اتحادیه اوراسیا اتحادیه‌ای مهم و آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری است

  کاظم جلالی در پنل تخصصی اوراسیا افزود: توافقنامه تجارت ترجیحی موجود میان ایران و اتحادیه اوراسیا در نتیجه مذاکرات طولانی و اهتمام طرفین به دست آمده و طی یک سال و نیم که از این توافقنامه می گذرد تاثیر چشمگیری در افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته است.

وی با تاکید بر اهتمام ایران برای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، رویکرد دبیرخانه اتحادیه و کشورهای عضو را نسبت به این مسئله مثبت ارزیابی کرد و افزود: در رویکرد روسیه و شخص آقای پوتین نیز ارزیابی مثبتی را برای گسترش روابط با ایران در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عضویت ایران در این اتحادیه شاهد هستیم.

وی همچنین به تلاش ایران در حوزه لجستیکی اشاره کرد و افزود: ایران می تواند از طریق کریدورهای منطقه ای تسهیل کننده تجارت کشورهای اوراسیا باشد.

 جلالی به دو مسیر ریلی و دریایی اشاره کرد و افزود: در حوزه ریلی دو نقطه مرزی بسیار مهم راه آهن رشت- آستارا و چابهار – زاهدان در حال اتمام است که در مورد راه آهن رشت – آستارا به دلیل عدم انجام فاینانس از سوی جمهوری آذربایجان مشکلاتی ایجاد شده است ولی راه آهن چابهار – زاهدان با منایع داخلی رو به اتمام می باشد.

سفیر ایران در روسیه مسیرهای ریلی مختلف به جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان را به عنوان‌ کریدورهای شمال-جنوب، شرق به غرب و مسیر میانی مهم ارزیابی و برای احیای این مسیرهای ریلی ابراز امیدواری کرد.

 وی همچنین بر نقش مسیر دریایی دریای خزر برای توسعه تجارت مستقیم بخصوص با روسیه و قزاقستان تاکید کرد.

جلالی با اشاره به مشکلات موجود در راه توسعه تجارت میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز امیدواری کرد که با بالاتر رفتن سطح استانداردهای تجار ایران و رسیدن به سطح کشورهای اوراسیا و تقویت گمرک ایران تجارت میان طرفین بهبود یابد و با آسیب شناسی و اصلاح ایرادات موجود، تاثیرگذاری توافقات انجام شده میان کشورها بیشتر شود.

جلالی با تاکید بر نقش موثر تجار بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی و رابطه میان تجار، عدم آشنایی تجار با قوانین کشورهای دیگر را از معضلات اصلی در مسیر تجارت میان طرفین عنوان و راه حل ان را آموزش آنلاین و ایجاد بانک اطلاعاتی تجار کشورها دانست.

جلالی در پایان پشتکار و همت برای توسعه روابط را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از سفارت ایران در مسکو، آیین آغاز به کار نخستین نمایشگاه تخصصی اوراسیا با حضور کاظم جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه، حمید زادبوم معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، دانیل ایبرایف رییس شورای تجاری اوراسیا، ولادیمیر اوبیدنوف رییس شورای تجاری روسیه و ایران، عزیز منصوری رییس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه، امیر عابدی رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی، رییس کمیته سیاست اقتصادی و توسعه ولگوگراد، رایزن بازرگانی بلاروس و نمایندگان سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف در تهران در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد.

جلالی در این مراسم ضمن سخنرانی و بازدید از نمایشگاه با تعدادی از تجار و بازرگانان شرکت کننده در این نمایشگاه دیدار و گفتگو کرد . 

در این نمایشگاه که تا ۲۲ تیر ادامه دارد، شرکت‌های عضو اتحادیه اوراسیا شامل ۳۰ شرکت از روسیه، ۳۰ شرکت از قرقیزستان، بیش از ۱۰ شرکت از ارمنستان، بیش از ۱۰ شرکت از قزاقستان و شرکت‌هایی از بلاروس در کنار شرکت‌های ایرانی حضور خواهند داشت.

شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور یافتند در زمینه‌های بانکی و فایناس، انتقال فناوری، ساخت کارخانه‌های بزرگ، سیلوها، بنادر، اسکله ها، مخازن روغن، کشتی سازی، فولاد و سیمان فعال هستند.

ضمن اینکه فروشنده‌های بزرگ نهاده‌های دامی و روغن و محصولات کشاورزی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.