در ۳ ماه نخست دولت، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران خُرد بورس را به حداقل می‌رسانیم

سعید جلیلی ، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، در برنامه «رئیس‌جمهور و جوانان» شبکه ۳ سیما، نکاتی را مطرح کرد که محورهای مهم آن را در ادامه می‌خوانید:

- به عنوان کسی که دوران نوجوانی و جوانی‌اش همراه بوده با انقلاب و دفاع مقدس، خوشحالم نسلی وجود دارد که با همان روحیه برای جهش ایران تلاش می‌کند.

- دشمن دوست داشت که دهه شصت تکرار نشود اما در دهه ۹۰ جوانانی را دیدید که نقش‌آفرینی کردند؛ حججی‌ها ظاهر شدند. در عرصه‌های علمی موفقیت‌هایی شکل گرفت. امیدواریم همانطور که جوانان در این 40 سال موتور حرکت بودند در آینده هم جوانان همین نقش را ایفا کنند.

- بازار سرمایه بازاری است برای اینک به تولید کشور اضافه شود. امروز سؤال این است که چرا در بازار سرمایه و اقتصاد کشور مشکل وجود دارد؟ چون پول بیشتر از کالا تولید شده است. در 47 سال گذشته پول کشور 42 هزار برابر شده اما کالا 1/7 افزایش یافته است. این فاصله خیلی زیاد است و وقتی پول زیاد می‌شود، امّا کالا کم تولید می‌شود، تورم ایجاد می‌شود.

- راه حل کاهش تورم هم افزایش تولید است. بازار سرمایه برای افزایش تولید است. امّا اگر تبدیل به بازاری برای سفته‌بازی و سوداگری شد، با اقتصاد کشور هم لطمه می‌ند.

- اگر می‌خواهید بورس به آرامش برسد باید بین بازار پولی، بیمه و سرمایه هماهنگی ایجاد کنیم. اینجا هنر رئیس‌جمهوری خود را نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور باید بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس، هم‌آهنگی ایجاد کند و تدابیری اندیشید که اگر کسی وارد بازار بورس شد، با اطمینان وارد شود.

- در همان سه ماه اول تشکیل دولت، سازوکاری را به‌کار خواهیم گرفت که ریسک‌پذیری را برای سهام‌داران خرد به حداقل برساند و امنیت داشته باشد.

- در مبارزه با فساد دور رویکرد وجود دارد. یک رویکرد این است که اگر فسادی رخ داد، با آن برخورد کنیم. رویکرد دوم این است که زمینه فساد را از بین ببریم. از بین بردن زمینه فساد یعنی اینکه در سازوکارها اجازه ندهید فسار بروز کند. 

- نکته دیگر در مبارزه با فساد این است که تعریف فساد را باید خوب بدانیم. یک وقت فساد را در چند عمل خاص مجرمانه می‌دانیم و بعد می‌گویند من خلاف قانون مرتکب نشده‌ام چون در قانون نیامده است. این در حالی است که خیلی اوقات بسیاری از مشکلات بر اثر فسادی است که در قانون نیامده است.

- رفیق‌بازی، پارتی‌بازی و عدم شایسته‌سالاری نیز فساد است. یکی دیگر از فسادهایی که کسی هم به آن ایراد نمی‌گیرد، کار نمایشی است. بسیاری از مدیران، عمده وقتی که صرف می‌کنند، صرف کارهای نمایشی می‌شود. در ظاهر هم غیرقانونی نیست و می‌گویند کجای قانون آمده که این مورد، مصداق فساد است.

- وقتی وقتت را صرف چیزی می‌کنی که وظیفه‌ات نیست و می‌خواهی صرفاً خودت را نشان دهی این کم‌تر از فساد نیست.