دولت آینده باید نرخ ارز را کاهش دهد

آلبرت بغزیان ، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» به وضعیت نرخ ارز در دولت دوازدهم و الزامات دولت آتی برای کنترل آن اشاره کرد و افزود: در دوره روحانی مسئولان دولت با تحریم‌های اقتصادی مواجه شدند و برای انتقال ارز مشکلاتی به وجود آمد و به همین دلیل دارایی‌های ارزی کاهش یافت و راه‌های انتقال دلار نیز هزینه‌بر شد. درنتیجه بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را در پیش گرفت.

*افزایش نرخ دلار تا 25 هزارتومان خواست بانک مرکزی بوده است

وی یادآور شد: به همین دلیل دولت سیاست افزایش نرخ ارز را اتخاذ کرد و به نظر می‌رسید شرایط طوری نبود که بتواند نرخ دلار را حفظ کند. اما در فاصله‌ای که اولین افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم تاکنون هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است با این حال شاهد افزایش نرخ ارز از 12 هزارتومان به 25 هزارتومان هستیم. در این فاصله اتفاق خاصی نیفتاده و این افزایش نرخ دلار خواست بانک مرکزی است که نرخ ارز را روی تابلوی خود تغییر می‌دهد.

بغزیان تأکید کرد: درنتیجه انتظاری که از رئیسی داریم این است که سیاست نظام ارزی کشور را مشخص کند. باید مشخص شود که می‌خواهد نرخ ارز را مدیریت کند یا قصد دارد آن را به دست بازار بسپارد که اگر سرنوشت دلار را به دست بازار بسپارد شاهد نوسانات خواهیم بود. بنابراین باید مدیریت به سبک نرخ ارز شناور را در پیش بگیرد.

این کارشناس عنوان می‌کند که دولت آینده می‌تواند تکلیف دلار را با یک محدوده نرخ مشخص کند تا تولیدکننده و فعال اقتصادی، واردکننده و صادرکننده بدانند که نرخ ارز چقدر خواهد شد.

بغزیان گفت: اکنون در بدترین وضعیت ارزی هستیم و شرایط از این بدتر نمی‌شود. بنابراین باید منتظر کاهش نرخ دلار باشیم. اگر می‌خواهند وضعیت تورم را تثبیت و مدیریت کنند باید نرخ ارز کاهش پیدا کند. بنابراین دولت آتی باید آینده بهتری را برای نرخ ارز به وجود بیاورد. 

او در انتها متذکر شد: به نظر من همه چیز در مورد نرخ ارز به بانک مرکزی ربط دارد و این نهاد باید تکلیف خودش را نظام ارزی مشخص کند. امیدوار هستیم تصمیمات طوری اتخاذ شود که شاهد بهبود سفره و توان خرید مردم باشیم.