استقرار ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در توضیح جزئیات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: حدود ۳.۵ میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم. در فروردین ماه سال جاری نیز تمامی اقلام و ملزومات و نیازهای برگزاری انتخابات به نمایندگی‌ها ارسال شده است.

وی ادامه داد: حدود ۶۷۹ هزار برگه تعرفه برای دوره اول به نمایندگی ارسال شده است و بقیه نیز ارسال خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: معاون کنسولی به عنوان رئیس هیئت نظارت بر انتخابات وزارت خارجه به طور مستمر در جلسات مکرر با ستاد انتخابات کشور در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان نیز با هماهنگی شورای نگهبان به نمایندگی‌های کشورمان در خارج معرفی شده‌اند.

خطیب زاده تصریح کرد:  امروز ۱۳۳ نمایندگی با ۲۰۴ شعبه اخذ رأی در کشورهای خارجی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: دولت کانادا همانند انتخابات گذشته، همراهی لازم با وزارت امور خارجه را نداشت و اجازه برگزاری انتخابات به ما را ندادند. اعتراض وزرات خارجه انجام شده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: دولت کانادا نه تنها به تعهدات دموکراتیک مردم سالارانه خود عمل نمی‌کند، بلکه با نگاه زورگویانه و ابزاری به موضوع نگاه می‌کند و حقوق ایرانیان فرهیخته و جامعه بزرگ ایرانیان در این کشور را نادیده می‌گیرد. این رویه شناخته شده دولت کانادا است.

وی ادامه داد: همانند دوره‌های قبلی، چند شهر مرزی بین آمریکا و کانادا محل اخذ رای هموطنان ایرانی در کانادا خواهد بود. فعلا شهرهای «بوفالو» و «اورگن» در امریکا برای این کار نهایی شده است.

انتخابات در نمایندگی ایران در یمن و سنگاپور برگزار نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: به غیر از کانادا، در سنگاپور نیز به علت محدودیت های کرونایی و همچنین در یمن به علت ناامنی و جنگ، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد.

خطیب زاده گفت: ۲۴ شعبه اخذ رای در ایالات متحده و ۵ شعبه در کشورهای المان و انگلستان برای سهولت فرایند رای گیری ایرانیان مقیم در آن کشور ها تعبیه شده است.

وی افزود: با همکاری وزارت ارشاد برای ۱۶۰ خبرنگار خارجی ویزای خبرنگاری صادر شده است.

خطیب‌زاده گفت: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت کشورها و حفظ تمامیت ارضی آنها بوده است و این به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر در روابط بین‌الملل و به عنوان یک اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود دارد.

وی در خصوص تنش بین دولت عراق و ترکیه نیز گفت: دولت عراق نظراتش را صراحتا اعلام کرده است. البته باید هماهنگی‌های بیشتر برای رفع نگرانی ترکیه نیز انجام شود و لازم است این فرآیند بین دو کشور حل و فصل شود.

قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه‌های موشکی ایران را محدود نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ کجای قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه‌های موشکی ایران را محدود نکرده است. آنچه که آمده است، موشک‌هایی با طراحی حمل کلاهک هسته‌ای است لذا فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران طبیعی است.

وی ادامه داد: واضح است که این گونه قرائت‌ها از قطعنامه ۲۲۳۱ تنها به کسری اعتبار کسانی می انجامد که این ادعاها را مطرح می‌کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: بهتر است که سران کشورها به تعهدات بر زمین مانده خودشان عمل کنند و در مداخله در امور کشورهای منطقه پایان دهند و سعی کنند در یک رابطه احترام برانگیز به صلح و ثبات در منطقه کمک بیشتری بکنند.

وی افزود: البته برجام‌ستیزان به این یک یا دو شخصیت منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند. البته من فکر می‌کنم که سیاست‌های رژیم اشغالگر توسط افراد تغییر نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مهمل‌گویی میراث مشترک تمامی سران رژیم اشغالگر قدس بوده است اما یک چیز در این میان روشن است و آن این است که تمامی بدخواهان ایران می‌روند و ایران همیشه سرافراز می‌ماند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: هدف از آنچه که در وین در حال اتفاق افتادن است، بازگشت ایالات متحده به تعهدات خودش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است.

دور ششم، دور آخر مذاکرات وین نخواهد بود

وی ادامه داد: هیچ چیز غیرممکن نیز وجود ندارد. گفتگوها در خصوص برخی ظرایف فنی، سیاسی، اجرایی و حقوقی در حال ادامه دادن است. البته دو سه موضوع اساسی نیز همچنان باقی مانده که اینها نیز در حال گفتگو است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: فکر می‌کنم خیلی زود است برای اینکه بخواهیم در خصوص نتیجه این گفتگوها قضاوت کنیم. اما می‌توانم بگویم، که این دور، دور آخر نخواهد بود.

خطیب زاده گفت: ایالات متحده باید تصمیمات خودش را بگیرد زیرا طرف خاطی در نقض برجام است. طبیعی است که باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار آنچه که در دوران ترامپ اتفاق افتاد، بدهد.

مذاکرات وین ربطی به انتخابات ندارد

وی ادامه داد: صراحتا عرض کنم، گفتگوها ارتباطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفتگوها نه فرسایشی شده است و نه وقت اضافه آوردیم. بحث من این است که خیلی وقت کم داریم.

خطیب‌زاده تصریح کرد: موضوعات باقیمانده موضوعاتی است که نیازمند تصمیمات سیاسی هستند. امیدواریم این تصمیم‌ها در پایتخت‌های اروپایی واشنگتن اعمال شود.

وی ادامه داد: توافق ایران با آژانس، کاملا فنی بوده است. ما هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس از روزی که قانون مجلس اجرایی و الزام آور شده است ندادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها، برای روزی است که ما تصمیم بگیریم آیا این فیلم‌ها را به آژانس تحویل بدهیم یا خیر.

وی ادامه داد: اگر هم به نتیجه نرسیم، تصمیم داخلی است که این فیلم‌ها را چه کار کنیم. 

راه صلح و ثبات در افغانستان، گفتگوهای اصیل افغانی است

خطیب‌زاده افزود: تحولات افغانستان را با دقت پیگیری می‌کنیم. خشونت و تروریسم در این کشور بالا گرفته است و به مردم و دولت افغانستان برای این جنایاتی که علیه مردم این کشور اتفاق افتاده است، تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در کنار مردم افغانستان هستیم و اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم. فکر می‌کنیم تنها راهی که افغانستان برای صلح و ثبات دائمی دارد گفتگوهای اصیل افغانی است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز این شرایط را تسهیل کرده است که گفتگوها با تمامی طرف‌های افغانستانی با حضور گروه‌های مختلف از جمله طالبان ادامه یابد تا یک دولت فراگیر ملی با قانون اساسی، برای تامین حقوق مردم و دولت این کشور تشکیل شود.

برای رفع تحریم‌های بخشیِ برجام توافق شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برای رفع تمامی تحریم‌های بخشی برجام تا به امروز توافق شده است. از جمله رفع تحریم‌های حوزه انرژی، مالی، بانکی، بیمه‌ای و همچنین تحریم‌های حوزه حمل و نقل. لذا برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

منتظریم ببینیم مذاکرات با عربستان نتیجه عملی خواهد داشت یا نه

خطیب‌زاده در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: ما همواره از گفتگو با همسایگان استقبال کردیم و سعودی نیز از این امر مستثنی نیست. در طی سالیان گذشته و در سال‌هایی که عربستان سعودی علاقه‌ای برای گفتگو نداشت، ما تکرار می‌کردیم  که بهترین راه برای حل و فصل موضوعات، گفتگو است.

وی ادامه داد: البته ما باید منتظر باشیم و ببینیم این گفتگوها به نتیجه عملی نیز خواهد انجامید یا نه.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص سفر سردار قاآنی به عراق گفت: این سفر ها به دعوت رسمی دولت‌ها انجام می‌شود و در این خصوص سخنگوی محترم سپاه پاسداران باید پاسخ بدهند.

وی تصریح کرد: دولت متبوع آقای رابرت مالی، مسئول مرگ بسیاری از ایرانیان مریض در داخل ایران بوده است. دولت متبوع این کشور شریک جنایت های ترامپ علیه ملت ایران بوده است. با ادامه این تروریسم اقتصادی بر علیه ملت ایران طی چند ماه گذشته از سوی دولت جدید ایالات متحده، هیچکدام از تحریم‌های قبلی یکجانبه برداشته نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: لذا بهتر است که به جای اشک تمساح ریختن، توجه کنند به رکورد بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جا گذاشته‌اند. هیچ کشوری و هیچ ملتی بعید است که در دنیا بتواند به امضا و تعهدات دولت ایالات متحده اعتماد کند چرا که نشان دادند نقض کننده تمامی تعهدات خودشان هستند.

محموله نفتی که آمریکا فروخته، متعلق به ایران نبوده است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص اشاره وزیر امور خارجه کشورمان به یک راهزنی دریایی ۱۱۰ میلیون دلاری و همچنین آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای پیگیری این موضوع گفت: دولت ایالات متحده یک راهزن دریایی است و در چند مورد، نفت هایی که متعلق به ایران نبوده را فروخته است. حتی نفت‌هایی مربوط به بخش خصوصی بوده که آمریکا غیرقانونی محموله نفتی آنها را فروخته است.

وی ادامه داد: موضع ما این است که راهزنی دریایی، راهزنی دریایی است و تفاوتی نمی‌کند چه کسی این کار را انجام می‌دهد. باید این را هم به لیست شرمندگی‌های واشنگتن اضافه کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه و ریشه ۷۰ ساله گرفتاری‌های منطقه غرب آسیا است. امروز نیز به نقطه‌ای رسیده است که با گردنکشی در دنیا شرارت می کند.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که چه حجمی از خرابکاری ها از سوی برخی کشورها از جمله رژیم اشغالگر قدس در داخل ایران اتفاق افتاده است. اما هیچ کدام از آنها حرکت جامعه علمی و جامعه پویای داخل ایران از جمله برنامه صلح آمیز هسته‌ای و برنامه‌های موشکی و دفاعی را متوقف نکرده است.

خطیب‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز هرجا که لازم و ضروری بوده پاسخ خودش را داده است و آنها که این پاسخ را گرفتند خودشان از آگاه هستند.

خطیب‌زاده همچنین افزود: حتی در دوره تحریم‌های حداکثری شکست خورده ایالات متحده، هدف اصلی وزارت نفت با کمک وزارت امور خارجه، بازپس‌گیری سهم ایران از بازار نفت بوده است. قطعا طی یک سال اخیر، بخشی از سهم بازار نفت را پس گرفتیم.

مجلس عراق باید لغو روادید بین ایران و عراق را تصویب کند

وی در خصوص سوالی در مورد لغو روادید سفر بین کشورهای ایران و عراق به شکل متقابل گفت: مصوبه هیات دولت، لغو روادید تا سقف ۴۵ روز و به صورت مشروط (عمل متقابل) است. در این صورت لغو روادید دیگر تنها محدود به ایام اربعین نخواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در عراق نیز این کار درحال پیگیری است و نیازمند تصویب در مجلس این کشور است.