آسیب‌های اجتماعی امروزحاصل تبعات منفی تصمیمات سال‌های گذشته است

نهمین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور ظهر امروز(شنبه 12 تیرماه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

  اسحاق جهانگیری با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد در خصوص وضعیت اجرای نظام نامه پیوست فرهنگی طرح های مهم و کلان کشور، ‌گفت: لازم است تهیه پیوست فرهنگی برنامه ها و طرح ها مشتمل بر شاخص های شفاف و قابل ارزیابی با چارچوبی دقیق باشد تا دستگاه های مجری طرح های کلان به صورت دقیق و روشن وظایف و تکالیف خود را بدانند.

معاون اول رییس جمهور از بروکراسی موجود نظام اداری ایران به عنوان یکی از عوامل مخل توسعه کشور نام برد و گفت: تهیه و تدوین اسناد متعدد در کشور باعث شده تا برخی از طرح ها و برنامه ها متوقف شود و بعضاً این اسناد خود به عاملی برای جلوگیری و ممانعت از پیشبرد امور تبدیل شده اند.

وی با اشاره به اهتمام دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور برای اجرای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تدوین و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های پولی، مالی و عمرانی کشور، اظهار داشت: تجربه موفق تهیه پیوست زیست محیطی برای طرح های کلان کشور نشان می دهد که اگر شاخص ها به درستی تعیین شوند، دستگاه های مجری طرح ها قادر خواهند بود برای اجرای سیاست های تعیین شده برنامه ریزی کنند. لازم است از این تجربه موفق در تدوین پیوست های فرهنگی استفاده شود تا از اجرای طرح هایی که پیامدهای نامطلوب فرهنگی و اجتماعی دارند، جلوگیری شود.

جهانگیری افزود: وضعیت فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه نظیر حاشیه نشینی کلان شهرها و سایر آسیب های اجتماعی ناشی از آن، حاصل تبعات و پیامدهای منفی تصمیمات سال های گذشته است که اگر در آن سالها پیامدهای اجتماعی هر تصمیم در قالب پیوست فرهنگی مدنظر قرار می گرفت شاید وضعیت امروز جامعه به لحاظ آسیب های اجتماعی متفاوت بود.

وی با یادآوری جلسات برگزار شده در خصوص آسیب های اجتماعی که در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، تصریح کرد: در یکی از این جلسات پیشنهاد دادم که 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های اشتغال زای روستایی که منجر به ماندگاری روستاییان در روستاها و جلوگیری از حاشیه نشینی و گسترش حاشیه نشینی می شود، اختصاص یابد که خوشبختانه گزارش ها نشان می دهد این طرح با نتایج مثبتی همراه بوده و بعضا شاهد مهاجرت معکوس به روستاها هستیم.

معاون اول رییس جمهور از اعضای ستاد و دبیرخانه به خاطر تلاش و پیگیری های مجدانه در سالهای اخیر قدردانی و اظهار امیدواری کرد این روند در دولت آینده با جدیت هر چه بیشتر ادامه پیدا کند.

در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز حضور داشتند،‌ حجت الاسلام سید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از ارزیابی وضعیت اجرای نظام نامه پیوست فرهنگی طرح های مهم و کلان کشور ارائه کرد و گفت: این موضوع مطالبه مقام معظم رهبری در سال 1386 است که تاکنون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته اما امروز مصوبه ای توسط ستاد برای اجرای آن پیشنهاد شده است.

در این نشست پیشنهاد مصوبه ستاد مبنی بر تجمیع اجرای پیوست های چهارگانه حوزه فرهنگ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از ارائه پیشنهادات و دیدگاه های اعضای ستاد، مقرر شد شاخص های قابل ارزیابی برای پیوست های فرهنگی طرح ها و برنامه ها در نظر گرفته شود و نظرات اصلاحی مطرح شده در جلسه نیز در تدوین نهایی آن لحاظ شود.

در ادامه این جلسه گزارشی از عملکرد کارگروه رصد فرهنگی ارائه شد و دبیر ستاد به تشریح اهم مصوبات هشت جلسه گذشته و وضعیت اجرایی این مصوبات پرداخت.