طرح جوانی جمعیت دوباره به شورای نگهبان می‌رود

 حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی اخیر طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در شورای نگهبان و اصلاح آن در کمیسیون مشترک آن گفت: با رفع ایرادهای شورای نگهبان، این طرح در حال آماده شدن برای ارسال مجدد به شورای مذکور است و ما توانسته‌ایم ایرادها را حل کنیم. در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، جرم انگاری کردیم تا اگر در زمان تصویب، از اجرای آن سر باز زده شود یا نسبت به آن تخلفی رخ دهد، برخورد قضایی صورت بگیرد.

وی دلیل جرم انگاری در این طرح را بی‌اهمیتی دستگاه‌ها به قانون پیشین مربوط به ازدواج دانست و اظهار کرد: در حدود ۱۹ سال پیش قانون مربوط به ازدواج بایگانی شد و هیچ کس به آن محل نگذاشت. برای نمونه مردم اظهار می‌کردند وام پیش‌بینی شده در قانون مورد توجه نهادی نبود. اگرچه شکایتی از دستگاه اجرایی نسبت به اجرا نشدن قانون پیشین انجام شد، اما روند این شکایت هم خوابیده و جلو نرفته است که امیدوارم طرح فعلی عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی اظهار کرد: درباره مسئله اعطای زمین به خانواده‌ها در راستای حمایت از ازدواج و فرزندآوری ، با مراجع و مسئولان و حوزه شورای نگهبان گفت‌وگو کردیم و آنها هم برای حل مشکلات قول‌هایی دادند و به ویژه این تسهیلات برای روستایی‌ها کاربرد دارد که برای نمونه، اگر فردی  سه سال در روستایی حضور داشته باشد و صاحب سه فرزند یا بالاتر شود، امکانات بیشتری دریافت می‌کند، مسئله اولویت‌دهی به متأهلان و صاحبان فرزند و تقدم آنها در حوزه‌های مختلفی از جمله استخدام هم وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اضافه کرد: در آموزش و پرورش، بهداشت، اشتغال، بیمه و بسیاری دیگر از حوزه‌ها تقدم متأهلان و صاحبان فرزند در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده قرار داده شده است.