گفت و گو میان جریانات مختلف سیاسی باید شکل بگیرد

عباس سلیمی نمین ، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذشده حجت‌الاسلام رئیسی برای دیدار با رقبای انتخاباتی و فعالان سیاسی و اقتصادی بیان کرد: یکی از دلایل اینکه ما نمی‌توانیم از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم ارتباط نداشتن و به‌نوعی فقدان گفتگو بین جریانات سیاسی است. حجت‌الاسلام رئیسی برای اولین بار اقدام بسیار مثبتی را در این زمینه صورت داد و حتی درزمانی که به عنوان کاندیدای انتخابات بود دیدار بسیار خوبی را با مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب ترتیب داد.

وی افزود: حجت‌الاسلام رئیسی بایستی این قبیل اقدامات را ادامه دهد تا باعث تلطیف فضای سیاسی کشور و کنار گذاشتن قضاوت‌های اشتباه شود تا هر یک از جریانات سیاسی تصویری واقعی از یکدیگر پیدا کنند.

*ارتباط با تمام افرادی که مردم را به حضور پای صندوق‌های رأی دعوت کردند، ضروری است

سلیمی نمین گفت: آنچه به دنبال این ملاقات صورت گرفت و ادامه این سیاست را بیشتر ضروری می‌کند، موضع‌گیری بود افرادی بود که مردم را به رأی ندادن تشویق می‌کردند. برخی مردم را به رأی ندادن دعوت می‌کردند و به مخالفت با صندوق رأی پرداختند، اما افراد و جریان‌های دلسوز کشور مردم را به حضور پای صندوق‌های رأی دعوت کردند. درنتیجه ارتباط با افرادی که مردم را پای صندوق‌های رأی دعوت کردند ضروری است، حتی اگر جریان همفکر نباشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: این مسئله می‌تواند مبنای برخی ارتباطات باشد. یعنی با تمام کسانی که مردم را به حضور پای صندوق‌های رأی دعوت کردند می‌توان به عنوان کسانی که به مصالح کشور می‌اندیشند و حاضر نیستند در شرایط سخت مصالح را فراموش کنند، ارتباط داشت.

وی عنوان می‌کند: تفاوت اساسی بین افرادی که مردم به قهر کردن با صندوق رأی دعوت کردند باکسانی که مردم را به طرف صندوق‌های رأی دعوت کردند، وجود دارد. خوب است تمام نیروهایی که در طرف سخن گفتن با یکدیگر از طریق صندوق‌های رأی هستند ارتباط خود را برای پیشرفت کشور حفظ کنند.

سلیمی نمین در انتها گفت: این اقدام نشان‌دهنده رشد جامعه است. جامعه‌ای که با یکدیگر قانونمند رفتار می‌کنند و ارتباطات فراجناحی دارند و ساختار متمدنانه رابین خودشان استوار می‌کنند و این رفتار منجر به بلوغ جامعه خواهد شد.