پیشنهاد برجامی اوباما به ترامپ

 روایت مطرح‌ شده در یک کتاب جدید نشان می‌دهد «باراک اوباما »، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نخستین دیدارش با «دونالد ترامپ » در نوامبر ۲۰۱۶ به او راهکاری برای حفظ برجام و عدم خروج از این توافق هسته‌ای پیشنهاد داده است.

«ادوارد ایساک-دووره»، نویسنده نشریه آتلانتیک در کتابی جدید با موضوع تلاش دموکرات‌ها برای شکست ترامپ نوشته اوباما در نخستین دیدارش با ترامپ برای اینکه او را به دست برداشتن از تخریب برخی از جنبه‌های کلیدی میراث دوران ریاست‌جمهوری‌اش ترغیب کند سعی کرده از در «تملق» وارد شود.

یکی از این میراث‌ها، توافق هسته‌ای ایران بود که ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی‌‌اش در سال ۲۰۱۶ وعده داده بود آمریکا را از آن خارج کند.

طبق روایت دووره، اوباما پیشنهاد داده اسم برنامه‌هایی که میراث دوران ریاست‌جمهوری او هستند تغییر داده شده و نام ترامپ به آن اضافه شود.

اوباما درباره برجام به ترامپ گفته است: «اسمش را به توافق ضد هسته‌ای ترامپ تغییر بده. در اوباماکر (برنامه درمانی اوباما) تغییراتی ایجاد کرد و اسمش را ترامپ‌کر بگذار.»

ترامپ در نهایت بعد از ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا کشورش را از این توافق مورد توافق شورای امنیت خارج کرد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که در دوران ریاست‌جمهوری ۸ ساله اوباما معاون او بود اکنون وعده داده آمریکا را به توافق هسته‌ای با ایران بازگرداند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

طبق آنچه در کتاب جدید آمده ترامپ در نخستین دیدار از اوباما دعوت کرده برای گذراندن وقت به تفرجگاهش در «مارالاگو» بیاید.

با این حال، بعد از آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، روابط میان این دو رئیس‌جمهور به شدت تیره شد. طبق نوشته این کتاب، اوباما در یک مقطع زمانی از ترامپ به عنوان فردی فاسد یاد کرده بود.