تاثیر انتخابات آینده ایران در کیفیت حضور مهاجرین در ایران

 حجت‌الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایران و افغانستان گفت: مشکلات زیادی در خصوص مهاجرین افغانستانی در ایران وجود دارد و برخی قوانین قدیمی که مربوط به اول انقلاب اسلامی است برای مهاجرین افغانستانی آزار دهنده شده و قطعا انتخاب شدن یک گزینه مناسب در انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند تاثیر زیادی در روابط دو کشور و کیفیت حضور مهاجرین افغانستانی در ایران داشته باشد.

او افزود: ما طرفدار رسوب مهاجرین در ایران نیستیم و هر مقدار که اتباع افغانستان در این کشور وجود داشته باشند، بر صلح و ثبات و امنیت این کشور اضافه می‌کند.

حسینی مزاری در ادامه گفت: ولی اگر قرار باشد حتی یکی از اتباع افغانستان به مدت یک ساعت در ایران حضور داشته باشد، نباید شرایط به صورتی باشد که دلخوری برای او ایجاد شود و آن فرد بتواند با خیال راحت به کشور خود باز گردد.

رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان از کشور‌های منطقه خواست تا برای منافع خودشان هم که شده، به مسئله افغانستان ورود پیدا کنند و موضوع صلح در این کشور را به صورت جدی حل کنند.

او در تشریح اهداف حضور آمریکا در افغانستان گفت: یکی از اهداف حضور آمریکا در افغانستان دخالت در مسائل ایران و دیگر کشور‌های منطقه است، بنابراین اگرچه کشور‌هایی مثل عراق، سوریه و یمن برای ایران مهم است، اما امنیت در افغانستان هم کمک زیادی به ایجاد امنیت در ایران می‌کند.

حسینی مزاری در پایان عنوان کرد: افق روشنی در افغانستان دیده نمی‌شود، چون آمریکایی‌ها در این کشور برنامه بلند مدت و کلان دارند که عمده‌ترین آن‌ها اشراف بر کشور‌های چین، هند، روسیه و ایران است؛ از طرفی هم مردم افغانستان نمی‌خواهند زیر بار دولت و حکومت طالبانی بروند، چون این مسیر هم هزینه‌های زیادی برای آن‌ها در بر خواهد داشت.