رئیسی برای خانواده‌ای ۸۵ میلیونی

 در آستانه ۱۰ روز مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ، صحنه رقابت شفاف‌تر شده است. موارد پیش رو، چکیده‌ای از مجموعه دلایلی است که چرا می‌توان به سید ابراهیم رئیسی دل سپرد و با او از گردنه ۱۴۰۰ عبور کرد:

یک. رئیسی مسائل اصلی کشور را فهمیده است. او « گشت ارشاد » را برای مدیران می‌خواهد، در سابقه کاری خود نشان داده که «دیوار» را از میان مردم و مسئولان برداشته و فاصله‌ها را نزدیک کرده است، در دوگانه اصولگرا -اصلاح‌طلب که برساخته موقعیت خاص دهه ۸۰ شمسی بود نمانده و از دوقطبی‌های ساختگی و کاذب گذشته است. رئیسی «شفافیت» را در مجموعه‌های تحت امرش عملی کرده و معتقد به مکتب «ما می‌توانیم» است.

دو. یکی از تکنیک‌های مخرب برخی نامزدها، در ادوار گذشته و این دوره، تقسیم‌بندی مردم و فاصله‌گذاری بین آن‌ها و سوارشدن بر شکاف‌های قومی، نژادی، زبانی و دینی است که در اصطلاح سیاست به آن بالکانیزه کردن کشور می‌گویند. در شرایطی که دو نفر از نامزدها برای جا نماندن از هم، شعر ترکی می‌خوانند و دیگری مرتبا بر انتخاب مدیران از میان اقلیت‌های مذهبی سخن می‌گوید، رئیسی به دنبال ارائه برنامه‌ها و معرفی سابقه کاری خود بوده و 

به دنبال کسب رأی قومیتی نیست. رئیسی خوب می‌فهمد که نتیجه چنین شرایطی، چندپارچگی کشور است که یقینا خارج از دایره منافع ملی و مصالح امنیتی است.

سه. رئیسی مسائلی از جنس کولبری، خدمت سربازی، استادیوم رفتن بانوان، پیامک تذکر به دختران، آواز شجریان و مواردی ازاین‌دست را دستگیره کسب رأی نکرده است. این فهرست طولانی‌تر از این است، اما مثال‌های یادشده تنها از این باب مورداشاره قرار گرفت که در سخنان برخی نامزدهای همین دوره در دو مناظره اول ذکرشده است. رئیسی به دنبال رأی حلال، رأی غیرهیجانی، رأی با پشتوانه عقلانیت و بر اساس برنامه‌های عملی است.

چهار.  رئیسی رفتار ژله‌ای و زیگزاگی ندارد. همچون خیلی‌ها و ازجمله برخی نامزدهای همین دوره، مواضعش بر اساس منفعت لحظه‌ای، تغییر نمی‌کند.

این‌طور نیست که یک روز موافق برجام و امروز مخالف آن باشد. او از کارمندان دیروز دولت و منتقدان امروز آن نیست. در تمام این سال‌ها در اعلام موضع نسبت به مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی، ثبات قدم داشته و رفتارش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پیش از آن، تفاوتی نکرده است. 

پنج. رئیسی خوش‌ سابقه و با کارنامه است.او  تا همین‌جا هم، در میان مردم محبوبیت و موقعیت دارد. اگرچه محکم حرف می‌زند اما در سابقه‌اش، هیچ‌گاه به این‌وآن نپریده و تند و بی‌پروا نیست. اهل افشاگری و بازی‌های سیاسی نیست و اگرچه اتهامات ناروا زیاد شنیده اما از مرکب اخلاق پیاده نشده است. چتر پوشش رفتار و منش رئیسی بزرگ است و این ظرفیت را دارد که خانواده‌ای ۸۵ میلیونی بسازد. باهدف خالص‌سازی جبهه انقلاب، اهل خالی کردن آن نیست و کسی را از دایره انقلاب خارج نمی‌کند. اگر هم کسی بدون اطلاع چنین قصدی داشته باشد، باید با دلسوزی و نرمی، در برابر چنین رفتاری ایستاد.

شش. رئیسی وعده‌های بی‌پشتوانه و شب انتخاباتی نمی‌دهد. در شرایط کسری بودجه، حرف از یارانه‌های چند صدهزارتومانی نمی‌زند. شایسته‌سالار است و سهمیه‌ای برای زن و مرد و پیر و جوان و شیعه و سنی تعیین نمی‌کند. می‌داند که گره اصلی، جهش تولید است و برای حل مشکلات بورس، وعده یک‌روزه و چندروزه نمی‌دهد. او پیش‌ازاین هم، هرچند از نخستین روزهای تصدی در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه خوش درخشید، اما هرگز وعده‌های پوشالی و ۱۰۰ روزه به مردم نداد و تحول و طعم خدمت را به‌صورت تدریجی و در عمل به کام مردم چشاند.

 سید محمد بحرینیان