وزیر خارجه باید براساس میزان آشنایی با ساختارهای بین‌المللی انتخاب شود

 عماد آبشناس در ارزیابی خود نسبت به انتخاب وزرایی کارآمد در دولت آینده گفت: طبعا نیاز داریم که وزرای کارآمد، توانمند و معتقد به اصول نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه وزارت امور خارجه داشته باشیم و وزیر ی انتخاب شود که با ساختارهای بین‌المللی آشنا باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب با آن مواجه بوده ایم این بوده که بسیاری از شخصیت ها که مسئولیت در حوزه سیاست های بین المللی داشته اند با ساختار این بخش آشنایی نداشتند و براساس دیدگاه شخصی و معیارهای خودشان به فعالیت پرداختند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: در سیستم وزارت امور خارجه نیز متأسفانه این دیدگاه ریشه دوانده و ما می بینیم که در هر دوره یکسری افراد حضور داشتند؛ برخی به سمت آمریکا و غرب و ارتباط با آن ها تمایل داشتند و تصور می کردند که ساختارهای بین المللی از آن ها حمایت می کنند و به همان شدت نیز در دوره هایی افرادی روی کار آمدند که به سمت شرق گرایش داشته اند در حالیکه متوجه نبودند ساختارهای بین المللی براساس تعاملات فی مابین کشورها با آن ها رفتار می کنند و هر لحظه ممکن است ما را قربانی کنند.

آبشناس خاطر نشان کرد: بنابراین وزیر خارجه جدید کشور نیز باید این مسائل را درک کند و تیم سیاست خارجی را به گونه‌ای بچیند که به این جایگاه واقف باشند.  

وی ادامه داد: در واقع سیستم وزارت خارجه باید به سمت حمایت از اقتصاد پیش برود و ما شاهد حضور رایزن های اقتصادی در سفارتخانه هایمان باشیم در حالی که در شرایط فعلی این گونه نیست چرا که این مسئله حتی می تواند به مبارزه با تحریم ها هم کمک کند. ما شاهد هستیم که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، وزارت امور خارجه، سفارتخانه ها و حتی ارتش آنان در خدمت اقتصاد کشورشان است.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص ضرورت پرهیز از مسایل جناحی برای انتخاب وزرا گفت: متأسفانه برخی شنیده ها حاکی از این است که فشارهای زیادی به رئیس جمهور منتخب می آورند و برخی خود را مدعی دانسته و مطالباتی دارند تا یکسری پست ها را در دولت جدید داشته باشند. اگر رئیس جمهور جدید زیر بار این فشارها و جناح های سیاسی برود نمی تواند موفق شود.

وی در پایان اظهار کرد: بسیاری از این افراد از ابتدای انقلاب بوده‌اند و همیشه رنگ عوض کرده‌اند، در هر دولتی هم خودشان را جا دادند و خود را طرفدار دولت نشان داده‌اند در حالیکه دیدیم برخی از آن ها در دوران انتخابات صبح و شب در ستادهای مختلف حضور داشتند. لذا رئیس جمهور منتخب باید این افراد را از خودش دور کند زیرا کارآمد نخواهند بود.