وحدت یک ضرورت عقلی است

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران، در پاسخ به سوالی درباره چگونگی جمع میان جوانگرایی و بهره‌گیری از تجربه افراد کارآزموده در مدیریت اجرایی کشور گفت: برای قبول مسئولیت در جمهوری اسلامی سه ویژگی با هم لازم است که عبارت است از 1- سلامت شخصی، اعتقادی و انقلابی، 2- علم و تجربه  3- توان و نشاط مدیریت.

وی با بیان اینکه سال 92 یک نظام شایسته گزینی را طراحی کردیم که این سه ویژگی را داشته باشد، تصریح کرد: جوانی به سن و سال نیست، بلکه به کیفیت و چالاکی است و معمولا 40 سالگی نیز اوج این کیفیت و چالاکی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: علاوه بر توجه به این عنصر، با تمرکززدایی به دنبال توسعه اختیارات اجرایی 451 شهرستان هستیم تا کارها بهتر دنبال شود؛ در این حوزه جوانان می‌توانند کار را به عهده بگیرند و بر مدار نخبگان و با مشارکت مردم مسائل را حل کنند.

** برجام را در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» پیگیری‌ می‌کنیم**

زاکانی در ادامه و در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره آینده برجام در دولت وی گفت: ما در مجلس نهم و در قالب کمیسیون ویژه بررسی برجام تمام اجزاء و زوایای این توافق را بررسی و آسیب‌شناسی کردیم. آقای لاریجانی رئیس وقت مجلس تصمیم گرفته بود که هیچ کمکی به کمیسیون ویژه برجام نکند، لذا حتی از جیب خودمان هم می‌گذاشتیم و کارشناسان نخبه حقوق بین الملل و حقوق عمومی را از سراسر کشور به تهران می‌آوردیم تا برجام را بررسی کارشناسی کنند.

وی ادامه داد: گزارش قرائت شده در مجلس از سوی کمیسیون ویژه برجام، صد درصد با واقعیت‌های رخ‌داده در برجام تطابق دارد و آن چیزی که ما آن روز گفتیم پیشگویی نبود، بلکه بیان نظرات کارشناسی بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته کار ما کار ساده‌ای هم نبود؛ چراکه از 15 نفر عضو کمیسیون ویژه برجام 7 نفر در اتاق یکی از نواب رئیس مجلس جلسه می‌گذاشتند تا کمیسیون را زمین بزنند.

زاکانی تصریح کرد: امروز هم عقلانی‌ترین کار در قبال برجام این است که آن را دنبال کنیم و حقوقمان را استیفا کنیم؛ بهترین ضمانت اجرا هم قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها مصوب آذر 99 است.

وی اضافه کرد: اروپایی‌ها باید حقوق ما را پرداخت کنند، آمریکا هم اگر می‌خواهد به برجام برگردد، قدمش روی چشم مشتاقان خودش، ابتدا همه تحریم‌ها را بردارد تا راستی‌آزمایی شود و برای ما نیز مواد 6 و 7 قانون اقدام راهبردی، ملاک رفتار در خصوص برجام است.

**در مناظره‌ها به دنبال صیانت از کیان انقلاب و نظام بودیم**

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره فعالیت انتخاباتی نمایندگان مجلس در ستادهای نامزدها از جمله در ستاد انتخاباتی وی گفت: خودم از 15 روز پیش به بعد، از مجلس مرخصی گرفته‌ام و اعضای ستادم نیز که از نمایندگان مجلس هستند به فعالیت‌های نمایندگی‌شان هم می‌رسند و این منافاتی با وظایف نمایندگی‌ ندارند، ضمن اینکه مجلس این هفته تعطیل و ویژه سرکشی به حوزه‌های انتخابیه است.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه موضوعات کشور را طی 7 تا 8 ماه آینده بررسی کرده‌ایم و 1500 مسأله از مسائل کشور را احصا کرده‌ایم، اظهار داشت: بر این اساس برنامه‌های چهارگانه تحولی را طراحی کرده‌ایم، لذا اساس حرکت ما بر اساس نظام مسائل کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در مناظره‌ها صرفا به نقد دولت پرداختید؟ خاطرنشان کرد: در مناظره‌ها به دنبال این بودیم که از کیان نظام و انقلاب دفاع کنیم و مشت این افراد را برای مردم باز کنیم.

**ماجرای توصیه رهبر انقلاب به نامزدهایی که رأی نیاورده‌اند**

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه و در پاسخ به سوالی در باره چرایی تشکیل یک جمع 13 نفره در سال‌های گذشته در جبهه انقلاب و اینکه ملاک حضور شما در این جمع چه بوده است، اظهار داشت: بعد از انتخابات سال 96، آقای رئیسی عده‌ای را دعوت کرد که از انقلاب اسلامی صیانت شود. 13 نفر در یک جلسه جمع شدند که بعدها برخی از دوستان نیامدند.

زاکانی ادامه داد: در آن جلسه پاوِر پُویْنتی آماده شد تحت عنوان انقلاب سوم که مسائل و مشکلات کشور در آن بررسی و مطرح شده بود؛ الان هم که من به میدان انتخابات آمده‌ام هدفم تحقق انقلاب سوم است.

وی تصریح کرد: حضرت آقا معمولا به همه نامزدهای انتخابات اعم از اصولگرا و اصلاح طلب توصیه می‌کنند که رأی‌تان را منسجم نگه دارید، از جمله به آقای رئیسی که گفته بودند این 16 میلیون رأی را منسجم نگه دارید. ما نیز انقلاب را موسع‌تر از این می‌دانیم که بگوییم آقای جلیلی در دایره انقلاب باشد یا آقای قالیباف؟ اصلا ما چه کسی هستیم که این حرف را بزنیم؟!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: بر اساس آنچه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب برداشت می‌شود، انقلابی یعنی کسی که به اسلام، انقلاب، امام و ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد، لذا من نیز تاکنون برای هیچ کسی تعیین تکلیف نکرده‌ام و معتقدم 5 نامزد کنونی جبهه انقلاب همه در یک جبهه هستند و عقلانیت حکم می‌کند که این 5 نفر با هم بنشینند و با هم کشور را اداره کنند.

**رئیسی را عزیز و اصلح می‌دانم، اما موافق نامه 220 نماینده مجلس به وی نبودم**

زاکانی در ادامه و در پاسخ به سؤال دانشجویی در خصوص اینکه به چه دلیل شهرت آدم‌ها را ملاک اصلح بودن آنها می‌دانید و چرا خودتان را مساوی جریان انقلاب می‌دانید؟ ابتدا بخشی از بیانات رهبر انقلاب در تاریخ 21 دی ماه 88 و تاکید ایشان بر موضوع وحدت هرچند با یک سری اغماض‌ها را قرائت کرد و اظهار داشت: تشتت یک خطر است و وحدت نیز یک ضرورت عقلی است و هر کسی آن را قبول نکند، یعنی کار اجتماعی را بلد نیست.

وی درباره چرایی دعوت 220 نماینده مجلس از آیت‌الله رئیسی گفت: با اینکه آقای رئیسی را عزیز و اصلح و بزرگ می‌دانم،‌ اما موافق نامه‌نگاری 220 نماینده با ایشان و دعوت از وی نبودم و خودم هم امضاء نکردم، چون معتقد بودم این مسأله بعدا درباره ایفای وظایف مجلس مشکل ایجاد می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هیچ کسی هم حق ندارد خودش را مساوی انقلاب اسلامی بداند و تاکید رهبر معظم انقلاب هم این بوده است که از هر کسی باید متناسب با ظرفیت‌هایش انتظار داشته باشیم چون هیچ کسی کامل نیست.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: آن کسی که ملاک و میزان ما برای انقلاب است، امام و ولی جامعه است.