اقدامات رئیسی برای اداره بهتر جامعه است

  حسن رسولی عضو بنیاد امید ایرانیان درباره تماس‌های اخیر رئیس‌جمهور منتخب با فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح طلب گفت: با شناختی که از شخصیت و روحیات شخصی سید ابراهیم رئیسی دارم، باید بگویم آنچه که رئیس‌جمهور آینده برای آن اقدام کرده مبتنی بر رویکرد استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای کمک به اداره بهتر جامعه است.

وی افزود: البته باید منتظر بمانیم و با توجه به ترکیبی که برای هیئت وزیران و سازمان اداره کشور انتخاب می‌شود، ببینیم عملکرد مجموعه دولت تا چه حد با رویکرد و سبک مدیریت شخص رئیسی مطابقت و تناسب خواهد داشت.

عضو بنیاد امید ایرانیان اظهار کرد: بر اساس شناختی که من از روحیات شخصی ابراهیم رئیسی دارم، مطلع هستم که او در زمان فعالیتش در سازمان بازرسی کشور دیدگاه فراجناحی و همگرایی با همه ظرفیت‌های موجود در جامعه را در عملکرد خود داشته است.

رسولی عنوان کرد: برداشت من از این اقدام و تماس با اصلاح‌طلبان، برداشت مثبتی است؛ البته مشروط به اینکه با آغاز کار دولت سیزدهم همین رویکرد ادامه پیدا کند و در مجموعه سازمان و مدیریت دولت در سطوح مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: چالش‌های کشور در شرایط فعلی به قدری عمیق و گسترده است که ظرفیت یک جریان سیاسی برای کاستن بار مشکلات مردم و حل آنها کافی نیست؛ این یک واقعیت است بنابراین با پایان یافتن رقابت‌های انتخاباتی، اگر باب تعامل و رفاقت میان جبهه‌های مختلف گشوده شود، طلیعه مثبتی در اداره کشور آغاز خواهد شد.

عضو بنیاد امید ایرانیان در رابطه با عملکرد فراجناحی در دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: حسن روحانی هم به لحاظ روحیات شخصی و هم نظریه‌ای که دولتش بر اساس آن مدیریت کشور را پیش می‌برد، با روحیه جمع گرایی و همگرایی فاصله داشت.

رسولی با اشاره به اینکه سال ۹۶ حسن روحانی با مقبولیت ۷۶ درصدی سرمایه اجتماعی عظیمی در اختیار داشت، تاکید کرد: روحانی با بالاترین سطح مقبولیت اگر روحیه همگرایی در دولت را اجرایی می‌کرد، می‌توانست با تعامل مناسبی با بدنه جامعه هم پایگاه اجتماعی و سازمان رای خود را افزایش دهد و هم از ظرفیت‌های پراکنده و متنوع موجود در کشور استفاده بهتری کند.

وی با بیان اینکه دولت روحانی از نظر عملکرد فراجناحی به ویژه در چهار سال دوم نمره قابل قبولی دریافت نمی‌کند، عنوان کرد: روحیات شخص روحانی، روحیه همراهی با مشکلات مردم و مبتنی بر تعامل با ظرفیت‌های متفاوت در کشور نبود؛ سازمان مدیریت دولت او نیز هم تحت تاثیر همین روحیات از این نوع رویکرد و عملکرد فاصله گرفت.

عضو بنیاد امید ایرانیان گفت: از نظر این تعاملات فراجناحی و همراهی با مردم، عملکرد و روحیه شخصی ابراهیم رئیسی با حسن روحانی متفاوت است. البته باید ببینیم دولت و سازمان مدیریت دولت بعدی در مسیر روحیات رئیس جمهور منتخب قرار می‌گیرد یا خیر؛ اگر دولت آینده در مسیر این روحیات فردی رئیسی شکل بگیرد فواید آن متوجه همگان خواهد شد و اگر در حد گفتار و ادبیات باقی بماند طبعاً نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رسولی ادامه داد: اگر در عمل شاهد اجرا و اعمال همین رویکرد در مجموعه دولت و جمع همکاران باشیم، نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت؛ باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد ولی در بدو امر این ابتکار عمل مناسبی بود که به آن پرداخته شد.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه کسانی که با آنها تماس گرفته می‌شود چیست؟ تصریح کرد: بر اساس تجربه سال ۹۲ که محمدرضا عارف به نفع روحانی از انتخابات کناره‌گیری کرد، این صفت را در اصلاح طلبان برجسته می‌کند که در هر شرایطی مصالح ملی کشور را در اولویت قرار می‌دهند و برای حفظ منافع تلاش می‌کنند.

عضو بنیاد امید ایرانیان عنوان کرد: احزاب سیاسی و همه کسانی که مورد مشورت قرار بگیرند صرف نظر از روابط حزبی و جناحی، باید بر اساس منشور اخلاقی اصلاحات با استفاده از تجارب مجموعه مدیران اصلاح‌طلب، در جهت کمک به قوه مجریه برای غلبه بر مشکلات متعدد حال حاضر جامعه هر آنچه که می‌توانند را انجام دهند.

رسولی تاکید کرد: پیش‌بینی من این است که هیچکدام از شخصیت‌های اصلاح‌طلبی که مورد خطاب رئیس‌جمهور منتخب قرار بگیرند از ایفای این نقش ملی شانه خالی نخواهند کرد و با حفظ هویت اصلاح طلبانه، بدون لکنت زبان و با پرهیز از هرگونه چاپلوسی یا تخریب، به نقد منصفانه و ارائه راه‌حل‌های منطقی خواهند پرداخت. این آمادگی در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد که صرف نظر از روابط سیاسی و جناحی به دولتی که در شرایط دشوار کنونی اداره کشور را بر عهده گرفته است کمک کند.