انتقاد فعالان سعودی از کمرنگ شدن مراسم حج

  فعالان سعودی کمپین بی‌سابقه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده و خواستار تحریم « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی شدند.

فعالان 10 ژوئیه از راه اندازی کمپین هشتگ تحریم محمد بن سلمان خبر دادند.

راه اندازی این کمپین به معنای عصبانیت گسترده مردم در عربستان از جنایات ولیعهد سعودی و نقض حقوق بشر و همچنین سیاست متزلزل اقتصادی وی است.

محمد بن سلمان که به سلطه سرکوبگرانه و بی پروا شهرت دارد ، 34 موقعیت را در انحصار خود قرار داده و شدت اقتدارگرایی و رویکرد دیکتاتوری خود را تحکیم می‌کند.

امروز پس از گذشت چندسال از در دست گرفتن سکان قدرت و دست و پنجه نرم کردن با بحران‌های خودساخته و نیز متاثر از تغییر دولت در ایالات متحده، بن سلمان ناگزیر از پذیرفتن شکست خود است.

از سوی دیگر برخی فعالان رسانه‌ای به کمرنگ شدن فعالیت حجاج در مکه اعتراض کردند. تصاویری که از طریق رسانه‌ها و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در حال گردش است ، کعبه را بدون نمازگزاران و زائران از سراسر جهان اسلام نشان می‌دهد و این درحالی است که تصویری از کلوپ‌های شبانه مختلط یک روز قبل از شروع موسم حج را پخش کردند.

 یکی از کاربران سعودی در همین راستا نوشت: دولت سعودی مراسم حج را محدود می‌کند و صدای بلندگوهای اذان مساجد را کاهش می‌دهد درحالی‌که کنسرت‌هایی را برپا می‌کند و صدها نفر در آن به پایکوبی می‌پردازند.

سال گذشته مطبوعات خارجی از پوشش خبری حج ، که معمولاً یک رویداد عظیم رسانه‌ای جهانی است ، منع شدند.

عربستان سعودی اعلام کرده بود که به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا ، موسم حج امسال 2021 به شهروندان و ساکنان داخل عربستان محدود خواهد شد.

شهروندان سعودی مجموعه‌ای از شکایات را برای حذف دیسکوها و کافه‌های شبانه ارسال کردند، درحالی که هیچ برخورد رسمی از سوی مقامات سعودی صورت نگرفت.

این موضوع با نادیده گرفتن شکایت متوقف نشد ؛ بلکه رژیم سعودی شهروندانی را که شکایت خود را از کلوپ‌های شبانه و مهمانی‌های مختلط شکایت داشتند، بازداشت کرد.

سعودی‌ها طی سالهای گذشته تا امروز، گرفتار چندین بحران از جمله فقر، گرانی، مالیات دولت و بیکاری زیاد در میان فارغ التحصیلان شده‌اند. از بحران‌های دیگر سعودی‌ها تخریب منازلشان برای اجرای پروژه‌های دولتی و همچنین بازداشت شهروندانی که از ترک منازلشان خودداری می‌کنند، بوده است.