هشدار تخت روانچی درباره حضور غیرقانونی برخی نیرو‌های خارجی در سوریه

 مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع اوضاع خاورمیانه و با محوریت سوریه برگزار شد با تاکید بر اینکه بحران سوریه باید بصورت مسالمت آمیز و مطابق اصول حقوق بین الملل حل و فصل شود، درباره حضور غیرقانونی برخی نیرو‌های خارجی، گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی در بخش‌هایی از سوریه هشدار داد.

وی به وضعیت ناپایدار سوریه ناشی از تداوم اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه سوریه و حضور غیر قانونی برخی نیرو‌های خارجی، گروه‌های تجزیه طلب و گروه‌های تروریستی در بخش‌هایی از آن کشور اشاره کرد و نسبت به تاثیر پیامد‌های این وضعیت برامنیت و ثبات منطقه و صلح و امنیت بین المللی هشدار داد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر ضرورت ادامه کار کمیته قانون اساسی، ابراز امیدواری کرد ششمین نشست کمیته به زودی برگزار شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره روند بازسازی سوریه نیز گفت: هرگونه ربط دادن بازسازی سوریه یا بازگشت پناهندگان و آوارگان با پیشرفت کار در کمیته قانون اساسی یا موضوعات مشابه صرفا باعث طولانی شدن مصائب مردم سوریه می‌شود.

وی تأکید کرد بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین الملل، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها و عدم مداخله و عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی آن‌ها حل و فصل شود.