مهرعلیزاده: باید سبک زندگی جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ را بپذیریم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (سه‌شنبه ۱۸ خرداد) در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح کرد.

اهم محورهای سخنان مهرعلیزاده به شرح ذیل است:

- بر اساس سیاست‌های نظام و به دلیل بدعهدی‌هایی که آمریکا کرده و فشار حداکثری را وارد کردند مقاومت جانانه مردم ایران توطئه آنها را بر باد داده است و بدین ترتیب مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضع درستی است و باید با قدرت در مذاکرات در جهت زنده کردن برجام حاضر شویم و آن قولی را که در برجام بوده است را به مردم ایران برگردانیم. 

-البته باید همه امکانات و تصمیم گیران کشور در همه قوا و در همه نهادها همکاری کنند که برجام و این مذاکرات به نتیجه برسد. 

-در مورد بحث آقای رئیسی این توضیح را بدهم که آقای رئیسی فرمودند در جلسه قبل بداخلاقی‌های شده است و از وقت خود استفاده نکرده و از حق خود می‌گذرد بنده نمی دانم که ایشان کدام بد اخلاقی‌ را می‌فرمایند و فرمودند که آذری زبان‌ها به ایشان زنگ زدند و دلجویی کردند من فکر نمی‌کنم آذری زبانان به ایشان توهین کرده باشند چرا که آذری زبانی در این جا نبوده که به ایشان توهین کرده باشد.

-ضمن اینکه من تصور می‌کنم ما آذری زبان نداریم بلکه آنچه که هست در مناطق آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، همدان، زنجان، خراسان، اصفهان، شیراز و خوزستان ترک زبان‌ها هستند و من تصحیح می‌کنم که آقای رئیسی توجه داشته باشند ایشان در این زمینه دقت بیشتری را اعمال کند.

-من نمی‌دانم اخلاق را چه تعریف می کنیم؛ اگر در مورد آقای رئیسی مدرکی را مطرح کردم مطلب حقی بود. جناب آقای رئیسی از نظر کلاسیک ۶ کلاس درس خواندن و بنده هم گفتم که با احترام به دروس حوزوی ایشان در مدرسه مطهری دکتری گرفتند بنابراین اصولاً علم اقتصاد، شیمی، فیزیک و غیره علم خاص خود را می‌خواهد یعنی علم کلاسیک را می‌خواهد بنابراین مسائل اخلاق باید در عمل و در جامعه جاری و ساری کنیم.

-صدا و سیما ۵ دقیقه از فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کرده است و دیدید که پریشب در فضای مجازی غوغا شد و مردم گفتند که صدا و سیما که میلی شده الان عشقی شده است. 

-سوال من از آقای رئیسی این است که شما قاضی هستید بنابراین جناب آقای قاضی واقعاً به چه دلیل ما فیلترینگ را در جامعه راه انداختیم و اجازه دهیم که پیامک‌هایی به دختر خانم ها ارسال شود.

- در مورد راه حلی که آقای رئیسی درباره مسئله کاهش فاصله طبقاتی گفتند اصلاً کامل کافی و تخصصی نیست و هیچ ارتباطی به وضعیت موجود ندارد مشکلات ما خیلی ملموس است. 

- در مورد کارگران همه ساله پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد می‌دهیم و با آنها شروع به چانه زدن میکنیم و معمولاً یک الی دو درصد و حتی زیر تورم که به شکل رسمی محاسبه شده شروع به چانه زدن با آنها می‌کنیم و  هر ساله یکی دو درصد عقب می‌افتد؛ در این دو سه سال گذشته همیشه یکی الی دو درصد مثبت بوده است اما این آمارها، آمارهای نیست که واقعا بتوان کارگرها را راضی کند بنابراین اولین کاری که باید برای کاهش فاصله طبقاتی صورت دهیم این است که باید موضوع سه جانبه کارگر، کارفرما و دولت را داشته باشیم تا همه از حقوق خود دفاع کنند. 

-اکنون چندین وقت است که معلمان در مورد بحث رتبه‌بندی پاسکاری می شوند. این یک ظلم فاحش به آنان است. در شناسایی و تطبیق باید کاری کنیم که همانند اساتید دانشگاه که امکان تخصص افزایش می یابد، از مزایای شغلی خود برخوردار شود. 

- در مورد کولبران، سوختبران هم صحبت می شود که به نظرم قشر فراموش شده هستند که باید در مورد آنها فکری شود. در حال حاضر ۷ میلیون سرپرست خانوار اعم از زن و مرد داریم که درآمد ثابت ندارند این ۷ میلیون نفر در معیشت روزانه به خیرین نیازمند هستند. ۳ میلیون نفر از این ۷ میلیون نفر هیچ معیشتی ندارند که باید صندوق درآمد پایدار ایجاد شود که به اندازه نصف حد اقل دست مزد یک کارگر به آنها داده شود تا به زندگی خود ادامه دهند. باید برای همه مردم که آسیب خوردند به ویژه  قشر ضعیف باید بیمه تکمیلی رایگان را تشکیل دهیم. اکنون بیمه عادی برای همه است اما در حد یک دوا و درمان جزئی پاسخگو است و مردم باید برای کوچکترین عمل جراحی همه زندگی خود را بفروشند که باز هم به جایی نمی‌رسد. 

-اکنون پرستاران و هنرمندان در دوران کرونا از لحاظ روحی و روانی و هم از لحاظ دریافت اضافه کاری‌های خود آسیب خوردند. معلمان هم وقتی بار تربیتی به دوش خانواده ها آورد دیدید که متحمل چه زحمت‌هایی شدند. 

-باید در مورد غنی سازی آموزش و پرورش فکری شود تا نیروهایی برای آینده تربیت کنیم.

- در مورد جوانان بارها صحبت شده است. ما ۱۰ میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که بلاتکلیف هستند و وضعیتشان مشخص نیست بنابراین باید جوان را بیشتر تحویل بگیریم و در نظر داشته باشیم  که جوانان واقعیت‌های امروز جامعه هستند و صاحب آینده کشور هستند. 

- باید سبک زندگی جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ را بپذیریم بنابراین نباید برای بیرون بودن مقداری از موی یک دختر خانم به یک پیامک وحشت بدهیم. 

-توقع من از آقای رئیسی که قاضی است این است که این مسائل را تذکر دهند چرا که عده‌ای ایجاد رعب و وحشت در جامعه می کنند مردم و جوانان نگران می‌کند چند جوان که در پارک آب پاشی کرده‌اند را بازداشت و گرفتار می‌کند این سبب فرار نخبگان و از دست دادن نیروهای ارزشمند آینده کشور می‌شود. 

- در مورد کرونا معتقدم که دولت خیلی کوتاهی کرده است. اگر دولت بخش خصوصی را فعال می کرد و اجازه می داد مردم واکسن وارد کنند الان همه مردم واکسینه شده بودند. قیمت واکسن‌کرونا بین ۲ تا ۱۰ دلار است یعنی ۲۰۰ هزار تومان. اینگونه نمی شود که وزیر بهداشت با پرستاران و کادر درمان بخواهد با شعر و شاعری مسئله را تمام کند و به مردم هم قسم حضرت عباس بدهد با این مسائل که کرونا تمام نمیشود. 

-بنده اگر رئیس جمهور شوم به مردم قول می‌دهم که در عرض سه ماه همه مردم ایران را واکسینه کنند بخش خصوصی می‌تواند میلیون‌ها واکسن وارد کند. 

-بنده در مورد مهارت آموزی جوانان و استفاده از بازنشستگان نیز برنامه دارم.