آمریکا : به بازگشت دو طرفه ایران و آمریکا به برجام متعهدیم

 «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا  روز گذشته (سه‌شنبه) طی یک کنفرانس خبری تأکید کرد که واشنگتن به بازگشت دو طرفه ایران و ایالات متحده به  برجام  متعهد است.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، پورتر در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره پیشرفت مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: « رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران قطعاً پس از بازگشت از دور ششم مذاکرات (وین)، در حال حاضر برای رایزنی‌ها در واشنگتن است. ما هیچ‌گونه بیانیه‌ و اعلامیه برای دور هفتم مذاکرات نداشتیم و چنین چیزی اعلام نشده است».

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار اظهارات بلینکن درباره برجام گفت: «اما فقط برای تکرار می‌گویم، همان طور که (آنتونی) بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) تصریح کرد، ما متعهد به بازگشت دو جانبه آمریکا و ایران به پایبندی به تعهدات برجامی هستیم».

روز گذشته (سه‌شنبه)، بلینکن در اظهارتی جدید درباره وضعیت مذاکرات وین گفته بود که هنوز برخی اختلافات اساسی باقی مانده است.

وزیر خارجه دولت جو بایدن در سخنان تازه خود بدون اشاره به مسئولیت آمریکا در نقض تعهدات خود در برجام، دست پیش را گرفته و مدعی شده که «توپ در زمین ایران است».

به ادعای آنتونی بلینکن، ایران است که باید تصمیم بگیرد که آیا آماده بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) است یا خیر.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه پیش از این با تأکید بر این مسئله که مذاکرات وین وارد مرحله حساسی شده، بر لزوم از سرگیری سریع‌تر دور هفتم مذاکرات تأکید کرده بود.

این سخنگو تأکید کرده بود که فرانسه در کنار شرکای اروپایی خود به مذاکرات وین با هدف رسیدن به توافقی رضایت‌بخش متعهد است.

وزیران خارجه آمریکا و فرانسه اخیرا طی کنفرانس خبری مشترک در پاریس، موضع طلبکارانه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران گرفته بودند و مدعی شدند که آنها منتظر تصمیم تهران در زمینه بازگشت به برجام هستند.

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در رد اظهارات وزرای خارجه آمریکا و فرانسه اعلام کرد: ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به آن برگردد، بلکه این آمریکاست که باید تصمیمش را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به توافق بازگردد.