رئیس جمهور منتخب ایران امروز درباره سیاست خارجی چه گفت؟

روز جمعه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور و همچنین در ۱۳۳ کشور خارجی برگزار شد. در این دور از انتخابات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

براساس اعلام « سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت امور خارجه طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ مقام ارشد کشورهای مختلف پیام‌های تبریکی را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند. ۲۴ رئیس جمهور و نخست‌وزیر و رئیس دولت، ۴ رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین‌المللی و این روند ادامه دارد.

رئیس جمهور منتخب امروز (دوشنبه) در نشستی خبری به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی درباره سیاست خارجی و خارجی پرداخت.

اهم مواردی که آیت‌الله رئیسی درباره سیاست خارجی عنوان کرد به شرح زیر است:

* دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم محدود نخواهد شد.

* با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل، تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد، ان‌شاءالله و در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود.

* وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد. بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد.

وی در ادامه به این پرسش‌ها در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد:

یورونیوز: برجام برای دولت شما چقدر اهمیت دارد و چه پیامی برای آمریکا و اروپا دارید؟

رئیسی: کشورهای اروپایی و آمریکا باید نگاه کنند که نسبت به برجام چگونه اقدام کردند، آمریکا برجام را نقض کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهداتشان عمل نکردند. 

* به آمریکا می‌گویم براساس برجام، شما موظف به رفع همه تحریم‌ها بودید و نکردید و برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید. اروپایی‌ها نیز حتما تحت تأثیر فشارها و سیاست‌‌های آمریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اید عمل کنید.

 شبکه ان.بی.سی آمریکا: آیا برای اینکه برجام مؤثر واقع شود باید همه تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های دوره ترامپ رفع شود؟ و قصد دارید تیم مذاکره هسته‌ای را حفظ کنید؟ 

رئیسی: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کند و گزارش‌هایی را به ما دادند. تیم سیاست خارجی من در حال بررسی گزارش‌های عزیزانی است که در حال مذاکره هستند.

* آمریکا موظف است تمامی تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند.

* رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود. 

راپتلی روسیه: آیا شما برای رفع مشکلات پیش آمده حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هستید؟

رئیسی: خیر

سی‌.ان‌.ان: نظر شما درباره مذاکره با دولت بایدن چیست و چه انتظاراتی از دولت بایدن دارید و چه نظری درباره پیشنهاد بایدن در مورد اینکه توافق جامع‌تری با ایران انجام شود که مسائل دیگری چون مسائل موشکی و منطقه‌ای را پوشش دهد؟

رئیسی: پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا آن است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند، تمامی تحریم‌ها را رفع و نشان دهند با رفع همه تحریم‌ها، صداقت دارند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد.

* مسائل منطقه‌ای یا مسائل موشکی قابل مذاکره نیست.

* مسئله‌ای که مذاکره و توافق شده و قرارداد منعقد شده عمل نکردند، چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟

 پرس‌‌.تی‌.وی: برنامه‌ شما برای احیای برجام و وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها چیست؟

رئیسی: ایران به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای بوده و از این علم در عرصه‌های مختلف بهره می‌گیرد.

* بر اساس اعلام سازمان های بین المللی هم اقدامات ایران کاملا در چارچوب مقررات بین المللی است. با این حال چرا برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران موانع ایجاد می‌کنند؟

تلویزیون دولتی چین: انتظار جنابعالی از رابطه بین ایران و چین چیست؟

رئیسی: ما روابط با چین را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و دولت‌های مختلف دنبال می‌کردند و امروز هم روابط خوبی با کشور چین داریم و ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد.

* حتماً در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد.

* روابط خوب با چین را دنبال می‌کنیم و اجرایی کردن طرح جامع (برنامه جامع همکاری ایران و چین) حتماً در دستورکار خواهد بود.

المیادین: بعضی از مسئولان اسرائیل شما را خطرناک‌ترین رئیس جمهور ایران قلمداد کرده‌اند که منافع آنها را به خطر انداخته‌ است؛ در اروپا هم برخی‌ نگرانی خود را از به خطر افتادن برجام در دوران ریاست جمهوری شما اعلام کرده‌اند نظر شما درباره این واکنش‌ها چیست؟ نظرتان درباره اتفاقات ۱۰ سال اخیر سوریه چیست؟ درباره رابطه با عربستان آیا این امکان وجود دارد که شاهد سفر شما به آن کشور و یا سفر رهبران این کشور به تهران باشیم؟ نظرتان درباره جنگ یمن چیست؟ 

رئیسی: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که طرح ما درباره فلسطین آن است که به آرای عمومی مراجعه کنند.

* قبل از آنکه رژیم صهیونیستی از ناحیه ما احساس وحشت کند، از ناحیه مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت و کسانی که حق‌شان توسط رژیم صهیونیستی ضایع شده است باید بترسد؛ امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطینی است.

* جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان خواهد بود؛ فلسطین مظلوم واقع شده و ما حامی فلسطین خواهیم بود.

* یمن باید هر چه زودتر توسط خود یمنی‌ها مدیریت شود و از هرگونه دخالت سعودی‌ها و یا کشورهای حامی سعودی در یمن جلوگیری شود. 

* جنگ علیه یمن باید هرچه سریع‌تر متوقف شود و یمن بایستی به دست یمنی‌ها و مردم یمن اداره شود و یمنی‌ها تصمیم بگیرند که چگونه این کشور را اداره کنند.

* ما روابط با همه کشورهای دنیا و تعامل با همه را اعلام کرده‌ایم به ویژه‌ روابط با کشورهای همسایه.

* اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها بین دو کشور هیچ مانعی از طرف جمهوری اسلامی نیست

* روابط و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای منطقه برای جمهوری اسلامی مواجه با هیچ مانعی نیست.