مصباح؛ چراغی که خاموش نمی‌شود

 یک. چهره عالمان بزرگ دینی همچون آثار و اندیشه و افکارشان هرچه بیشتر مورد نقد و حتی هجوم باشد، بیشتر شکوفا می‌شود. هرچند معتقدم از برخی حواشی و اهانت‌های اخیر ذره‌ای غبار بر  دامن علمای اسلام ننشسته و نخواهد نشست، اما این بهانه را فرصتی برای تکریم و ادای دین به ساحت آنان و به‌ویژه حضرت آیت‌الله مصباح‌ یزدی می‌دانم.

دو. قدر و شأن علمای بزرگ را کسی جز خدا و اولیای او نمی‌دانند. از همین رو اگر به مصباح عزیز در آیینه امام و رهبری بنگریم، تعابیر کم‌نظیری خواهیم یافت. تمجیدهای مکرر  رهبر معظم انقلاب در زمان حیات آیت‌الله مصباح و پس از رحلت ایشان، در مورد کمتر شخصیتی از چهره‌های بزرگ انقلاب اسلامی تکرار شده است. «فیلسوف، فقیه مجاهد، عالم ربانی و صدها صفت دیگر تنها گوشه‌ای از تعاریف رهبر معظم انقلاب پیرامون شخصیت ایشان است.» مقام معظم رهبری عدم حضور آیت‌الله مصباح دریکی از ادوار مجلس خبرگان را خسارتی برای آن مجلس دانسته و تأکید فرمودند:« حضور یا عدم حضور ایشان خللی در شخصیت او نیست ولی حضورشان موجب وزانت خبرگان منتخب ملت است.» سکان‌دار انقلاب اسلامی در پیام تسلیت در پی درگذشت آیت‌الله مصباح تأکید کردند : «ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌  دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌  میدان‌هایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقا و انصافا کم‌نظیر است. پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلندمدت است.»

۳. بسیاری از بزرگان باطن بین و چهره‌های نورانی همچون حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت نیز از روشن‌بینی دینی و بصیرت آیت‌الله مصباح یزدی سخنان بسیاری ذکرشده که این و جیزه فرصت شرح آن را نمی‌دهد.

۴. ممکن است برخی بگویند که آیت‌الله مصباح چهره‌ای زحمت‌کشیده وخون‌دل خورده برای اسلام و انقلاب است و او را احترام کنند اما مؤسسه امام خمینی (ره) و شاگردان او را زیر سؤال برند که این هم سخن باطلی است. ازقضا رهبر معظم انقلاب که بیش از همه صلاح و مصلحت انقلاب و خادمان آن را می‌دانند، در سخنان خود مستقیما به این شبهه پاسخ فرموده‌اند که «خوشبختانه یکی از موفقیت‌های آقای مصباح یزدی در قم این است که ایشان برخلاف خیلی از فضلای ما که فضلشان در خودشان منحصر مانده، فضلش در شاگردان خوب سرریز شده است».

۵. عامل برخی اهانت‌های اخیر به ساحت آیت‌الله مصباح یکی از دوستان خوش‌قلم سابق است که افتخار فرزندی شهید دارد. شهید، بلندمرتبه و عالی درجه است اما باید دانست که«مداد العلما افضل من دماء الشهدا» و این قلم و اندیشه عالم است که شهید تربیت می‌کند. اندیشمندان و علمای بزرگ اسلامی خط قرمزند و بر سر آن با هیچ‌کس نمی‌توان مسامحه نمود.

نویسنده : سید محمد بحرینیان