مهرعلیزاده: ارز 4200 تومانی، کشور را بدبخت کرد

محسن مهرعلیزاده نامزده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگو با مردم شبکه خبر اظهار داشت: عمده مشکلات کشور ناشی از سیاست‌های کلان است. 

وی افزود: مشکلات به این دلیل  است که در کشور الگوی مشخص توسعه در مسائل اقتصادی طراحی نشده و کسی می‌تواند این  مشکلات را مرتفع کند که در وهله نخست طراح الگوها و سپس شناختی از الگوهای توسعه داشته باشد و یا به شکل عملیاتی و یا اجرایی کار کرده تا بتواند مسائل ریز را در این زمینه فهم کرده، ببیند و لمس کند.

* به خوبی مشکلات بخش خصوصی را می‌دانم 

مهرعلیزاده با اشاره به سوابق مدیریتی خود در صنایع مختلف و همچنین توسعه جزیره کیش و ... گفت: بنده به دلیل سوابق خود به خوبی مشکلات بخش خصوصی را می‌دانم و فردی برنامه‌ریز و برنامه‌محور بوده و نگاه من همواره به آینده بوده است. بنابراین علاقه‌ای به روزمرگی ندارم.

وی اظهار داشت: به دلیل تجربیات عملی و اجرایی احساس کردم که می‌توانم در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را صورت دهم و معتقدم کسانی که فقط دیدگاه‌های کلان داشته و نتوانند لمس عینی از مشکلات داشته باشند در اداره کشور موفق نخواهند بود و امروز نیز کشور ما با مشکلاتی در زمینه تولید و اقتصاد مواجه است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید از بخش تولید مانع‌زدایی و پشتیبانی‌ها صورت بگیرد و بنده حس می‌کنم با توجه به سوابق خود در مقایسه با دیگر افراد موفق‌تر خواهم بود.

* بنا دارم اعضای کابینه خود را بدون هیچگونه گرایش جناحی و خطی انتخاب کنم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اعضای کابینه خود نیز گفت: بنده بنا دارم اعضای کابینه خود را بدون هیچگونه گرایش جناحی و خطی صرفاًٌ به دلیل مسئولیت‌پذیری، شناخت عملی، پشتکار داشتن، شناخت عملی به کار و پیش رفتن در چارچوب‌ سیاست‌های مشخص انتخاب کنم.

وی افزود: یکی از مشکلات دولت فعلی ما این است که انسجام کامل در بخش اقتصادی دولت وجود ندارد و وزارت اقتصاد دولت هر کدام تفکر خاص خود را داشته و با حرکت در جهت‌های مختلف همدیگر را خنثی می‌کنند.

* برای هر وزارتخانه 7 الی 10 نفر را معین کردم

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده در مورد همکاران خودم در کابینه لیستی را معرفی کرده و برای هر وزارتخانه 7 الی 10 نفر را معین کردم بنابراین اکنون لیستی 170 الی 180 نفره آماده کرده‌ایم که البته اغلب آنان برای مردم ناشناخته‌ است.

مهرعلیزاده گفت: باید چرخه مدیریتی که اکنون روی چهار دهه سکانداری مدیریتی کشور را بردست دارد را به  افرادی دلسوز و توانمند تغییر دهیم و جوانان را که با مسائل جدید و روز آشنایی بهتری دارند وارد چرخه کنیم. بنابراین بنده صرفاً از روی کارایی، پشتکار و اعتقاد به برنامه اجرایی کشور همکاران خود را تعیین کرده‌ام.

* در روزهای اول دولت خود تمام بخشنامه‌های مانع تولید را برخواهم داشت

وی درباره برنامه‌های خود برای کاهش تورم نیز اظهار داشت: بنده با فرمان‌هایی که در روزهای اول دولت خود صادر می‌کنم تمام بخشنامه‌های مانع تولید را از مسیر تولید برخواهم داشت و بخشنامه‌های ساده  اجرایی و خلاصه برای باز کردن مسیر تولید و صادرات صورت می‌دهم تا براساس آن تولید را با یک شوک بالا بیاورم.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه ظرفیت‌های معطل در مسیر تولید باید به کار گرفته شوند، گفت: وقتی تولید و صادرات توسعه یابد سبب می‌شود تورم کاهش پیدا کرده چون عرضه و درآمد  افزایش پیدا می‌کند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه بنده در خصوص تأمین کسری بودجه راه‌حل‌هایی دارم، عنوان کرد: راه‌حل‌هایی من از طریق انجام دقیق هدفمندسازی یارانه‌ها است که اگر این کار انجام شود یارانه‌های پنهانی که به صنایع بزرگ تزریق می‌شود به بودجه برمی‌گردد و می‌توان تورم را در 2 الی 3 ماه نخست مهار کرد.

وی افزود: با انجام اقداماتی که ذکر شد می‌توان در سال نخست تورم را از 46 درصد به زیر 30 درصد رساند و در سال 1401 با رشد تولید و ایجاد سرمایه‌گذاری جدید روند تورم را همچنان کاهشی کرد و تلاش خواهیم کرد تا ا نتهای دولت تورم تک رقمی شود.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که در خصوص کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گران‌فروشی چه برنامه‌ای دارید، گفت: دولت با تمام وجود با معلول می‌جنگد. علت اصلی نیز رانت‌‌ها است و اگر رانت‌هایی مثل نرخ ارز، انحصار در تولید در بعضی از شرکت‌های بزرگ و رهاسازی اقتصاد کشور از شرکت‌های دولتی و غیر دولتی می‌تواند جنگ با معلول را کاهش دهد و برای از بین بردن معلول نیز باید نظارت اتاق اصناف را بپذیریم چرا که نظارت این اتاق به مراتب سالم‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

* بنا دارم میانگین سالی یک میلیون شغل ایجاد کنم

مهرعلیزاده در مورد برنامه‌های خود برای ا یجاد اشتغال نیز گفت:  بنا دارم میانگین سالی یک میلیون شغل ایجاد کنم در سال نخست با توجه به راه‌اندازی تولید می‌توانیم نزدیک به 600 الی 700 شغل از دست رفته را برگردانیم اما با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری هموار شدن تولید، صادرات و جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی می‌توانیم در طول چهار سال برای 4 میلیون نفر اشتغال ایجاد کنیم.

* دولت در بازار بورس دخالت و مردم را بی‌اعتماد کرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت در بازار بورس دخالت و مردم را بی‌اعتماد کرد به برنامه‌های خود برای بخش مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: با افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری در تولید باید علاقه به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را از بین ببریم و همزمان با این باید کمک‌هایی جهت هزینه مسکن ارزان برای اقشار متوسط ایجاد کنیم.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بخش مسکن در درازمدت برنامه‌ام این است که بخش خصوصی را به این مقوله وارد و شهرک‌های استاندارد توسط این بخش ساخته شود.

مهرعلیزاده با تأکید براینکه بنده معتقدم که باید دولت شیشه‌ای و شفاف داشته باشیم، گفت: بنده معتقدم که باید در خصوص هزینه و بودجه نیز به صورت شفاف در معابر امکاناتی فراهم آوریم تا مردم بینند روزانه چقدر نفت فروخته می‌شود و چقدر مالیات می‌گیریم. بنابراین این برای نظارت اجتماعی بسیار مفید است.

* هر ماه به شهرها سر می زنم

وی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه حضور خود در میان مردم گفت: مانند زمانی که استاندار خراسان بودم هر ماه به شهرها سر می زنم.

مهرعلیزاده در مورد سوالی پیرامون برخورد با مافیای واردات گفت: من ۳ دوره عضو اتاق بازرگانی ایران بوده و به خوبی با این مقوله آشنایی دارم. ریشه (مافیای واردات) رانت است و ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختلاف آن با ارز آزاد مردم را بیچاره کرده، صنعتگر را نیز دلال کرده و دست به واردات زده است. وی تاکید کرد که واردات در حد رقابت و کفایت مفید است.

* یارانه های ۵ دهک پائین جامعه را باید حداقل ۵ برابر پرداخت کرد

وی در مورد ساماندهی معیشت مردم افزود: باید موانع و بخشنامه های متعارض را برداشت. یارانه های ۵ دهک پائین جامعه را باید حداقل ۵ برابر و به خانوارها یک میلیون تومان در ماه پرداخت کرد.

این نامزد انتخابات زندگی خود را در حد متوسط خواند و ابراز داشت که حقوق بازنشستگی کافی است و نیازی به حقوق ریاست جمهوری ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بستگان خود و توجه مردم به وضعیت زندگی آنان گفت: من ۳ فرزند دارم که هر سه شاغل بوده و درآمد و زندگی خود را دارند. یکی از فرزندانم لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، فرزند دیگرم دکترای مدیریت مالی و دیگری فوق لیسانس مدیریت صنعتی دارد. پسر نخستم در یک شرکت استارتاپی و پسر دومم در یک شرکت خصوصی کارمند است. دخترم در سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان کارشناس کار می‌کند. من در ۴۲ سال سابقه کاری خود هیچ کدام از بستگان را وارد کار نکرده ام.

* ۹ برابر کشور فرانسه قانون داریم 

این نامزد انتخابات در مورد برنامه های خود برای رونق تولید گفت: ۱۲ هزار قانون داریم و این در حالی است که تنها صد و اندی سال است که قانون اساسی داریم. ما ۹ برابر کشور فرانسه قانون داریم در حالی که آنها بیش از ۴۰۰ سال است که قانون اساسی دارند.

مهرعلیزاده گفت: این قوانین تار عنکبوتی است که باید برای پیشرفت کار و تولید برداشته شوند. یکی از مسائل اصلی اصلاح نظام بانکی است که با حذف یارانه های پنهان از صنایع بزرگ آنها را به صنایع کوچک و متوسط تزریق خواهم کرد.

وی برنامه خود برای جلوگیری از ورود دولت به حاشیه ها را بدین گونه توصیف کرد: از من حاشیه ای تاکنون دیده نشده است. من افراد سالم را سرکار می گذارم و چپ و راست و دین و مذهب و قومیت برایم مهم نیست. مهم این است که فرد ایرانی و به دنبال انجام کار است.

مهرعلیزاده برای افزایش شتاب و رشد پیشرفت علمی کشور توصیه کرد که انگیزه تولید علم در دانشگاه ها ایجاد شده، مشوق ها افزایش یافته، ارتباط بین دانشگاه ها و ایجاد موسسات و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه دانشگاه ها برای جبران کندی شتاب تولید دانش در نظر گرفته شوند.

* ریاست جمهوری اختیارات فراوانی دارد

وی در ادامه اختیارات ریاست جمهوری را فراوان دانست و با اشاره به نارضایتی ها و گلایه مندی های مردم از آنان خواست تا پای صندوق های رای آمده و از حق مردمسالاری حاکم بر کشور استفاده کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب وزیران کابینه خود گفت: من لیستی را تهیه کرده و برای هر موقعیت کاری و هر وزارتخانه ای هفت تا ۱۰ نفر را معین کرده ام که با توجه به ۲۳ موقعیت تعداد افراد حاضر در این لیست ۱۸۰ نفر خواهد بود که البته اغلب این افراد برای مردم ناشناخته اند. وی توصیه کرد که چرخه مدیریت فعلی که ۴۰ سال مشغول به کار بوده اند در نقش مراقبت و مشاورت فعالیت کرده وبه جوانان که به مسائل جدید و روز بیشتر آشنا هستند میدان داده شود.

وی گفت که در روزهای نخست ریاست جمهوری با صدور فرامینی تمامی بخشنامه های مانع تولید را از مسیر آن برخواهد داشت. مهرعلیزاده همچنین صدور بخشنامه های ساده و مختصر اجرایی را برای تسهیل تولید و صادرات و به کارگیری ظرفیت های معطل راهگشا دانست.

مهرعلیزاده راهکار کاهش کسری بودجه را در اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه ها دانست و گفت: ۲۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهانی  را که سالانه صنایع بزرگ دریافت می کنند ۱.۷ برابر کل بودجه کشور است که اگر بخشی از آن وارد بودجه شود می توان تورم را در ۳-۲ ماه نخست متوقف کرد و به زیر ۳۰ درصد رساند و در انتهای دولت تک رقمی کرد.

* رئیس جمهور می تواند کارهای بسیاری انجام دهد

آرزوی موفقیت برای مردم پر افتخاری دارم و امیدوارم مردم با همه سختی ها به ویژه در این چند سال گذشته که از لحاظ اقتصادی خیلی تحت فشار بودند و گلایه مند هستند و حتی گلایه‌مندی خود را به بیرون آمده و نشان دادند، پای صندوق‌های رای بیایند و حق استفاده از قانون اساسی و مردم سالاری انتخاب درست کنند و  بدانند کشور و ایران متعلق به آنان است.

وی گفت: انتخاب درست در اثر اتکا به برنامه فرد کاندیدا و شناخت  آن فرد از نظر برنامه نه حرف است و بدانید رئیس جمهور خیلی اختیار دارد و می تواند کارهای بسیاری انجام دهد و اگر بخواهد کار کند و کابینه را خوب بچیند پتانسیل و ظرفیت در کشور خیلی زیاد است و با استفاده از مردم می توان از پس مشکلات بر بیاییم و حرکت رو به رشد که منجربه زندگی شرافتمندانه باشد را بدست بیاوریم.