نامزد‌های انتخابات با زبان بدن آرای خاکستری را کسب می‌کنند

 محمد علی بیدار مغز چهره ماندگار تشریفات جمهوری اسلامی ایران درباره میزان رعایت زبان بدن در مناظرات توسط نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بر اساس آماری که تاکنون استخراج شده ۷۵۰ هزار نوع زبان بدن وجود دارد، ۲۵۰ هزار نوع آن برای سر و گردن است که بیشترین سهم را در این بین چشم  و ابرو دارند. بر این اساس از نامزد‌های انتخابات امسال زبان بدن جدی مشاهده نکردیم.  

بیدارمغز ادامه داد: نامزد‌های انتخابات یا از زبان بدن غفلت کردند و یا نیاز ندیدند که از زبان بدن استفاده کنند. یکی از بزرگ ترین میدان‌های استفاده از زبان بدن در مذاکرات است. طرفین مذاکره با کلمات هم کاری ندارند، بلکه با آهنگ صدا و زبان بدن هم کار دارند و اگر کسی بگوید من در منطقه غرب آسیا بیشترین سهم را دارم، ولی صدای او آن را تایید نکند طرف مقابل این گفته را قبول نمی‌کند.  

چهره ماندگار تشریفات ایران خاطر نشان کرد: در مذاکرات سه شیوه نشستن داریم. روش اول این است که مذاکره‌کننده روی صندلی به طرف عقب لم می‌دهد که به این معنی است که حاضر به دادن امتیاز نیست، حالت دوم این است که استوار در جای خودش می‌نشیند که به معنی آماده‌ شنیدن بودن است. نوع سوم این است که مذاکره کننده به طرف مذاکره کنند رو به رو خم و متمایل به جلو می‌شود که یعنی آماده مذاکره و دادن امتیاز است.  

بیدار مغز اضافه کرد: یکی از مسائلی که مناظره نامزد‌ها دارد این است که نامزد‌ها هیچ کدام رو به رو هم نیستند در حالی که باید رو به روی هم می‌بودند. بر خلاف مذاکره که برد برد است در مناظره مثل مسابقه برخی دیگر باید قبول کنند که یک نفر پیروز شده است. ولی نامزدها، چون رو به روی هم نبودند نمی‌توانیم بگوییم مناظره رخ داده است. نامزد‌ها حتی وقتی با دوربین صحبت می‌کردند در شیوه نشستن و نگاه کردن به لنز دوربین زبان بدن را رعایت نکردند.  

بیدار مغز با اشاره به اینکه وقتی فرد به لنز دوربین خیره شود یعنی با مردم در حال صحبت کردن است توضیح داد: آهنگ صدای نامزد‌ها به دلیل عصبانیت تغییر می‌کرد و نه به دلیل تاکید بر اهمیت صحبتی که در مناظره ارائه می‌کردند. موضوع جالب دیگر این بود که هیچ کدام از نامزد‌ها خنده روی صورتشان نداشتند در حالی که عصاره بهترین افراد جامعه هستند.

چهره ماندگار تشریفات ایران گفت: یکی از نامزد‌ها انگشت سبابه اش را به سمت نامزد دیگر چرخاند که این کار به معنی توهین است؛ در حالی که فرد باید کف دست را با انگشتان چسبیده به هم بالا ببرد به این معنی که من با شما موافق هستم. اگر صورت هم حالت خشم، غضب و بی توجهی باشد نیز نشانه توهین به طرف مقابل است.   نشان دادن انگشت سبابه به طرف مقابل بیشتر در دعوا‌های خانوادگی نمود دارد.  

بیدار مغز افزود: در مجموع آهنگ صدا، نحوه نشستن، حرکات دست و صورت و ابرو را هیچ یک از نامزد‌ها در مناظرات خود رعایت نکردند و اصلا مناظره‌ای را مشاهده نکردیم؛ بلکه فقط از یکدیگر نظرخواهی می‌کردند. نامزد وقتی به دوربین نگاه کند یعنی به مردم توجه کرده است.  

بیدار مغز ادامه داد: باید حرکات با زبان بدن هماهنگ باشد و با نگاه این زبان بدن را تقویت کنیم. علاوه بر این باید زبان بدن دیگران را نیز بشناسیم و ۶ حالت زبان بدن یعنی نفرت، شادی، علاقه، خشم، تعجب و غم را که در صورت افرد مشاهده کرد. فرد وقتی در زبان بدن متبحر باشد می‌تواند دیگران را فریب بدهد.  

چهره ماندگار تشریفات ایران درباره نگاه به دوربین سال ۹۶ روحانی در جریان مناظرات گفت: حسن روحانی در سال ۹۶ با یک دقیقه نگاه به لنز دوربین و حرف زدن با مردم توانست تاثیر زیادی بر سبد رای خود بگذارد. در انتخابات مردم به سه دسته تقسیم می‌شود دو گروه طرفدار دو جبهه هستند و یک گروه هم بی طرف هستند. کسی که می خواهد پیروز شود باید آرای بی طرف یا اصطلاحا خاکستری را به خود جذب کند. در انتخابات آمریکا ۷ درصد رای خاکستری بود که بایدن آن‌ها را از آن خود کرد و پیروز شد. اگر کسی بتواند آرای خاکستری را جذب کند می‌تواند این رای را بخرد. وقتی روحانی به لنز دوربین خیره شد می‌دانست که مردم در آن سوی لنز به او نگاه می‌کنند.

بیدار مغز با بیان اینکه نامزد‌ها تاکنون کم تر به این مسئله توجه کردند که چشم پنچره روح است و می‌توان با چشم گوش کرد و حرف زد. مردم ایران قهرمان را دوست دارد و دوست دارد رئیس جمهورش صاحب نظر و توانمند باشد و کسی که به صندلی خود چسبیده و فرو رفته نمی‌تواند رای مردم را داشته باشد.