جلیلی: ساختار اجرایی دولت باید اصلاح شود

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در برنامه صدای جوان در رادیو جوان طی سخنانی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: من دانشجوی دانشگاه امام صادق بودم. بعد در وزارت خارجه استخدام شدم. از کارشناسی شروع کردم و بعد به معاونت وزارت خارجه رسیدم و بعد هم دبیر و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی شدم. البته هنوز هم نماینده رهبر انقلاب در این شورا  و همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت و شورای راهبردی روابط خارجی هستم.

وی افزود: خانه‌ای که من مالک آن هستم ۱۲۵ متر است ولی الان در خانه سازمانی هستم که بزرگتر است و خودرو من هم پراید است.

جلیلی ادامه داد: یک نکته اصلی که به نظرم نقش خیلی مهمی دارد ماشین دولت است. سال ۹۲ که رفتیم به آقای روحانی تبریک بگوییم به ایشان گفتم شاید ما دو نگاه متفاوت داشته باشیم اما این ماشین دولت نه من را به آنجایی که می‌خواهم می‌برد نه شما را. این ماشین خراب و فرسوده است. این ساختار اجرایی دولت نیاز به یک اصلاح جدی دارد. الان هم فکر می‌کنم رئیس جمهور آینده باید ساختار اجرایی دولت را اصلاح کند. برخی کارهایی که در این سالها شد خوب است اما کافی نیست. به نظر من دولت آینده باید یک کار جدی برای اصلاح این ماشین و سرعت بخشیدن به آن انجام دهد. بر اساس مطالعاتی که داشتیم می‌دانیم کشور شرایطی دارد که می‌تواند در چهار سال آینده یک جهش داشته باشد لذا برای این جهش باید ماشین دولت اصلاح شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فضای مجازی یکی از بهترین فرصت‌ها برای نسل جوان است. با این فرصت می‌توان به اصلاح و انجام خیلی از موضوعات سرعت و شتاب داد. فضای مجازی یک ابزار بسیار ارزشمند است و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. اتفاقا اگر برای این فضا برنامه داشته باشید مردم از فرصت‌های فضای مجازی استفاده حد اکثری می‌کنند.

وی اظهار داشت: فضای مجازی یک فرصت بسیار خوب برای ایجاد اشتغال است و دولت آینده باید برای آن برنامه داشته باشد. من معتقدم که در این باره باید با جوانان صداقت داشت و شاید خود من هم برای برخی محدودیت‌ها در فضای مجازی توجیهی نداشته باشم. اینکه اینستاگرام باز است ولی توییتر بسته است؛ خب کار ویژه هر دو یکی است و باید برای آن فکری کرد.

جلیلی با بیان اینکه شما اگر بخواهید کشورتان را در عرصه‌های مختلف پیشرفت بدهید مبتنی بر نیروی انسانی است که متاسفانه در این سالها کوتاهی‌های زیادی در این زمینه داشتیم. یکی از بحث‌های قانون اساسی در این زمینه این است که تشکیل خانواده و برآوردن نیازهایشان حق مردم و وظیفه دولت است و دولت باید در این زمینه برنامه داشته باشد. این برنامه باید واقعی باشد. برای مسکن جوان باید برنامه داشت و یکی از موضوعاتی که ما برای‌ آن تشکیل جلسه دادیم این بود که باید سالی یک میلیون خانه ساخت و امکاناتی فراهم کرد که جوان بتواند ازدواج کند که مهم‌ترین آن شغل است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهم برای رئیس جمهور این است که رئیس‌جمهور همه است نه رئیس‌جمهور تهران یا شمال تهران. برای مثال برنامه ساخت مسکن باید تمام ایران را شامل بشود. اگر سازوکاری در زمینه‌های مختلف داریم باید برای همه کشور باشد و یکی از هنرها و وظایف رئیس‌جمهور این است که این کار انجام بشود.

وی درباره مشکلات مرزنشینان گفت: من به اکثر مرزهای کشور رفتم و در پایانه‌های مرزی بخصوص در غرب حضور یافتم. من در سفری به بانه نگاه می‌کردم که جوانان ما نشستند که باری بیاید و کولبری کنند. من طرح مفصلی دارم که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند.

جلیلی درباره نخست دستوری که در روز اول ریاست‌جمهوری صادر می‌کند، اظهار داشت: برخی اختیاراتی که رئیس جمهور دارد و احتیاح به قانون و مصوبات ندارد، بررسی کردیم و مجموعه احکامی که رئیس جمهور می‌تواند امضا و ابلاغ کند را احصا کردیم و در روز اول ریاست‌جمهوری همه آنها را امضا و ابلاغ می‌کنیم.

این نامزد انتخابات در بخش دیگری از سوالات این برنامه گفت: دفترچه بیمه من بیمه کارمندی است. در بورس سرمایه‌گذاری نکردم اما سال ۸۱، ۸۲ برای فرزندم در حد یک میلیون یک سهمی گرفتیم اما الان هم خبر ندارم آن سهم چه شد!   حدود سال ۸۰ هم بود که یک  و نیم میلیون وام برای آخرین بار گرفتم.

وی درباره سن مطلوب ازدواج گفت: دختر و پسر به لحاظ فیزیولوژی و اجتماعی که به سن بلوغ می‌رسند و احساس می‌کنند به ازدواج نیاز دارند باید این شرایط برایشان مهیا بشود. من خودم ۲۸ سالگی ازدواج کردم و فرزندم هم الان ۲۵ ساله است و گفتم هر زمان که بخواهد آمادگی داریم که شرایط ازدواج را برایش فراهم کنیم.

جلیلی با ابیان اینکه در تهران من بیشتر از وسیله شخصی استفاده میکنم، گفت: اما هربار که مشهد می‌روم از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنیم و در مشهد هم با بی آرتی و تاکسی سفر می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌هایش برای حل معضل بیکاری و منابع آن، گفت: اگر رئیس جمهور برای دستگاه‌ها ماموریت تعریف کند، می‌تواند صدها هزار شغل ایجاد کند. برای ایجاد شغل بحث ما این است که براساس امکانات فعلی بررسی کردیم که چه میزان شغل بیشتر می‌توان ایجاد کرد. ما الان ظرفیت ۱۶ میلیون تن مواد پتروشیمی داریم که ۴ میلیون تن تولید می‌شود که ۱۲ میلیون ظرفیت تولید در این بخش داریم و با هر یک میلیون تن می‌توان ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرد. فرصت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف هست که دولت باید اراده و برنامه داشته باشد.

وی درباره سیاست دولت برای حل مشکل مسکن و مهار قیمت آن، گفت: برای ساماندهی مسکن باید آن را از کالاهای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم. وقتی شما در ۸ سال گذشته کاهش ساخت مسکن دارید، باید برنامه برای ساخت مسکن داشته باشید. ما در سال ۸۰۰ هزار ازدواج داریم که باید برای‌ آنها مسکن تهیه کرد. عالاوه بر این چند سال عقب‌ماندگی داریم و همچنین مسکن‌های فرسوده داریم که باید تجدید ساخت شوند. برای همه اینها باید برنامه دقیق داشت و حداقل باید بتوان یک میلیون مسکن ایجاد کرد. یک برنامه‌هایی مثل مسکن مهر بود که موفقیت خوبی داشت اما ایراداتی هم داشت که باید برطرف کرد.

جلیلی ادامه داد: ساخت مسکن برای مردم در شکل مسکن مهر با رفع ایرادات و تصحیح نقاط ضعف می‌تواند حرکت خوبی باشد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه دولت وی برای توانمند سازی کشور در جهت مواجهه با تحریم‌ها، گفت: تنها حربه دشمن در شرایط کنونی تحریم است. ما برنامه جدی داریم که تحریم‌ها بی اثر شود. در کنار گفتگو برای رفع تحریم یا دور زدن تحریم، باید به کمک جوانان در عرصه بی‌اثر کردن تحریم‌ها دشمن را به زانو درآورد و این اهرم را از دست او خارج کرد.

جلیلی درباره مشکلات شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: من در ۸ سال گذشته به ۳۱ استان کشور و بسیاری از شهرها رفتم و در عمده شهرها از شهرک‌های صنعتی بازدید کردم. در بسیاری از شهرک‌ها کارخانه‌های تعطیل می‌بینید. یک دلیل این تعطیلی‌ها تامین مالی است. ما یک بحث‌مان این است که روزی ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق پول می‌شود. این خلق پول کجا می‌رود؟   یک علت دیگر قاچاق  و رقابت با کالاهای خارجی است. اینجا دولت چه کاره است؟ همین مسئله موجب می‌شود که تولید ملی از بین برود.  

وی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سوالات جوانان گفت: من ورزشی که انجام می‌دهم کوهنوردی و شنا است. آخرین طبیعت گردی هم دارآباد بود. آخرین کتابی هم که خواندم کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای با عنوان "چین" از هنری کسینجر درباره روابط آمریکا و چین بود. آخرین فیلمی که دور هم با خانواده در تعطیلات دیدیم "بزرگان در اتاق" بود درباره مذاکرات دولت یونان با اتحادیه اروپا؛ که برای من که خودم زمانی مذاکره ‌کننده بودم خیلی زیبا نوع رفتار مستکبرانه اتحادیه اروپا با یک عضو خودش را داشت نشان می‌داد که دیدنش را توصیه می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری راهکار عملیاتی دولتش برای کاهش نرخ تورم را اینگونه تشریح کرد: تورم در صورتی پیش می‌آید که پول از کالا بیشتر شود. علت اصلی مشکل تورم ما این است که از سال ۵۲ تا پایان سال ۹۹، پول کشور ۵۸ هزار برابر شده است و تا سال ۹۸، ۴۲ هزار برابر شده بود؛ تولید ملی ما اما ۱.۷ برابر شده بود که خیلی فاصله است. همین حالا بانک‌های ما روزی دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنند. وقتی پول تولید بشود و کالا تولید نشود، تورم ایجاد می‌شود. راه مبارزه با تورم مدیریت خلق پول است.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که برنامه اقتصاد کلان خود برای رسیدن به اقتصادی شکوفا در برابر تهدیدات چیست، گفت: من سال ۹۲  جمله‌ای که بارها تکرار کردم و  از آزاد کردن ظرفیت‌ها سخن گفتم و مثل برخی کلید درنیاوردم. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید ظرفیت‌های کشور را آزاد کنیم تا منحرف و قفل نشود. من و تمام دوستانی که در دولت سایه کار می‌کردیم، فکر می‌کنیم با توجه به فرصت‌ها نه تنها می‌توان جلوی تهدیدات ایستاد بلکه در عرصه‌های مختلف کار دولت و رئیس‌جمهور این است که اگر برای دستگاه‌ها ماموریتی تعریف می‌کند باید روز به روز این را بررسی کند که چه میزان از برنامه کلان محقق شد. کار رئیس‌جمهور این است که اگر برنامه‌ای ارائه می‌کند، باید بازخواست کند تا به نتیجه برسد.

وی درباره مصادیق اصلاح الگوی مصرف در دولت  گفت:  ما در الگوی مصرف، مصرف خوبی نداریم و اسراف زیاد می‌شود چه در انرژی و چه در سایر موضوعات اما اول از همه دولت باید الگوی مصرفش را اصلاح کند. ما متاسفانه شاهد هستیم که بخش‌های دولتی بیشترین اسراف‌ها را می‌کنند و اگر دولت نتواند الگو باشد، چگونه می‌تواند بخواهد الگوی مصرف را اصلاح کند. بسیاری از هزینه‌هایی که تحت عنوان همایش و... انجام می‌شد در دوران کرونا فهمیدیم بصورت مجازی می‌شد برگزار کرد و لطمه هم نخورد. اگر از اصلاح الگوی مصرف صحبت می‌کنیم ابتدا باید دولت و کارگزاران آن را دنبال کنند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره وضعیت دانش‌آموزان در شرایط کرونا، اظهار داشت: کرونا نشان داد می‌توان از فضای مجازی استفاده حداکثری داشت بخصوص در بخش آموزش و پرورش. یکی از موضوعات عدالت در این عرصه است. وظیفه دولت است که این را تامین کند چون وقتی می‌گوییم آموزش و پرورش رایگان است باید این را تامین کرد. از تجربه کرونا می‌توان در بسیاری از موضوعات دیگر استفاده کرد و اگر در مناطقی محرومیت داریم می توان از طریق فضای مجازی این محرومیت را برطرف کرد.

جلیلی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را باید خوب فهمید و اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل سازنده با دنیا است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی معطل بیگانگان نباشیم نه اینکه تعامل نداشته باشیم. ایراد ما به ۸ سال گذشته این بود که تعامل با خارج گسترده نبود و محدود به چند کشور در موضوعاتی بود که فایده‌ای برای کشور نداشت.