نتیجه مذاکرات وین درباره احیای برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام

 روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: هفته جاری، مهلت تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جامعه بین‌الملل به منظور دستیابی به توافق درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) داده بود، به پایان می‌رسد. البته مقامات تهران عجله‌ای برای توقف کامل همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان نمی‌دهند و همچنان امیدوارند که طرف آمریکایی تحریم‌های ضدایرانی خود را لغو کند.

روز یکشنبه "محمدباقر قالیباف" رئیس مجلس شورای اسلامی (پارلمان ایران) هشدار داد که با توجه به پایان مهلت تعیین شده از سوی مقامات تهران، آژانس دیگر حق ندارد به فیلم‌های ضبظ شده توسط دوربین‌ها و اطلاعات سازمان انرژی اتمی ایران دسترسی داشته باشد. ولی رسانه‌های ایران به نقل از یک مقام مسئول در شورای امنیت ملی ایران خبر داد که امکان حفظ فیلم‌های ضبط شده برای یک ماه دیگر وجود دارد تا این فرصت فراهم شود که مذاکرات وین درباره برجام پایان یابد. بدین ترتیب، ایران همچنان امیدوار است که بتواند به نتیجه لغو تحریم‌های آمریکا دست یابد.

ضمن اینکه شب گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که رایزنی‌های "رافائل گروسی" دبیرکل این سازمان با مقامات تهران ادامه داشته و قرار است نتیجه آن روز دوشنبه (امروز) در کنفرانس مطبوعاتی اعلام شود.  

روسیه همچنان به امکان دست‌یابی به توافق در مذاکرات وین امیدوار است

به نوشته این روزنامه، فردا (سه‌شنبه) پنجمین دور مذاکرات پیرامون برجام آغاز می‌شود و طرف روسی همچنان امیدوار است که این رایزنی‌ها به احیای کامل توافق هسته‌ای منجر شود. "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و رئیس هیئت مذاکره کننده روسی در رایزنی‌ها پیرامون برجام، اعلام کرد که امکان تمدید توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گامی مثبت و ضروری خواهد بود.

این دیپلمات روس معتقد است که هدف همه طرفین شرکت کننده در مذاکرات وین یافتن راهی عملی برای احیای برجام است و با وجود پیچیدگی مسائل، اراده سیاسی لازم برای دست یابی به نتیجه مثبت مذاکرات وجود دارد. 

وی در مصاحبه‌ای یادآور شد: «چهارمین دور رایزنی‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه به پایان رسید و همه شرکت کنندگان در آن اذعان دارند که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بوجود آمده و دست یابی به توافق دور از دسترس نیست. من امیدوارم دور پنجم مذاکرات که روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، آخرین دور رایزنی‌ها باشد.»

به گفته اولیانوف، در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد که تمامی شرکت کنندگان در مذاکرات وین، توجه خود را به روی دست یابی به نتیجه مثبت تمرکز کنند و این کار می‌تواند بسیار سریع تحقق یابد.

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد که در حال حاضر مذاکرات غیرمستقیم بین نمایندگان ایران و آمریکا درباره امکان لغو تحریم‌ها ادامه دارد که شرط مقامات تهران برای بازگشت به رعایت کامل تعهدات خویش در چارچوب برجام است.

به گفته وی، مقامات واشنگتن تحریمها را به سه فهرست تقسیم کرده‌اند: قرمز، سبز و زرد. فهرست قرمز تحریم‌ها غیرقابل بحث است، فهرست زرد می‌تواند مورد مذاکره قرار بگیرد و فهرست سبز، تحریم‌هایی است که دولت آمریکا حاضر به لغو آنها بدون هیچ شرطی است. اولیانوف یادآور شد که این شامل بخش قابل ملاحظه‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی می‌شود، ولی مقامات تهران بر لغو اکثر تحریم‌ها اصرار دارند و مذاکرات در این رابطه در وین همچنان در سطح کارشناسان ادامه دارد.  

امیدواری رئیس جمهوری ایران به نتیجه مثبت مذاکرات وین

«کامرسانت» در پایان یادآور شده که "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران در اواخر هفته گذشته اعلام کرد که کشورهای غربی با لغو تحریم‌ها در عرصه نفت، پتروشیمی، کشتی‌های نفت‌کش، بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها موافقت کرده‌اند و این واقعیت تأیید می‌کند که "مسئله تمام شده" است. به گفته وی، توافقات اصلی صورت گرفته و تنها برخی موضوعات باقی مانده است.

این در حالی است که "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که واشنگتن هنوز مشاهده نکرده که تهران آمادگی داشته باشد که به مفاد برجام عمل کند.

تصادفی نیست که دیپلمات‌های بلندپایه انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز گفته‌اند که هنوز موفقیت در مذاکرات وین تضمین شده نیست و مسائل پیچیده‌ای همچنان پیش روی قرار دارد. البته آنها نیز مایل نیستند امید خود برای نتیجه بخش بودن مذاکرات وین را از دست بدهند.

ضمن اینکه دست یابی به توافق در خصوص احیای کامل برجام دقیقاً برای دولت حسن روحانی که مدت ریاست جمهوری وی به زودی به اتمام خواهد رسید، بسیار اهمیت دارد. در تاریخ 18 ماه ژوئن (28 خرداد ماه) انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد و حسن روحانی امیدوار است بتواند احیای توافق هسته‌ای را در کارنامه دولت خود داشته باشد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌تواند نشان دهد که مردم ایران تا چه اندازه به این وعده دولت روحانی که "گفت‌وگو با غربی‌ها می‌تواند در کشور تغییر ایجاد کند" اعتقاد دارند.