ریاض ترجیح می‌دهد، آبرومندانه از یمن خارج شود

 رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دوطرف جنگ یمن بوده است. میدل‌ایست‌آی به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شد: مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

راید کریملی، رئیس برنامه ریزی سیاسی در وزارت خارجه عربستان در اظهارات ادعایی مدعی شد: «ریاض و تهران در حال مذاکره مستقیم هستند.» این مقام سعودی هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران را کاهش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: قضاوت درباره نتیجه کار خیلی زود است و ریاض قصد دارد بررسی کند که اقدامات قابل تایید کدام هستند. روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته در گزارشی مدعی دیدار و گفت‌وگوی مقامات رسمی ایران و عربستان در نهم ماه میلادی جاری در عراق شد.

فایننشیال تایمز در ادامه گزارش ادعایی خود نوشت: «دور اول این مذاکرات درباره حملات نیرو‌های یمنی به خاک عربستان بوده و این مذاکرات مثبت ارزیابی شده است.» 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره ادعای میدل ایست آی مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: گفتگو‌های ما در عربستان در حوزه موضوعات دو جانبه و منطقه پیگیری می‌شود و خبرسازی‌های دیگر صحت ندارد.

سینا حسین پور پژوهشگر مسائل قفقاز و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شایعاتی که پیرامون فروش نفت ایران توسط عربستان و دور زدن تحریم های ایران، اظهار کرد: این خبر پیچیده و غیر عادی است و با سایر ابعاد سیاسی منطقه همخونی ندارد، در واقع مانند تکه های پازلی است که گوشه‌های آن با چیزی نمی‌خواند، اما اقدامات پشت پرده‌ای که در طول ۱۰ سال گذشته به خصوص از سوی وزارت خارجه مطرح شده  دست ما را برای تایید یا تکذیب این خبر می بندد.

او افزود: یمن کشور مستقلی است و به نوعی متحد استراتژیک ما محسوب می‌شود، ایران کنترلی بر این کشور ندارد و نمی‌توان ضمانتی داد که یمنی‌ها چه اقدامی کنند، از طرف دیگر چه اعتمادی به عربستان است که ما به آنها نفت بفروشیم، در واقع کشور‌های قابل اعتمادتری از سعودی‌ها وجود دارد که حاضر به همکاری با ما هستند از جمله ترکیه که همکاری با آن بسیار راحت‌تر است.

 شوی رسانه‌ای توسط رسانه‌های نزدیک به سعودی به راه افتاده است

حسین پور تصریح کرد: وضعیت منطقه نشان می‌دهد که خبر فروش نفت به عربستان شایعه است که با ذهنیت عربی ساخته شده و با نگاه سعودی‌ها به آن پرداخته شده است، احتمالا یک شوی رسانه‌ای است که توسط رسانه‌های نزدیک به سعودی راه افتاده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گرم شدن روابط تهران و ریاض، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته روابط ایران و عربستان سرد شد و تقابل‌های بسیاری اتفاق افتاد، دولت جدید آمریکا توجه خود را از روی سعودی کمتر کرده است و ضعف حمایت واشنگتن موجب ضعیف‌تر شدن عربستان در میدان سیاست شده است.

ریاض ترجیح می‌دهد، آبرومندانه از یمن خارج شود

وی افزود: هزینه‌های سنگینی که طی سال‌های گذشته بر پیکیره عربستان وارد شده موجب فشار بر اقتصاد و سیاست ریاض شده  است، مقامات سعودی متوجه شدند که این رویه خوب نیست، اما آ نها پشیمان نشدند و وضعیت چنین ایجاب می‌کند، امیدی ندارم که روابط تهران و ریاض در این دولت گرم شود و شاید ترجیح آن‌ها این باشد که با دولت جدید رابطه داشته باشند.

 حسین پور درباره خاتمه جنگ یمن، توضیح داد: این جنگ یکی از طولانی‌ترین جنگ هاست، طرف سعودی هم ابتکار عمل را از دست داده و نیرو‌ها دیگر انگیزه عمل در یمن را ندارند، سعودی‌ها متحد‌های خود را از دست داده‌اند، بحرین و امارات تقریبا نیرو‌های خود را از یمن خارج کردند، بنابراین ریاض ترجیح می‌دهد که آبرومندانه از یمن خارج شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: خروج عربستان از یمن به معنای شکست است و هر چقدر این صلح زودتر اتفاق بیفتد به نفع همه خواهد بود.