چرا رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید تنش علیه فلسطینیان است؟

رژیم صهیونیستی از آغاز ماه مبارک رمضان با ایجاد محدودیت‌ها و حمله به فلسطینی‌ها در قدس اشغالی و محله شیخ جراح به دنبال تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی بود؛ تحرکاتی که در نهایت منجر به جنگ 12 روزه ارتش این رژیم با مقاومت فلسطین در غزه شد. در حالی که با شکست رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس به نظر می‌رسید صهیونیست‌ها همانند شکست‌های قبلی تا مدت‌ها از تحرکات تنش‌زا در فلسطین اشغالی دست بکشند اما طی هفته‌های بعد از جنگ باز هم شاهد اقدامات بی‌ثبات‌کننده این رژیم علیه فلسطینی‌ها به شیوه‌های مختلف هستیم. 

مهم‌ترین تحرکات صهیونیست‌ها پس از پایان جنگ غزه، برگزاری راهپیمایی پرچم بویژه در قدس اشغالی بود که با واکنش شدید فلسطینی‌ها مواجه شد. صهیونیست‌ها برای اثبات حق [نامشروع] حاکمیت خود مراسمی را موسوم به راهپیمایی پرچم برگزار می‌کنند تا به جهان نشان دهند قدس تحت حاکمیت آنهاست! برخی از این راهپیمایی‌های اعتراضی در نزدیکی شهرک‌ها و روستاهای فلسطینی در کرانه باختری برگزار می‌شود و نشان می‌دهد صهیونیست‌ها عامدانه به دنبال ایجاد تنش و درگیری‌های جدید هستند. 

همچنین شهرک‌نشینان صهیونیست طی هفته‌های گذشته بارها با حمایت نظامیان این رژیم وارد صحن‌های مسجدالاقصی در «باب‌المغاربه» و «باب‌السلسله» شدند و با ایجاد اقدامات تحریک‌آمیز و درگیری با نمازگزاران فلسطینی موجبات مداخله نظامیان این رژیم را فراهم کردند. علاوه بر آن نظامیان رژیم صهیونیستی با حمله به فلسطینی‌ها در محله شیخ جراح حداقل 20 فلسطینی را مجروح کردند و در نقاط مختلف اراضی اشغالی از جمله جنین و اراضی 1948، ده‌ها فلسطینی را پس از ضرب و جرح، بازداشت کردند. 

* بحران سیاسی و ادامه جنگ قدرت در تل‌آویو

اگرچه پس از ۲ سال بحران سیاسی داخلی و برگزاری 5 انتخابات در سرزمین‌های اشغالی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» رهبران احزاب «یش عتید» و «یمینا» موفق به تشکیل کابینه شدند اما ماهیت این ائتلاف - که اتحادی میان احزاب دست راستی و دست چپی است- یک کابینه ناهمگن متشکل از احزاب مختلف با ایدئولوژی‌های متفاوت را به وجود آورده و همین مساله آن را بسیار ضعیف و شکننده کرده است. ناظران سیاسی علت تشکیل این ائتلاف را تنها دشمنی و مخالفت لاپید و بنت با بنیامین نتانیاهو می‌دانند و معتقدند تشکیل این کابینه نه‌تنها مشکلات این رژیم را حل نخواهد کرد، بلکه به دلیل نفوذ و قدرت نتانیاهو ممکن است بحران را عمیق‌تر نیز کند. 

هرچند ممکن است کابینه جدید صهیونیست‌ها برای جلب اعتماد شهرک‌نشینان و خروج از فشارهای بین‌المللی به دنبال برقراری ثبات و آرامش نسبی امنیتی و اجتماعی باشد اما با توجه به اینکه تجاوز، همواره مولفه اصلی و ماهوی رژیم مجعول صهیونیستی بوده است و همچنین برای غلبه بر بحران‌های سیاسی و اختلافات داخلی موجود در این رژیم و نشان دادن به اصطلاح اقتدار پوشالی خود، می‌خواهد بخشی از تنش و تحریک علیه مردم و مقاومت فلسطین را حفظ کند. 

* چالش نتانیاهو

اگر چه احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو بالاخره موفق شدند وی را پس از 12 سال از قدرت برکنار کنند اما «بی‌بی» همچنان یکی از چهره‌های بانفوذ و قدرتمند در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی است و با توجه به برخوردار بودن از حمایت صهیونیست‌های افراطی و یهودی‌های تندرو، به‌سادگی نمی‌توان وی را نادیده گرفت. 

نتانیاهو پس از رای مثبت کنست به کابینه جدید، صراحتا اعلام کرد دولت جدید «صلاحیت رهبری» اسرائیل را ندارد و او تمام تلاشش را برای بر هم زدن ائتلاف «بنت- لاپید» به کار خواهد گرفت. با توجه به وزنی که حزب لیکود در پارلمان رژیم صهیونیستی دارد، نتانیاهو چندان هم دست و پا بسته نیست. وی حتی مساله ایران را نیز به میان کشید و با ادعای اینکه ایرانی‌ها از رفتن او خوشحال هستند، تاکید کرد دوران قدرت نفتالی بنت که از دید وی بر اساس «اتحاد خائنانه» تشکیل شده است، بسیار کوتاه خواهد بود و حزب لیکود با قدرت باز خواهد گشت. 

نتانیاهو که با 4 پرونده فساد مالی و رشوه نیز مواجه است و هر آن ممکن است به دادگاه احضار شود، برای فرار از محاکمه که به پایان عمر سیاسی وی منجر خواهد شد از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. اقدامات تحریک‌آمیز علیه فلسطینی‌ها و تنش‌زایی برای برهم خوردن ثبات و آرامش و ماهی‌گیری از این شرایط، همواره یکی از شگردهای نتانیاهو در 12 سال دوران نخست‌وزیری بوده است. یورش همه روزه یهودی‌های افراطی به مسجدالاقصی و ایجاد درگیری و تنش با فلسطینی‌ها، می‌تواند بخشی از پروژه نتانیاهو در این زمینه باشد. 

شرایط سیاسی در رژیم صهیونیستی هم‌اکنون همانند شرایط پارلمان این رژیم در زمان رای اعتماد به کابینه است؛ پرتنش همراه با هرج‌ومرج و درگیری فیزیکی و لفظی و پر از چالش و بحران. با این حال ۲ طرف یک دشمن مشترک دارند و آن مردم فلسطین هستند و حملات اخیر صهیونیست‌ها و تحرکات آنها علیه فلسطینی‌ها در مناطق مختلف، خود گواه این مساله است که رژیم صهیونیستی به صورت عمدی به دنبال تحریک مقاومت است. با این حال، با توجه به قدرت مقاومت که در جنگ اخیر غزه به اثبات رسید و خیزش مردمی فلسطینی‌ها که هر روز نیز در حال گسترده‌تر شدن است، رژیم صهیونیستی در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته است.

مهدی گرگانی