برای تویی که به "برکت" ، برکت دادی

صبح روز جمعه ۴/۴/۱۴۰۰ حضرت آقا دوز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند. این واکسن که محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان ایرانی است به تازگی مجوز مصرف را با اتکا به دانش بومی دریافت و ایران را به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل کرده است.

همانطور که میدانید حضرت آقا با اشاره به اصرارهایی که از چند ماه قبل برای تزریق واکسن به ایشان وجود داشت، دو شرط گذاشته بودند که  اولاً واکسن ایرانی می‌زنند دوما تأکید داشتند که دریافت واکسن در نوبت طبیعی خود انجام شود که خب بحمدالله افراد بالای 80 سال و هم‌سن ایشان، اغلب واکسن را دریافت کرده‌اند.

نکاتی درباره واکسن زدن ایشان هست که باید مورد توجه قرار گیرد: 

اینکه ایشان چقدر نسبت به واکسن ایرانی اطمینان دارند و باعث افتخار است که ایشان در عمل پیشتاز اعتماد به تولید داخل هستند و آن شعاری را که سالها بر آن اصرار دارند و امسال هم تاکید کردند که سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست در عمل نشان دادند. مساله بعدی اطمینان تیم متخصصین پزشکی به واکسن برکت است که حاضر شدند آن را به برخی افراد درجه یک خود و حالا به رهبر معظم انقلاب تزریق کنند.

و همه اینها در ادامه راه ایمان آوردن به ظرفیت‌ها و توان دانشمندان داخلی خودمان است که ما میتوانیم. قطعا در آینده تاریخ خواهد نوشت در‌ کشوری که بیشترین تحریمها بر آن تحمیل شده بود، دانشمندانش توانستند واکسن بسازند و عالی ترین مقام آن کشور جلوی دوربینها آن واکسن را تزریق کرد تا ثابت کند اعتمادش به جوانان و ظرفیت داخلی کشور شعار نیست بلکه عملی صادقانه است. و باید افتخار ملیِ تولید واکسن ایرانی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم . افرادی هم که در این میان اظهار نگرانی میکنند بدانند که رهبر معظم انقلاب قطعا از روی تشخیص و آگاهی و با اطلاع نسبت به تیم‌ متخصص پزشکی چنین اقدامی را انجام داده اند و ما که خود را مطیع امر ایشان میدانیم بهتر است عقبتر و یا جلوتر از ایشان گام برنداریم . 

خوب است بدانیم که: 

- نتایج فاز یک این واکسن نشان داده ایمنی زدایی این واکسن بالای ۸۵٪ است .

- نتایج فاز دوم در سنین ۱۸ تا ۷۵ سال نشان داده که سرم خون افرادی که به آن‌ها واکسن تزریق شده بود، به‌میزان ۹۳.۵ درصد قدرت خنثی کردن ویروس کرونا را دارد و بنابراین ایمنی‌زایی این واکسن نیز در سطح بسیار خوبی است.

- میزان اثربخشی واکسن برکت پس از پایان فاز سوم مشخص می‌شود.

- آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که واکسن کووایران برکت بر روی جهش هندی کرونا موثر است.

- وزارت بهداشت با توجه به داده‌های حاصل از فاز ۱ و ۱ مجوز مصرف اورژانسی داوطلبانه این واکسن را صادر کرده است.

- این واکسن را روی واریانت انگلیسی هم تست کرده اند و نشان داده روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی نیز مؤثر است.

- تاکنون ۱۲ کشور جهان از جمله کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی و یک کشور اروپایی از ما درخواست کرده‌اند به آن‌ها واکسن صادر کنیم اما سیاست صادرات واکسن برکت را وزارت بهداشت ترسیم می‌کند.

- در حال آماده‌سازی مدارک و مستندات موردنیاز برای سازمان جهانی بهداشت نیز هستیم اما مدارک نهایی وقتی ارسال خواهد شد که داده‌های فاز سوم مطالعه بالینی ما تکمیل شود. بنابراین در زمان حاضر ما داده‌های فاز یک و دو را مطابق درخواست سازمان جهانی بهداشت تنظیم می‌کنیم و به‌محض این‌که فاز سوم به‌طور کامل به پایان رسید این نتایج را به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهیم کرد.

- گفتنی است در زمان حاضر واکسن کوو ایران برکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و تمام ۲۰هزار داوطلب این فاز، حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و پس از بررسی این واکسن ایرانی کرونا در کمیته بالینی و اخلاق، وزارت بهداشت مجوز مصرف اورژانسی این واکسن کرونا را صادر کرده است.

- پروپوزال مطالعه آن بر روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال هم در دست تدوین و در حال انجام اقدامات علمی نهایی است.

امیدواریم با نهایی شدن فاز سوم این طرح بتوانیم قدمی اساسی در جهش تولید برداشته و گامی در جهت ریشه کن کردن این ویروس منحوس از کل دنیا برداریم. ان شاءالله

صفورا ترقی