رایزنی نماینده دبیرکل سازمان ملل با معاون وزیر امور خارجه ایران

« مارتین گریفیتس » نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن که به منظور رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع یمن به تهران سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) با « محسن بهاروند » معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

گریفیتس قرار است بزودی به سمت معاون دبیرکل در امور بشردوستانه منصوب شود. 

در این دیدار بهاروند ضمن تبریک سمت جدید گریفیتس، بر اهمیت کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در مناطق درگیری به ویژه در یمن، سوریه، افغانستان و عراق و بدون توجه به ملاحظات و فشارهای سیاسی تأکید کرد.

 وی گفت: ایران علیرغم تحریم‌های ظالمانه همواره آماده کمک به سازمان ملل برای تسریع کمک رسانی بشردوستانه به مردم نیازمند در مناطق درگیری بوده است. 

بهاروند اضافه کرد: متاسفانه تحریم‌های یکجانبه آمریکا نه تنها مانع از تجارت بشردوستانه مانند خرید غذا و دارو شده، بلکه ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان به مردم نیازمند در مناطق درگیری و بحران زده را نیز تحت الشعاع قرار داده است و آقای گریفیتس در ابتدای پذیرش مسئولیت جدید باید این موضوع را در دستورکار قرار دهد. 

وی پیشنهاد کرد که معاهده بین المللی تدوین شود که براساس آن کمک و تجارت بشر نتواند هدف تحریم، ملاحظات سیاسی یا و مورد استفاده برای اهداف نظامی شود. 

بهاروند همچنین از گسترش حملات تروریستی علیه نژاد، قومیت و مذاهب خاص به ویژه مدارس و علی الخصوص مدارس دخترانه در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرد و این اقدامات را نه تنها جنایت جنگی بلکه نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه خواند و توجه سازمان‌های بین‌المللی را به این موضوع خواستار شد. 

گریفیتس نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بزودی در مسئولیت جدید مشغول به کار خواهد شد، اولویت‌های کاری بخش بشردوستانه سازمان ملل را تشریح کرد.

دو طرف در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله یمن، سوریه، افغانستان و عراق و نقش سازمان ملل به ویژه از بعد بشردوستانه و امدادرسانی به تبادل نظر پرداختند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز امروز در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با بیان این‌که جنگ، راه‌حل بحران یمن نیست، بر ضرورت رفع محاصره مردم این کشور و تسهیل ارائه کمک‌های انسانی به آنها تأکید کرد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ نیز به منظور رایزنی پیرامون ابعاد مختلف بحران یمن به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.