نیازمند اصلاح بسیاری از زیر ساخت‌های اقتصادی هستیم

 همایش اقتصاددانان و صنعتگران حامی حجت الاسلام  رئیسی با محوریت صنعت خودرو با حضور جمعی از  اساتید و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

 سید صولت مرتضوی، در این همایش گفت: اگر از کسانی که اطلاعات کلی درباره علم اقتصاد دارند سوال شود که چه باید کرد تا به اقتصاد پویا برسیم چند پیشران را مطرح می کنند می گویند در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باید از خام فروشی به جد پرهیز کنیم و محصولات نتیجه این صنعت را صادر کنیم در حوزه کشاورزی هم می گویند باید به مدرن ترین تخصص روز در حوزه آبیاری و راندمان مطلوب رسید. 

وی تاکید کرد: در بخش مسکن هم گفته می شود برای کشوری که 200 میلیون هکتار وسعت دارد نداشتن مسکن عار است همچنین در صنعت خودرو که همه می دانند بعد از صنعت نفت از مهمترین صنایع است، برخی آمارها می گوید سالی 2 میلیون خودرو نیاز داخلی ماست.

 وی ادامه داد: حدود 850 هزار نفر مستقیم در صنعت خودرو فعالیت می کنند و این ظرفیت را به دو برابر می توان افزایش داد و نیاز همسایگان را هم در این بخش برطرف کرد مهمترین عامل عقب افتادگی صنعت خودرو دولتی بودن آن است.

مرتضوی گفت: آقای رئیسی سلام رساندند و گفتند که  به دوستان بگویید بر مشارکت حداکثری و رای قاطع تاکید کنند قطعا رای قاطع و بالا به یک رئیس جمهور، قدرت رئیس جمهور را در سطح بین المللی و جهانی افزایش می دهد.

* استقراض دولت از بانک مرکزی در سال‌های تحریم برداشتن از جیب ملت است

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، هم در این همایش  گفت: نفت را باید سرمایه‌گذاری کرد نه هزینه هزاران میلیارد دلار از آغاز پیدایش نفت در بودجه آمده و خرج شده و بخش کمی از درآمد نفت تبدیل به سرمایه ملی شده است و بخش بیشتری به هزینه جاری تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: دولت در این مدت برای تامین منابع مالی خود یا اوراق توزیع کرده یا از بانک مرکزی استقراض کرده است ولی با این کار مشکلاتی ایجاد شد در سال‌های تحریم استقراض از بانک مرکزی برداشتن از جیب ملت است.

مصباحی مقدم افزود: وقتی بنگاه‌ها کوچک و تعطیل شدند دیگر نمی‌شد از آنها مالیات گرفت که درآمد دولت افزایش یابد اما می‌شد تامین سرمایه را از راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی امکان‌پذیر کنیم.

وی گفت: از راه فروش نفت خام که اکنون هم ادامه دارد باید سرمایه‌گذاری شود تا صنعت‌گران ما بتوانند از این منبع تغذیه کنند و کسب و کار را رشد دهند. ما نیاز به نقشه راه داریم و تاکید می‌کنم که در بدو راه باید بودجه را اصلاح کرد.

وی اظهار کرد: استقراض ملی مشکل ندارد اما باید در قالب‌های شرعی جمع‌آوری نقدینگی انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد نیاز به اتکا به نفت وجود ندارد.

مصباحی مقدم تاکید کرد: ما نیازمند اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی هستیم بانک مرکزی کیسه دولت شده است باید استقلال بانک مرکزی را برگرداند نیازمند اصلاح بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی‌مان هستیم همچنین باید توزیع درآمد را اصلاح کنیم.