خارج شدن روسیه از تفاهم‌نامه «زمین باز» با آمریکا

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، کشورش بزودی از تفاهم‌نامه‌ای با آمریکا در زمینه سفرهای دیپلماتیک خارج خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، « سرگئی ریابکوف » معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: «فرمان دولت روسیه درخصوص اعلام موضع روسیه علیه تفاهم‌نامه "زمین باز" به‌زودی صادر می‌شود اما زمان دقیق آن را نمی‌توانم اعلام کنم».

این دیپلمات روس در ادامه گفت: «در مورد مسائل دیگری نیز با آمریکایی‌ها، پشت درهای بسته در ارتباط هستیم».

ریابکوف بار دیگر تأکید کرد، «سینگال‌های ناخرسندکننده» روسیه به آمریکا ارتباطی با دیدار آینده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «جو بایدن» همتای آمریکایی ندارد.

دیدار رهبران دو کشور روز شانزدهم ماه جاری میلادی (دو هفته دیگر) انجام خواهد شد و به گفته کاخ سفید، ایجاد ثبات راهبردی و اختلافات بر سر اوکراین و بلاروس از محورهای اصلی آن خواهد بود.

خروج روسیه از تفاهم‌نامه زمین باز که سفرهای دیپلماتیک میان دو کشور بدون نیاز به مجوز را فراهم می‌کند، پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا از معاهده «آسمان باز» میان روسیه و اعضای ناتو خارج شد.

این تصمیم روسیه پس از آن انجام می‌شود که درگیری دیپلماتیک میان مسکو و غرب به اخراج دیپلمات‌ها رسیده و دولت روسیه رسماً آمریکا را در لیست کشورهای غیردوست قرار داده است.

طبق این دستور دولت روسیه، سفارت آمریکا حق به کار گماشتن شهروندان روس را نداشته و باید کارکنان کنسولی خود را ۷۵ درصد کاهش داده و بسیاری از فعالیت‌های خود را متوقف کند.

روابط میان روسیه و آمریکا به دلیل اختلاف بر سر پرونده‌های متعدد بین‌المللی به نازل‌ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد رسیده است. دیدار رهبران روسیه و آمریکا نخستین دیدار میان دو طرف از زمان به قدرت رسیدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود.

آمریکا در تازه‌ترین تحرکات تنش‌آفرین علیه روسیه در ماه‌های گذشته تلاش کرده این کشور را بابت دستگیری «آلکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای روسیه تحت فشار قرار دهد. ادعا درباره دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و هک رایانه‌های نهادهای دولتی آمریکا دیگر پرونده‌هایی است که واشنگتن بر اساس آنها اتهاماتی را علیه روسیه مطرح کرده و اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.