مهرعلیزاده: باید دولت شیشه‌ای داشته باشیم

 محسن مهرعلیزاده ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ساختمان تولید سیما بیان کرد: عمده مشکلات امروز کشور ناشی از سیاست‌های کلان است و الگو‌های شناخته‌ شده علمی دنیا برای حل مشکلات به کار گرفته شود.

وی افزود: با توجه به اینکه از ۲۵ سالگی در صنعت کار خود را شروع کردم و برنامه‌ریز و برنامه محور و آینده‌نگر هستم و با توجه به تجربیاتم احساس می‌کنم که این کار از من برمی‌آید. کشور برای حرکت تولید باید مانع زدایی را در پیش گیرد و تجربیات ۴۲ ساله من می‌تواند پشتیبان خوبی در این زمینه باشد.

وی در مورد کنترل قیمت‌ها و راهکار خود گفت: دولت با معلول می‌جنگد و اگر رانت‌ها که ریشه اصلی هستند برداشته شوند، عامل اصلی از بین می‌رود.

مهرعلیزاده اضافه کرد: سالی یک میلیون شغل اضافه می‌کنم البته این رقم در سال نخست ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار شغل خواهد بود که با جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی می‌توان در مجموع به ۴ میلیون فرصت شغلی نیز دست یافت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد برنامه حضور خود در میان مردم گفت: مانند زمانی که استاندار خراسان بودم هر ماه به شهر‌ها سر می‌زنم.

مهرعلیزاده در مورد سوالی پیرامون برخورد با مافیای واردات بیان کرد: من ۳ دوره عضو اتاق بازرگانی ایران بوده‌ام و به خوبی با این مقوله آشنایی دارم. ریشه آن رانت است و ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختلاف آن با ارز آزاد مردم را بیچاره کرده، صنعتگر را دلال کرده و دست به واردات زده است. واردات در حد رقابت و کفایت مفید است.

مهر علیزاده در مورد ساماندهی معیشت مردم تصریح کرد: باید موانع و بخشنامه‌های متعارض را برداشت. یارانه‌های ۵ دهک پایین جامعه را باید حداقل ۵ برابر و به خانوار‌ها یک میلیون تومان در ماه پرداخت کرد.

وی افزود: حقوق بازنشستگی‌ام کافی است و نیازی به حقوق ریاست جمهوری ندارم.

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی در مورد بستگان خود و توجه مردم به وضعیت زندگی آنان گفت: من ۳ فرزند دارم که هر سه شاغل بوده و درآمد و زندگی خود را دارند. من در ۴۲ سال سابقه کاری خود هیچ کدام از بستگان را وارد کار نکرده ام.

این نامزد انتخابات درباره برنامه‌های خود برای رونق تولید اظهار کرد: ۱۲ هزار قانون داریم و این در حالی است که تنها صد و اندی سال است که قانون اساسی داریم. ما ۹ برابر کشور فرانسه قانون داریم در حالی که آن‌ها بیش از ۴۰۰ سال است که قانون اساسی دارند. این قوانین تار عنکبوتی است که باید برای پیشرفت کار و تولید برداشته شوند. یکی از مسائل اصلی اصلاح نظام بانکی است که با حذف یارانه‌های پنهان از صنایع بزرگ، آن‌ها را به صنایع کوچک و متوسط تزریق خواهم کرد.

مهرعلیزاده درباره برنامه خود برای جلوگیری از ورود دولت به حاشیه‌ها گفت: از من حاشیه‌ای تاکنون دیده نشده است. من افراد سالم را سرکار می‌گذارم و چپ و راست و دین و مذهب و قومیت برایم مهم نیست. مهم این است که آن فرد ایرانی و به دنبال انجام کار باشد.

وی برای افزایش شتاب و رشد پیشرفت علمی کشور بیان کرد: انگیزه تولید علم در دانشگاه‌ها ایجاد شده، مشوق‌ها افزایش یافته و ایجاد موسسات و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه دانشگاه‌ها برای جبران کندی شتاب تولید دانش باید در نظر گرفته شوند.

معاون دولت اصلاحات اختیارات ریاست جمهوری را فراوان دانست و با اشاره به نارضایتی‌ها و گلایه مندی‌های مردم گفت: از مردم می‌خواهم پای صندوق‌های رای بیایند و از حق مردمسالاری حاکم بر کشور استفاده کنند.

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی درباره انتخاب وزیران کابینه خود اظهار کرد: من لیستی را تهیه کرده و برای هر موقعیت کاری و هر وزارتخانه‌ای هفت تا ۱۰ نفر را معین کرده ام که با توجه به ۲۳ موقعیت، تعداد افراد حاضر در این لیست ۱۸۰ نفر خواهد بود که البته اغلب این افراد برای مردم ناشناخته‌اند.

وی افزود: چرخه مدیریت فعلی که ۴۰ سال مشغول به کار بوده‌اند در نقش مراقبت و مشاورت فعالیت کنند و باید به جوانان که به مسائل جدید و روز بیشتر آشنا هستند، میدان داده شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در روز‌های نخست ریاست جمهوری با صدور فرامینی، تمامی بخشنامه‌های مانع تولید را از مسیر آن برمی‌دارم.

مهرعلیزاده درباره راهکار کاهش کسری بودجه در اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ۲۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهانی را که سالانه صنایع بزرگ دریافت می‌کنند ۱.۷ برابر کل بودجه کشور است که اگر بخشی از آن وارد بودجه شود می‌توان تورم را در ۲ الی ۳ ماه نخست متوقف کرد و به زیر ۳۰ درصد رساند و در انتهای دولت تورم را تک رقمی کرد.

وی در پایان با بیان اینکه باید دولت شیشه‌ای داشته باشیم، گفت: اعتقاد دارم هزینه‌ها و درآمد‌های دولت در تابلو‌هایی در معابر به صورت شفاف در معرض دید مردم قرار گیرد.