سفر سلطان عمان به عربستان برای رایزنی درباره یمن و مذاکرات هسته‌ای ایران

 برخی منابع در ریاض به خبرگزاری آلمان گزارش دادند که «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای اولین پس از به قدرت رسیدن، روز یکشنبه هفته آینده، در شهر در‌دست‌ساخت «نئوم» در شمال غرب  عربستان سعودی با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی دیدار خواهد کرد.

روزنامه «رأی الیوم» به نقل از خبرگزاری آلمان، امروز (سه‌شنبه)، گزارش داد که در این سفر، یک هیأت بلندپایه عمانی شامل تعدادی از وزیران این کشور در سفری یک روزه به عربستان سعودی، سلطان عمان را همراهی خواهند کرد و با شاه سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد ریاض دیدار خواهند داشت.

منابع مذکور در این خصوص خبر دادند: «گفت‌و‌گوهای عربستان سعودی و عمان بر تحولات یمن در چارچوب تحرکات دیپلماتیک فشرده سلطان عمان برای پیشبرد آرام [مذاکرات] بحران یمن و بر پایه توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته برای پایان دادن به جنگ هفت‌ساله و گفت‌وگوی مستقیم میان طرف‌های درگیر متمرکز خواهد بود».

بر اساس گزارش منابع یادشده، از دیگر مسائلی که قرار است در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گیرد، موضوع «ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن، نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران، پیشبرد روند همکاری کشورهای عضو شورای همکاری و توسعه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور در تمامی زمینه از جمله راه‌های حمایت از اقتصاد عمان» خواهد بود.

مسقط طی ماه‌های گذشته تلاش‌هایی برای برگزاری چند دیدار در سطح پایین میان مقامات ائتلاف سعودی و دولت صنعاء و همچنین برپایی دیدارهایی میان برخی مقامات بین‌الملل، غربی و یمنی انجام داد.

خبرگزاری رسمی عمان «اونا» پیشتر در گزارشی در این خصوص خبر داده بود که «سلطنت [عمان] از نزدیک اقدامات خود را با عربستان سعودی و فرستادگان سازمان ملل و آمریکا در امور یمن و طرف‌های یمنی با هدف دست‌یابی به یک حل و فصل سیاسی جامع برای بحران [یمن] ادامه خواهد داد».

در گزارش مذکور آمده بود: «سلطنت [عمان] امیدوار است که این تماس‌ها نتیجه دلخواه را در آینده نزدیک به دنبال داشته باشد به نحوی که امنیت و ثبات به یمن بازگردد و امنیت و منافع کشورهای منطقه نیز حفظ شود».

از سوی دیگر، این سفر در حالی صورت خواهد گرفت که منابع آمریکایی، روز شنبه، خبر دادند که «خالد بن سلمان» برادر کوچک ولی‌عهد سعودی و معاون وزیر دفاع این کشور برای رایزنی درباره مسائل مهم منطقه از جمله پرونده هسته‌ای ایران عازم واشنگتن خواهد شد