سیاست‌های اعلامی امریکا در مذاکرات باسیاست‌های اعمالی آن‌ها تناقض دارد

حسین کنعانی مقدم ، کارشناس مسائل بین‌الملل و حوزه غرب آسیا در گفت‌وگو با «افکار نیوز» ضمن اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای در وین بیان کرد: به نظر می‌رسد سیاست‌های اعلامی آمریکایی‌ها در مذاکرات وین باسیاست‌های اعمالی آن‌ها کاملاً در تناقض باشد. از یک‌طرف خودشان را کاملاً مشتاق به ادامه مذاکرات و بازگشت به برجام نشان می‌دهند و از طرف دیگر تهدیدها و تحریم ها را بیشتر و اقدامات نظامی علیه ایران را به صراحت مطرح می‌کنند.

وی افزود: حتی خود شخص بایدن نقاب فریب و نیرنگ را کنار گذاشته و با دستور حمله به نیروهای حشدالشعبی در داخل خاک عراق و متهم کردن ایران به اقدامات ماجراجویانه در منطقه ظاهراً خواستار ادامه دادن همان راهی است که ترامپ پیش‌گرفته بود.

کنعانی مقدم ادامه داد: ما نباید خودمان را معطل بازی‌های سیاسی بایدن و گروهش کنیم و قطعاً دولت آیت‌الله رئیسی باید برجام را به فرجام برساند تا بتوانیم بر اساس یک سیاست مستقل اقدامات لازم در سیاست خارجه را پیش ببریم.

*روحانی آرزوهای خودش را به عنوان واقعیت مذاکرات بیان می کند

کارشناس مسائل بین‌الملل به اظهارات روحانی در مورد برجام اشاره کرد و گفت: متأسفانه آقای روحانی می‌خواهد آرزوهای خودشان را به عنوان واقعیت‌ها مطرح کند. آرزوی دولت روحانی این بود که با آمدن دولت بایدن تمام مشکلات برطرف و برجام به‌طور کامل اجرا شود، وعده‌هایی که برای دریافت خسارت مطرح‌شده بود عملی شوند و تحریم‌ها برداشته شوند اما این‌ها همگی جز آرزوهای رئیس‌جمهور بود.

او در انتها تأکید کرد: اما واقعیت امر این است که دموکرات‌های آمریکایی هم همان راه جمهوری خواهان را طی می‌کنند و شاید از ابزار قدرت نرم هم بهره بیشتری برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران خواهند برد.