انتقاد شدید ایران از تحریم‌ها علیه کشورهای در حال توسعه

  اسماعیل بقایی هامانه در نشست بشردوستانه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک)، که روز جمعه(۴ تیر) در مقر اروپایی سازمان ملل برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اجرای تحریم‌های ظالمانه علیه کشورهای در حال توسعه، این اقدامات را از جمله عوامل محدودکننده فضای بشردوستانه و نقض اصول بنیادین همکاری‌های بشردوستانه برشمرد.

وی در این باره اظهار کرد که، تحریم‌های یکجانبه در طول همه‌گیری کرونا، در نقض آشکار همه مقررات و استانداردهای بین المللی، صرفاً تشدید شده و حتی درخواست دبیرکل سازمان ملل مبنی بر توقف تحریم‌های یکجانبه برای تضمین دسترسی به غذا و کمک‌های مربوط به حوزه سلامت و حمایت‌های پزشکی مربوط به کوید ۱۹، توسط دولت وقت و دولت فعلی آمریکا به فراموشی سپرده شد و آنان بر تحمیل تحریم‌های غیر انسانی و ظالمانه همچنان سماجت می‌ورزند.

نماینده کشورمان ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است که سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی خجالت را کنار گذاشته و تبعات منفی تحریم‌های یکجانبه را برای فعالیت‌های بشردوستانه فریاد بزنند و در راستای ایجاد سازوکارهای اثربخش برای محافظت از فضای بشردوستانه علیه چنین تخلفاتی اقدام کنند.

بقایی هامانه همچنین با تأکید بر اصول ناظر بر ارائه کمک‌های بشردوستانه از جمله انسانیت، استقلال، بی‌غرضی و بی‌طرفی، تصریح کرد: در ارائه و ارسال کمک‌های بشردوستانه باید کلیه اصول و قواعد منشور ملل متحد رعایت شود و از سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه خودداری گردد. ارائه این کمک‌ها نباید به عنوان بهانه‌ای برای احیای مداخلات نظامی و تجاوز به کشورهای دیگر مورد استناد قرار گیرد.

نماینده ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درگیری‌های متمادی، مداخلات نظامی و اشغالگری از جمله آنچه در فلسطین و یمن اتفاق افتاده است، در کنار ملی‌گرایی عوام‌فریبانه در سیاست داخلی و یکجانبه‌گرایی در سیاست خارجی، موجب فشار فزاینده‌ای بر ظرفیت بشردوستانه در نقاط مختلف جهان شده است.

قابل ذکر است، در این نشست که با حضور نمایندگان کشورهای عضو اکوسوک برگزار شد، قطعنامه «تقویت هماهنگی‌ها برای مساعدت‌های بشردوستانه سازمان ملل در شرایط اضطراری» که از مهمترین اسناد سازمان ملل متحد در چارچوب مسائل بشردوستانه به شمار می‌رود، با اجماع مورد تصویب قرار گرفت.