را تربیت کند.

وی خاطر نشان ساخت: آیا این دانش آموز مسئولیت شناس، مسئولیت پذیر و نیروی مفید برای مشارکت های اجتماعی تربیت شده است؟ این دانش آموز براساس خواستگاه انقلاب عظیم اسلامی تربیت می شوند؟ آیا اینها مکتب شهید سلیمانی را درک می کنند؟آیا این دانش آموزان ضرورت مکتب اسلام را احساس می کنند؟ اگر بخواهیم پاسخ این سئوالات را بدهیم باید به سمت آسیب شناسی در حوزه آموزش و پرورش برویم و مسئله ای که وجود دارد این است که سیستم آموزشی ما سیستم آموزشی کارآمدی در بخش آموزش و پرورش نیست.

نشست مطالبه گران آموزش و پرورش ٣٠ و ٣١ اردیبهشت ماه در سالن اجلاس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه با هدف تحقق کامل سند تحول آموزش و پرورش توسط مجمع مطالبه گران آموزش و پرورش با حمایت قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیت الله العظم (عج) برگزار شد.

این نشست مطالبه گری با حضور دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی عرب انصاری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور، دکتر حسین ظفری عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) و رئیس مرکز رسانه و جنگ نرم، حجت السلام والمسلمین روح الله میرزایی عضو سابق مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر، دکتر پناهی معاون هماهنگی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش، دکتر مجید حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی، دکتر مهدی انصاری تهیه کننده برنامه گرانیگاه شبکه افق(تجربیات مظالبه گری) و جمعی از فعالان حوزه آموزش و پرورش در صبح روز دوم برگزاری شد.