دیدار وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با بلینکن درباره ایران و سفر به ابوظبی

در راستای سیاست‌های کابینه « نفتالی بنت » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اعمال نفوذ بر مذاکرات «وین» برای احیای برجام، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) قصد دارد در «رم» پایتخت ایتالیا با «آنتونتی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات برجامی دیدار و گفت‌‌وگو کنند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این خصوص گزارش کرد، وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا قصد دارند در این دیدار درباره توافق هسته‌ای ایران، اوضاع سیاسی منطقه و عادی‌سازی روابط تل‌آویو با حماس گفت‌وگو کنند.

سفر به رم در حقیقت اولین تور بین‌المللی لاپید به عنوان وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

پیش از این دو هفته پیش، لاپید و بلینکن طی یک تماس تلفنی در خصوص طیفی از موضوعات گفت‌وگو و توافق کردند که به هیچ عنوان رفتار غیرمنتظره‌ای از دو طرف تل‌آویو و واشنگتن سرنزند و با یکدیگر هماهنگ باشند.

لاپید حدود چند هفته پیش و زمانی که هنوز رهبر مخالفان بود در جریان سفر بلینکن به قدس پس از تجاوزات ۱۲ روزه اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، با وی در هتلی در قدس دیدار کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در حال حاضر برای یکسری نشست‌های سیاسی در خصوص موضوعات مختلف در اروپا به سر می‌برد.

بنا بر گزارش روزنامه هاآرتص، وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا قصد دارند، روابط کاری میان کابینه بنت-لاپید و دولت بایدن را گسترش دهند که شامل بحث درباره تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران، اوضاع امنیتی و سیاسی در منطقه و پیشبرد عادی‌سازی روابط با حماس می‌شود.

بنا بر گزارش هاآرتص، اواخر هفته جاری، لاپید در صدد است تا در یک دیداری بی‌سابقه به امارات عربی متحده سفر کند سفارتخانه رژیم صهیونیستی در «ابوظبی» و سرکنسولگری این رژیم در دبی را افتتاح کند و با وزیر خارجه امارات عربی متحده دیدار و گفت‌وگو کند.

لاپید ارشدترین وزیر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که از زمان انعقاد توافق عادی‌سازی روابط تل‌آویو با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موسوم به «آبراهام» در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون، یک سفر رسمی به امارات عربی متحده صورت می‌دهد.

پیش از این، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از سفرهای رسمی وزیران کابینه در حال استعفا، به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جلوگیری می‌کرد و تلاش داشت تا در نزدیکی انتخابات رژیم صهیونیستی، یک سفر رسمی برای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس ترتیب دهد که در نهایت به واسطه شیوع کرونا و بستری شدن همسرش در بیمارستان، نتوانست به آرزوی خود جامه عمل بپوشاند.

از طرف دیگر، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند که لاپید همچنین در صدد است در حاشیه سفر خود به رم، با «عبدالطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین دیدار و گفت‌وگو کند.

دیدار بلینکن و لاپید در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش، وبگاه «اکسیوس» گزارش کرد که نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی برخلاف «بنیامین نتانیاهو» قصد دارد با به کارگیری رویکرد دیپلماسی، بر روند مذاکرات «وین» برای احیای برجام اعمال نفوذ کند.

در این گزارش آمده بود که علی‌رغم آن که نفتالی بنت و کابینه وی نیز با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند اما تلاش می کنند با ایالات متحده در خصوص این موضوع تعامل کنند.

در هفته‌ها و ماههای اخیر، مقام‌های رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات «وین» درباره احیای برجام که ششمین دور آن، به تازگی به پایان رسیده است، به واشنگتن سفر کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)

تلاش صهیونیست‌ها برای اخلال در روند مذاکرات برجامی در شرایطی است که دولت «جو بایدن» که حمایت خود را از کابینه جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرده، مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.