خط‌دهی اعتراضات برقی به سبک بی‌بی‌سی

قطعی برق این روزها به شدت زندگی را در برخی ساعات روز مختل کرده است در این میان تفاوتی هم نمی‌کند در خانه کار می‌کنی یا در بیرون از منزل؛ اما آن چیزی که بیشتر از خاموشی‌ها ی برق مردم را عصبانی کرده، مدیریت ضعیف دولت و عدم اطلاع رسانی دقیق درخصوص زمان قطعی برق است. 

درحالی که این روزها، رسانه‌های کشور تمام ظرفیت خود را به کار گرفته‌اند تا ضمن اطلاع رسانی دقیق ساعات قطعی برق، راهکارهای صرفه جویی و مدیریت مصرف برق را آموزش داده و همزمان، مشکلات مردم را بازگو کنند اما رسانه‌ها و شبکه‌‌های ماهواره‌ای فارسی زبان دوباره پا به میدان گذاشته‌اند تا از این آب گل‌آلود برای خود ماهی صید کنند. 

بی بی سی فارسی یکی از همین رسانه‌ها است که در هر نابسامانی سروکله‌اش پیدا می‌شود. این رسانه در هرجایی که نقص و گرفتاری برای مردم ایران وجود داشته باشد وارد عمل می‌شود و سعی می‌کند آن مشکل را تنها مختص به ایران معرفی کرده و القا کند که هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد. سیاستی که در روزهای اخیر و به‌دنبال برخی اعتراضات مردم به بی‌برقی شدت گرفته است. بی‌بی‌سی تلاش دارد تا با استفاده از ترفند تکرار، ایرانی‌ها را ناامید کند و بدبخت و سرافکنده نشان دهد. 

یاس‌آفرینی بی‌بی‌سی برای ایرانیان در حالی است که این رسانه در قبال مشکلات مشابه در کشورهای هم‌پیمانشان یا سکوت می‌کند و یا سعی در آرامسازی شرایط دارد. در روزهای اخیر هم این رسانه درحالی با رگبار اخبار قطعی برق و مشکلات پیش آمده ذهن مخاطب ایرانی را نشانه رفته که مثلاً در ماجرای کشته شدن بیش از ۷۰۰ کانادایی براثر گرمی هوا و قطعی برق دیگر نه خبری از رگبار اخبار منفی هست نه خبری از تصاویر کشته‌‌شدگان. 


بی بی سی برای انتشار تک خبرهای فاجعه مرگبار در کانادا تنها از تصاویر شاد استفاده می‌کند.

اما درحالی که بسیاری از کارشناسان علت اصلی قطعی برق روزهای اخیر را خشکسالی اخیر و خروج نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار تولید، گرمای شدید هوا و افزایش شدید مصرف وسایل سرمایشی(اوج مصرف امسال نسبت به پارسال ۱۳درصد افزایش پیدا کرده است)، اختلال در ۲ نیروگاه مهم حرارتی کشور و از همه مهمتر عدم پایبندی دولت روحانی به ساخت نیروگاه‌های جدید می‌دانند، رسانه ملکه انگلیس سعی دارد با پنهان کردن این عوامل طبیعی، همه مشکلات را ناشی از نوع حاکمیت در ایران جلوه دهد. بی‌بی‌سی برای این هدف خود، تمام اصول حرفه‌ای کار رسانه‌ای را کنار گذاشته و سعی می‌کند با در دست گرفتن مدیریت مخالفان جمهوری اسلامی، مسیر اعتراضات را جهت دهی کرده و نارضایتی از بی‌تدبیری‌های دولت را به نارضایتی از حکومت تبدیل کند! 

یعنی درحالی که عوامل طبیعی در کنار سوءتدبیر دولت غربگرای تدبیر و امید باعث به وجود آمدن مشکلات اخیر شده، رسانه ملکه سعی می‌کند حاکمیت را مسبب وضع موجود معرفی کند. 

بی بی سی فارسی حتی تعارف را کنارگذاشته و به سبک اخبار آمد نیوز، اعتراضات یکی دونفری که در تاریکی در حال شعار دادن هستند را تعمیم می‌دهد و با تیتر اعتراضات مردمی به راس حاکمیت منتشر می‌کند و آن‌ها را در سطح گسترده در رسانه‌ها، شبکه‌‌های اقماری  و کاربران خود پخش می‌کند. به این ترتیب، این رسانه سعی به مخاطب خود آموزش می‌دهد که باید دست به چه هنجارشکنی‌هایی بزند تا جایی در اخبار بی‌بی‌سی داشته باشد. 

این سیاست بی‌بی‌سی در شرایطی است که آنها بارها حتی به طور رسمی اعلام کرده‌اند که حاضر به انتشار انتقادات مردم علیه ملکه انگلیس نیستند. در موضوع مرگ همسر ملکه انگلیس که هجمه زیادی به این شبکه آمده بود آن‌ها حتی بخش ارسال نظرات کاربران را بستند برخلاف اینکه در بحران‌ها از مردم ایران می‌خواهند برایشان عکس و فیلم ارسال کنند(اینجا).


بستن قسمت نظرات در رسانه مدعی آزادی بیان!

به نظر می‌رسد این اقدامات غیرحرفه‌ای بی‌بی‌سی و عجله آنها برای حمله به حاکمیت چندان هم بی‌دلیل نیست. ارتباط دادن این موضوعات به مقام معظم رهبری آن هم از رسانه ملکه انگلیس نشان از عصبانیت روزهای اخیر آن‌ها در جلوداری آیت الله خامنه‌ای در تزریق واکسن ایرانی کرونا و شکست پروژه ضدانقلاب در تحریم انتخابات دارد. 

 این قبیل اقدامات عجیب بی‌بی‌سی در سال‌های اخیر اوج گرفته. در موضوع کرونا هم ردپای این رسانه برای یاس‌آفرینی در میان ایرانیان به وضوح قابل مشاهده بود. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا درحالی که رسانه‌های حرفه‌ای در تمام دنیا ضمن دعوت مردم بهت زده به آرامش سعی می‌کردند تا موارد بهداشتی را به مخاطبان آموزش دهند و از انتشار شایعات بپرهیزند، شبکه‌ها و تلویزیون‌های معاند ناامیدی، القای بدبختی و هراس‌افکنی در دل ایرانیان را پمپاژ می‌کردند.


نمونه‌ای از هجمه BBC فارسی به ایران در زمان آغاز شیوع کرونا

سیاستی که تنها برای جامعه ایرانی اتخاذ شده بود چرا که در روزهای سیاه انگلیس آن ها ضمن لاپوشانی اخبار واقعی اتفاقات در لندن، سعی در بزک‌کردن شرایط کشور حامی خودشان داشتند. مقایسه نحوه پوشش و انتشار اخبار کرونای مقامات بهداشتی ایران و انگلیس، گل و بلبل نشان دادن شرایط انگلیس در روزهایی که بالاترین مرگ کرونایی در اروپا را ثبت کردند و... نمونه‌هایی از این دست بودند.


بی‌بی‌سی فارسی زمانی که در ایران 5 قربانی کرونا وجود داشت ایران را با یک عکس دلهره‌آور قتله‌گاه کرونا معرفی کرد اما در روزی که بیشترین آمار قربانیان کرونا را ثبت کرد از یک عکس امیدوار کننده استفاده کرد