جلیلی: باید تعارفات بی‌جا را کنار بگذاریم تا کشور به جهش برسد

سعید جلیلی ، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی بدون تعارف به سؤالات مجری پاسخ داد.

وی در این برنامه گفت: امروز بدون تعارف می‌گوییم که ما مسائل را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که کشور را نه‌تنها اداره، بلکه می‌توانیم جهش بدهیم. منتها باید تعارفات را کنار بگذاریم. نه با مسئولان نه دوستان و جناح و ستاد خودمان، نه با هیچ کسی دیگر هیچ تعارفی نباید داشته باشیم. یکی از موانع عمده جهش کشور تعارفات بی‌جایی است که بویژه در مناسبات دولت وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نسبت به بار سنگین ریاست‌جمهوری آگاهی دارید، گفت: سعی کردیم ابعاد این مسئولیت را بشناسیم که وارد صحنه شده‌ایم.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که چطور به جمع‌بندی رسیدید که در این عرصه حضور پیدا کنید، گفت: هشت سال است که سایه به سایه تحولات کشور را دنبال می‌کنیم. موضوعی که با عنوان دولت سایه مطرح کردیم این بود که همه آحاد جامعه وظیفه دارند در حد وسع‌شان تأثیر بگذارند در روند کشور. لذا اکنون آمادگی خوبی به نقاط ضعف و قوت داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود برنامه و مشاوران مختلف، قبلی‌ها نتوانستند مشکلات را حل کنند، گفت: برخی مشکلات در فرهنگ سیاسی وجود دارد که مانع از این می‌شود که برخی برنامه‌ها که نیاز کشور است انجام شود. یکی از این مشکلات، تعارف است. چون برنامه شما بدون تعارف است می‌خواهم در این زمینه سخن بگویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌ها که رئیس‌جمهور یا یک وزیر باید تصمیم بگیرد و نباید تعارف داشته باشد،همین که می‌بیند عده ای مخالف و برخی موافق هستند، یک تصمیمی گرفته می‌شود که در نهایت معلوم نمی‌شود چیست. اینطور نمی‌شود، شما باید تصمیم بگیرد. بله هر تصمیمی منافع و مضراتی دارد، امّا به هر حال باید تصمیم گرفت.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که چقدر از اوضاع زندگی مردم به‌طور واقعی اطلاع دارید، گفت: یک وقت صرفاً نسبت به مسائل، اطلاعاتی دارید که خیلی مهم نیست. باید فراتر از اطلاع، بدانید که مردم چه چیزی را چگونه دارند می‌چشند.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم با مشکلاتی نظیر فقر، تبعیض و بی‌عدالتی همزادپنداری داشته باشیم، گفت: در این زمینه شرمنده هستم و نمی‌توانم ادعای زیادی داشته باشم. شاید خیلی از مسائل مردم را بدانم، امّا می‌خواهم بگویم این مهم است که این مسائل را موضوع خودت بدانی و به‌طور جدی پای کار آن بروی.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که اگر جای مردم بودید به این شعارها و برنامه‌ها اعتماد می‌کردید، گفت: این مهم است که این شعار در چه بستری به مردم ارائه می‌شود.

وی با طرح این سؤال که چرا مردم به حاج قاسم اعتماد کردند، گفت: مردم یک رفتار صادقانه را از شهید سلیمانی می‌دیدند. اگر شما با کارنامه درست و صداقتی که در شأن ملت هست، جلو بیایید مردم اعتماد می‌کنند.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم باید به شعار و وعده شما اعتماد کنند، گفت: اگر می‌گوییم کشور می‌تواند جهش پیدا کند، به این معنا نیست که اگر فقط من بیایم این اتفاق رخ می‌دهد. بلکه موضوع جهش باید مطالبه مردم از همه نامزدها باشد، آن هم مبتی بر ادله و شواهدی که وجود دارد. اتفاقاً عرصه انتخابات عرصه خوبی است که مردم قضاوت کنند و مثل معلم از نامزدها امتحان بگیرند و ببینند که آیا به سؤالات آن‌ها جواب می‌دهند یا نه.

عضو شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از مشکلات را مربوط به تحریم‌ها می‌دانید، گفت: اینکه می گوییم اکثر مشکلات مربوط به مسائل داخلی است، ممکن است برخی بگویند چون خودتان مسئول نیستید می‌گویید علت مشکلات داخلی است و مسئولین کوتاهی می‌کنند. این در حالی است که سال 92 که در انتخابات شرکت کرده بودم، گفتم که علت مشکلات، داخلی است. با اینکه آن زمان خودم مذاکره کننده بودم، نمی‌گفتم که علت مشکلات، تحریم است، بلکه می‌گفتم ماشین دولت کند است.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره اعضای کابینه یا تیم اقتصادی دولت خود به جمع‌بندی رسیده‌اید یا خیر، گفت: در هشت سال گذشته یکی از افتخارات ما این بوده که با جمع کثیری از جوانان متخصص، اساتید معتبر دانشگاه‌ها و مدیران موفق و پاکدست جلسات متعدد داشته‌ایم. این‌ها فرصت بسیار خوبی را برای ما فراهم کرده که امروز مجموعه‌ای از کسانی که می‌توانند بارها را به دوش بکشند به ما معرفی کرده است که در جلسات مختلف تا حدودی معرفی شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر رأی نیاورید، چقدر متعهد هستید که به قانون تمکین کنید، گفت: وظیفه خودمان می‌دانیم که نه‌تنها تمکین کنیم بلکه به دولت منتخب کمک کنیم و کارهای خوب‌ آن را با قوت تأیید و پشتیبانی کنیم.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که دولت سایه به زبان ساده چه معنایی دارد، گفت: معنی دولت سایه این است که اگر انتخاباتی برگزار می‌شود، بعد از انتخابات نباید همه به خانه خود برویم و بگوییم وظیفه‌مان تمام شد. همه وظیفه دارند. حتی رقبای دولت وظیفه دارند که سایه به سایه دولت منتخب حرکت کنند و تحولات را دنبال کنند. جمع‌بندی که ما مبتنی بر این حرکت طی هشت سال گذشته داشته‌ایم، تجربه گرانسنگی را برای اداره کشور در اختیار ما قرار داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که ضمانت اجرایی عملیاتی شدن این تجربیات چیست، گفت: بعد از انتخابات سال 92 وقتی گفتیم کار ما تازه از امروز شروع شده است،‌برخی گفتند این هم یک شعاری است و چند روز دیگر فراموش می‌شود، ولی هشت سال ادامه دادیم. بنابراین، همین می‌تواند ضمانت اجرایی برنامه‌های ما باشد.

جلیلی در پاسخ به سؤالی درباره تعداد فرزندان خود گفت: یک پسر دارم که 25 سال سن دارد و در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شریف مشغول تحصیل است.