دیپلماسی و میدان دو بازوی نظام هستند

 حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اولویت‌های دیپلماسی ، اولویت اول دیپلماسی ایران را مقاومت دانست و گفت: ما باید در رابطه با فشارها، تحریمها و اقدامات مخربانه، از سیاست مقاومت و ایستادگی استفاده کنیم.

وی به ضرورت مستحکم‌سازی روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه و کشور‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران نزدیکی سیاسی دارند، اشاره کرد و افزود: اینکه فکر کنیم با دیپلماسی اقتصادی می‌توان حقوق خود را در صحنه‌های بین‌المللی به دست آوریم، صحیح نیست. به نظر می‌رسد که اولویت ما در بحث مقاومت و ایستادگی ابتدا میدان و بعد، دیپلماسی اقتصادی است.

این کارشناس سیاست خارجی با ادعای عدم موفقیت دیپلمات‌ها در رفع تحریم‌ها گفت: در نقشه‌ای که در بحث فعال شدن دیپلمات‌ها و سفرای ما در مسئله برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی کشور مدنظر بود، عملا به لحاظ اینکه همه منتظر برجام بودند، موفقیتی حاصل نشد؛ باید منتظر ماند تا در دولت آینده این قسمت از دیپلماسی اقتصادی، موانع را از سر راه بردارد.

وی اضافه کرد: دیپلماسی اقتصادی، یکی از راهکار‌های خنثی‌سازی تحریم‌هاست، پس دیپلمات‌های ما نسبت به مسائل اقتصادی باید هوشیار و دارای مهارت‌های لازم باشند تا بتوانند در رابطه با پیوند‌های اقتصادی با دیگر کشورها، گشایش‌های اقتصادی و توسعه روابط بین‌الملل با محوریت مسائل اقتصادی گام‌های مؤثری بردارند.

کنعانی مقدم دیپلماسی و میدان را دو بازوی نظام خواند و ادامه داد: این دو بازو اگر خوب حرکت کنند، در خیلی از موارد به یکدیگر کمک خواهند کرد؛ در غیر این صورت دشمنان ما سعی می‌کنند با تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی به منافع دیپلماسی خودشان را محقق سازند.

وی وجود معاونت‌های دیپلماسی اقتصادی را نقش مؤثری در بهبود روابط اقتصادی با دیگر کشور‌ها دانست و گفت: قاعدتا سفرا و سفارت‌خانه‌های ما خط مقدم اقدامات سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی کشور در سراسر دنیا هستند و دیپلمات‌ها باید گسترده‌تر و وسیع‌تر عمل کنند. تقویت این نهاد در آینده می‌تواند نقش مؤثری در بهبود روابط اقتصادی ما با دیگر کشور‌ها باشد.

کنعانی مقدم درباره عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: این معاونت نتوانسته به اهدافی که تعیین شده بود، دست پیدا کند و بیشتر در حاشیه به سر می‌برده است، در حالی که به نظر می‌رسد خود سفیر باید در مسائل اقتصادی در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم‌ها و بهبود روابط اقتصادی با دیگر کشور‌ها باشد و با یک معاونت دستیابی به چنین مقصدی قابل دستیابی نیست.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با اشاره به نقش توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشور‌ها گفت: یکی از مسائل مهم ما بحث توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشور‌ها خصوصا کشور‌های دوست و هم‌پیمان است؛ سفارت‌خانه‌ها و معاونت‌های بازرگانی و اقتصادی می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند و اگر به وظایف خودشان خوب عمل کنند ما خیلی از مسائل تحریم‌ها را می‌توانیم دور بزنیم و مشکلات اقتصادی کشور را کاهش دهیم.