تشکیل کمیته انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری ضرورت داشت

 حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل درباره تشکیل کمیته میزان انطباقی، اظهار کرد: تشکیل این کمیته ضرورت محسوب می‌شود، چراکه مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که طرف‌های مذاکره کننده به ویژه جمهوری اسلامی ایران در حال وارد شدن به فاز تصمیم نهایی و عملیاتی هستند، لذا در این خصوص لازم است اجماعی ولو به صورت کلی میان ارکان مختلف تصمیم گیر و مجری در نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله احیای برجام صورت بگیرد، بنابراین برای وجود این اتحاد و هم افزایی تشکیل این کمیته یک ضرورت است.

وی با اشاره به روند مذاکرات وین، گفت: ایران چهار مطالبه و خواسته اصلی دارد که همه آن‌ها خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند؛ نخست بحث رفع واقعی تحریمها ست، به گونه‌ای که تحریم‌های مغایر با برجام و تحریم‌های اصلی واقعا برداشته شود، دومین مسئله بحث راستی آزمایی بازگشت آمریکا به برجام است، به گونه‌ای که آمریکا نتواند فقط ادعای برگشت به برجام را کند و در عمل هم از سوی ایران تایید شود.

غفاری ادامه داد: سومین مسئله ایران بحث ارائه تضمین در خصوص حفظ توافق هسته‌ای است که طی هفته‌های اخیر هیئت آمریکایی به گونه‌ای از آن فرار می‌کنند و چهارمین مسئله هم بحث فعالیت‌های ایران در خصوص حوزه تحقیق و توسعه مربوط به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای است؛ لازم است که در زمینه این چهار مسئله که ذکر شد، موضع طرف مقابل مشخص شود که البته تا حدودی روشن شده است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: باید اجماعی میان نخبگان، تصمیم گیران و مجریان کشور بر سر مطالبه و خواسته ایران و نحوه عملیاتی آن به وجود بیاید، بنابراین تشکیل کمیته انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری، ضرورت دارد، همچنین در طرف های دیگر برجام هم چنین چیزی را مشاهده می‌کنیم، اکنون آقای رابرت مالی که نماینده آمریکا در مذاکرات وین است تصمیم گیر نیست و نتیجه و خروجی مذاکرات وین را به جو بایدن، آنتونی بلینکن و وندی شرمن و ... منقل می‌کند؛ لذا این مسئله متعارف است.

وی افزود: تشکیل کمیته انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری در نهایت سبب می‌شود که مواضع مان در دور هفتم یعنی حساس‌ترین دور مذاکرات  محکم‌تر شود، احتمالا هفتمین دور مذاکرات در اواخر همین هفته در وین برگزار می‌شود، از سوی دیگر تشکیل این کمیته اجماعی را در قبال حوزه‌های اختلافی در داخل کشورمان و خروجی مذاکرات وین ایجاد خواهد کرد.

 کمیته تطبیق برای بررسی میزان انطباق نتیجه مذاکرات وین با سیاست‌های اعلامی رهبری تشکیل شده که ترکیب این کمیته از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی است. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه (۳۱ خرداد ماه) هم با تایید این خبر، درباره تشکیل کمیته تطبیق درباره موضوع برجام اظهار کرد: اولین جلسه آن قبل از سفر عراقچی برگزار شد و اکنون که وی برگشته است، احتمالا این جلسات برگزار شود. این کمیته، یک روال مشخص طبیعی سازوکار در داخل ایران است.

به گفته این دیپلمات ارشد، شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته این کمیته باشد و بعد براساس گزارش آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. تطبیق در مورد جزییات توافق در آنجا انجام می‌شود.