قالیباف: همکاری دسته جمعی کشورها، تنها راه غلبه بر چالش های ناشی از کرونا است

  محمدباقر قالیباف   رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع یکصد و چهل و دومین نشست اتحادیه بین المجالس (IPU)  به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رییس،

رؤسا و نمایندگان محترم مجالس،

عالیجنابان،

خانم‌ها و آقایان،

 در ابتدا صمیمانه‌ترین درودهای خویش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران، تقدیم می‌دارم. مایلم مراتب قدردانی خود را از تلاش‌های مستمر جناب آقای دوآرته پاچگو رئیس محترم اتحادیه بین‌المجالس و نیز دبیرکل محترم اتحادیه و همکاران ایشان برای برنامه‌ریزی و هماهنگی مطلوب و اقدامات شایسته در امر تمهیدات این اجلاس مهم ابراز نمایم.

امیدوارم نتایج این نشست گامی مؤثر برای تقویت هرچه بیشتر همفکری و همکاری میان پارلمان‌های عضو مجمع به ویژه در حوزه ارتقا و گسترش همکاری‌ها در امر مقابله با همه‌گیری کووید- 19 باشد.

برگزاری نشست حاضر با شعار محوری «غلبه بر بیماری همه‌گیر در زمان حاضر و ساختن فردایی بهتر: نقش پارلمان‌ها» پاسخی شایسته به نیاز مبرم پارلمان‌های عضو به انجام گفتگوهای هدفمندتر و توسل به اقدامات سازنده‌تر و مؤثرتر در زمینه تسهیل روند یک پاسخ جهانی به این بیماری کشنده و تهدید عظیم علیه جان همه انسان‌ها و نیز ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی همه ما بدون توجه به مرزبندی‌های رایج جغرافیایی، نژادی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می‌باشد.

همکاران گرامی،

این نشست وبیناری در شرایطی برگزار می‌ شود که منطقه ما و جهان با چالش‌ها و بحران‌های عدیده سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه است. همه‌گیری کووید 19 به عنوان یکی از چالش‌های نوظهور، با هدف قرار دادن تمامی ابعاد زندگی بشر، تشدید نارضایتی‌ها و ایجاد تزلزل در انسجام اجتماعی شرایط را بیش از پیش برای درغلطیدن جهان به ورطه بی‌ثباتی و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی مساعد نموده است.

ما به عنوان پارلمان های عضو اتحادیه بین المجالس پیوسته بر این واقعیت تأکید ورزیده ایم که پارلمان ها و عرصه فعالیت های منطقه ای و بین المللی بین المجالس به عنوان عناصر مکمل و مقوم اقدامات دولت‌ها می‌توانند در تقویت و تحکیم روابط صمیمانه و همکاری های سازنده و  سودمند میان ملت‌ها از جمله در زمینه پیشگیری و مقابله با  گسترش بلیه ناشی از کووید 19 نقشی مهم ایفا کنند.

بر این اساس، ضرورت دارد از طریق نظارت دقیق و  مستمر بر اقدامات دولت‌ها و تدوین و تصویب قوانین لازم به منظور تسهیل همکاری های بین الدولی، از دولت های متبوع خود بخواهیم تا در جهت  اجرای کلیه تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای خویش به ویژه در زمینه بستر‌سازی بهتر مقابله جهانی با ویروس کرونا در فضایی ملهم از روحیه مودت و نوع دوستی و در چارچوب اصل چندجانبه‌گرایی از هیچ کوششی فروگذار ننمایند.

در چنین شرایط دشواری که حیات تمامیت جامعه بشری از سوی یک دشمن میکروسکوپی مشترک مورد تهدید جدی قرار گرفته است، به نظر می‌رسد شماری از کشورها با تمرکز بر سیاست خودمحورانه و تکروانه مبتنی بر حفظ خود، یا در پیروی از سیاست‌های سودجویانه، فارغ از درد و آلام دیگر اعضای جامعه بین المللی در صدد یافتن راه‌هایی برای برون رفت از این بن‌بست یا کسب سود حداکثری با سوء استفاده از نیاز دیگران هستند.

بدیهی است وضعیت جاری تحت هیچ شرایطی نباید به نادیده انگاشتن حقوق انسانی و اجتماعی افراد و ملت ها و نقض اصول حقوق بشر و حقوق بشردوستانه شود.

آقای رییس،

متأسفانه برخی از کشورهای دارا با استمرار و تشدید اقدامات غیرقانونی و توجیه ناپذیر یکجانبه قهرآمیز علیه دیگران به ویژه در شرایط بحرانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، با ممانعت از دسترسی عادلانه و منصفانه همگان به واکسن کرونا عملاً در جهت مخالف خواست غالب اعضای جامعه بین المللی حرکت کرده و با ارتکاب این گونه اعمال ناشایست ضد بشری و توسل به تروریسم اقتصادی، اعمالی را مرتکب می شوند که می توان آنها را مصادیق بارز جنایت علیه بشریت نامید.

بسیاری از دولت ها و ملت ها به دلایل مختلف از جمله تاکید بر سیاست حاکمیت ملی و استقلال سیاسی خود، به عنوان قربانیان این گونه اقدامات غیرانسانی، با کمبودها و فشارهای مختلفی در زمینه مقابله مؤثر با کووید 19 روبرو هستند.

به رغم مشاهده این گونه اقدامات ناشایست، مایه بسی خوشوقتی است که به همکاری های مطلوب گروهی دیگر از کشورها با یکدیگر در زمینه تقویت ظرفیت های ملی، منطقه ای و بین المللی در امر مقابله با چالش های ناشی از بیماری همه گیر کرونا اشاره کنم. شیرینی این گونه همکاری ها، طعم تلخ آپارتاید کرونایی را تا حدی از کام مردم جهان زدوده است.

اکنون بسیاری از کشورها در عمل به این نتیجه رسیده اند که مشکلات جهانی، راه حل جهانی می‌طلبد و برای غلبه نهایی بر دشمن مشترک، باید در مسیر همکاری صادقانه منتهی به نتایج مشترک معطوف به خیر جمعی حرکت کنیم. مایه خوشوقتی است که برخی از کشورهای پیشرفته یا ثروتمند، دستاوردهای علمی یا منابع مالی خود را در مسیر یاری دیگر کشورهای نیازمند برای تقویت امکانات و ظرفیت های پزشکی، درمانی و دارویی آنان به منظور توانمندسازی آنها در امر مقابله مؤثر با ویروس منحوس کووید-19 صرف می‌کنند.

آقای رییس،

   جمهوری اسلامی ایران علاوه بر داشتن کادر توانمند و فدارکار حرفه ای در امر مدیریت بحران کرونا، با افتخار در حال تولید انبوه واکسن کرونا می باشد، هرچند ما در زمینه واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و واکسن کرونا روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم که عمده این سختی‌ها، به‌ دلیل اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه‌گرایانه آمریکا علیه کشور ما است.

با توجه به ماهیت همه‌گیری این ویروس، به عنوان یک راه حل کارآمد معتقدیم که تلاش در راستای تقویت هم‌افزایی میان شرکت‌ها و دانشمندان کشورهای مختلف با هدف پرهیز از انحصاری شدن یافته‌های جدید پزشکی در حوزه همه‌گیری کرونا از یک سو و تبادل تجارب و بهترین رویه‌ها میان تمامی کشورها از سوی دیگر امری حیاتی به شمار می‌رود.

مایلم پیشنهاد کنم که اتحادیه بین المجالس در این عرصه پیشقدم شود و از طریق تأسیس یک کارگروه یا کمیته هماهنگ کننده، در هماهنگی با سازمان جهانی بهداشت، این گونه مراوادات را تسهیل نماید.

اینجانب و همکارانم در مجلس شورای اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی تاکنون گام‌های مثبتی در مقابله با کووید 19 برداشته‌ایم و ضمن رایزنی و تبادل نظر با همتایان خود در دیگر پارلمان ها، تأثیر بسزا در تسهیل تبادل دانش و کمک های فنی و دارویی با سایر کشورها در فضای سنگین ناشی از تحریم داشته ایم.  همچنین در زمینه بهبود شرایط مربوط به ترویج همکاری‌های علمی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه سلامت و تأمین نیازمندی‌های بخش درمانی و پزشکی از جمله تولید کیت‌های آزمایشگاهی سازگار با فناوری‌های جدید و تولید واکسن گام‌های بسیار خوب و ارزشمندی برداشته‌ایم. از همین جا مشتاقانه آمادگی کشور خود را برای پیوستن به دوستان و همسایگانمان و تبادل دانش و تخصص در چارچوب عمل به این رسالت جمعی را اعلام می‌نمایم.

آقای رییس،

این روزها، تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین در سرزمین های اشغالی را شاهد هستیم. رژیمی که در شرایط دشوار کنونی، فرصت را برای تقویت مظالم و فشارهای غیرانسانی خود بر مردم فلسطین مناسب یافته و در فضای بی اعتنایی یا سکوت معنی دار سازمان های بین المللی و دولت ها، از طریق فشردن گلوی فلسطینیان بی گناه و سرکوب جنبش آزادی خواهی و استقلال طلبی فلسطین، در صدد تثبیت حاکمیت نامشروع خویش بر این سرزمین مقدس می باشد. ما در کنار بسیاری از مردم آزاداندیش و عدالت خواه جهان، این اقدامات بیرحمانه و ضد انسانی رژیم صهیونیستی اسرائیل را به شدت محکوم کرده و بر ضرورت احقاق حقوق حقه مردم فلسطین از طریق تضمین حاکمیت کامل آنها بر تمامی سرزمین های اشغالی فلسطین و تشکیل دولت واحد فلسطین تأکید می کنیم.

در این زمینه انتظار می رود که مجمع اتحادیه بین المجالس در تداوم حمایت خویش از حقوق ملت بی دفاع فلسطین به این اقدامات شرارت آمیز رژیم صهیونیستی واکنشی نشان داده و با قوی ترین لحن ممکن آن را محکوم و برای محاکمه جنایتکاران جنگی و همچنین کمک به بازسازی غزه اقدام نماید.

 

همکاران گرامی و ارجمند،

در شرایط حاضر باید بکوشیم تا در جهت تحقق برابری همگانی، مخالفت با تبعیض و بی‌عدالتی و ترویج همکاری و تفاهم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان عناصر زمینه ساز اصلی امکان ایجاد فضایی مناسب برای اقدام دسته جمعی و هماهنگ در سطح جهانی علیه این بیماری منحوس، فعالانه‌تر اقدام کنیم.

در شرایط حاضر تقویت و استمرار چندجانبه‌گرایی و تقویت تعهد به آن برای تقویت توان و ظرفیت همگانی در سطح جهان به منظور مقابله با کووید 19 به شدت مورد نیاز است و ضرورت تقویت همگرایی از یک سو و ارتقای ظرفیت‌های همکاری‌ و اقدام مشترک از سوی دیگر ایجاب می‌کند تا در چارچوب اتحادیه بین‌المجالس ساز و کارهایی مبتنی بر تقویت همکاری‌های پارلمانی چندجانبه با رویکرد تضمین مقابله مؤثرتر با این تهدید میکروسکوپی مشترک پیگیری شود.

آقای رییس،

ما معتقدیم تنها راه غلبه بر چالش‌های مشترک ناشی از همه‌گیری کووید 19 که سلامت، امنیت و آینده ملت‌های ملت‌های ما را تهدید می‌کند، همکاری دسته جمعی برای یافتن راه‌حل‌های مشترک است.

در این زمینه، مراتب آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همفکری و همکاری نزدیک با همکاران حاضر در کلیه زمینه‌ها به ویژه موضوعات سیاسی- امنیتی و کووید- 19 در چارچوب اصل چندجانبه‌گرایی به منظور تضمین روابط سالم، قانونمند و غیرتبعیض‌آمیز در عرصه بین‌المللی اعلام می‌نمایم.

جمهوری اسلامی ایران همواره به نشست‌های اتحادیه بین‌المجالس به عنوان فرصتی برای تقویت مبانی همفکری، دوستی و اتحاد پارلمان‌های عضو بر اساس فهم مشترک از منافع مشترک نگریسته و پیوسته در همین مسیر حرکت نموده است. در پایان  عمیق‌ترین مراتب همدردی و همبستگی ملت ایران را با خانواده‌های قربانیان ویروس کووید- 19 در سراسر جهان اعلام می‌دارم.