ایروانی: مایوس کردن دشمن ایجاد بازدارندگی است

 محمدجواد ایروانی روز چهارشنبه در اولین همایش ترسیم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران ۱۴۵۰، گفت: امیدواریم این همایش نقطه تحول بزرگی برای ایران باشد. عنوان کاری که کردم چشم انداز از منظر مقام رهبری و الزامات تحقق آن است و مدل تحقق چشم انداز و منطق آن را قصد دارم از بیانات و دیدگاه‌های ایشان مطرح کنم چون می‌تواند چارچوب خوب، مشخص و روشنی داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ویژگی‌های یک چشم انداز مطلوب کمک می‌کند تا آسیب شناسی داشته باشیم و ابزار آسیب شناسی از چشم انداز موجود می‌تواند چارچوبی برای آینده باشد. بنابراین نگاه ایشان را مورد توجه قرار دادم و تا آنجا که میسر است این مساله را مطرح می‌کنم ضمن اینکه در بخش دوم صحبتها مفاهیم کلیدی مطرح شده در چشم انداز را در قالب یک معماری مفهومی ارایه خواهم کرد.

ایروانی عنوان کرد: مدل تحقق چشم انداز با مرور بیانات مقام معظم رهبری از منظر و دیدگاه‌های ایشان این است که الزاماتی لازم است و این الزامات یک سری بیش از طراحی و یک سری پیش از اجرا است و برخی هم در حین اجرا لازم الرعایه هستند و از آنجایی که ایشان مقوله‌های مدیریتی نقش و جایگاه ویژه ای برای فضل الهی قائل هستند، آثار ناشی از چشم‌انداز را به گونه‌ای ویژه نگاه می‌کنند.

وی یادآور شد: می‌توانیم از نگاه ایشان منطقی، دست یافتنی و فراگیر بودن چشم انداز و عزم و اراده ملی و همت برای اجرای چشم انداز، برنامه ریزی دقیق و با ثبات برای چشم انداز و نقش کلیدی ایمان برای این کار را طی یک حرکت تکاملی تدریجی نتیجه گرا با نظارت مستمر و با استعانت از فضل الهی می‌توانیم به محقق سازی چشم اندار نزدیک شویم که نتایج آن اول رشد و شکوفایی و دوم الگو سازی برای سایر کشورها و سوم مایوس شدن دشمن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تنها گزیده ای از سخنان ایشان را عرض می‌کنم. ایشان می‌فرمایند که چشم انداز ۲۰ ساله برای مشخص کردن خط  سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌هاست و مهم این است که بدانیم چشم انداز برآمده از یک تفکر منطقی و محاسبه‌گر است که  البته در این محاسبه حساب ویژه ای برای فضل پروردگار در نظر گرفته شده و این صرفا یک آرزو بدون محاسبه علمی نیست و کشور ما در چشم انداز می‌تواند به این آینده برسد.

ایروانی ادامه داد: خود این یک پیشرفت است که جمهوری اسلامی بتواند با توجه به واقعیت کشور و همینطور واقعیت‌های جهانی، آینده ۲۰ ساله را به‌شکل منطقی و محاسبه شده ترسیم کند. برنامه چشم انداز یک برنامه واقعی است که با همکاری  دستگاه‌های دولتی و مجمع تدوین شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بزرگ ترین خطری که ایشان مطرح کردند این نیست که از رفتن بازبمانیم یا خسته شویم. بزرگ‌ترین خطر این است که چشم انداز ترسیم شده یا هدف‌های تعریف شده را گم نکنیم و نگذاریم غبارها جلوی این هدف‌ها را بگیرد. ایشان اشاره ای دارند به اینکه روی بخش‌های مختلف صنعت تحقیق شود و پروژه‌های تحقیق و علمی از این صنعت استخراج شود و پیشرفت کار در ظرف یکسال و دوسال با سند مقایسه شود و حرکت ۲۰ ساله را در عرض ۲۰ سال باید انجام داد البته اگر خوب انجام بگیرد ولی بعد از یک یا دو سال باید معلوم شود که خوب پیش رفتیم یا خیر، که این کار استادان و دانشگاه‌هاست تا روی این سند کار کنند و موانع را بسنجند و مسوولان کشور را راهنمایی کنند.

وی تاکید کرد: در فراز دیگری ایشان می‌فرمایند که چشم انداز بالای قله است. جاده آسفالته نیست که پایش را روی گاز بگذارد و به آنجا برسد. حرکت کردن، عزم داشتن، و فشار به خود آوردن و جریان سریع و سالم لازم دارد و در فراز دیگر می‌فرمایند وقتی آنجا رسیدیم دیگر بالای قله ایم و رسیدن به بالای قله برای یک ملت هم شرف و آبروست و هم امنیت می‌آورد و آنوقت کسی نمی‌تواند به ملت ایران تعرض و گستاخی کند و جلوی منافع را بگیرد.

ایروانی خاطرنشان کرد: همچنین این کار الگوی دنیای اسلام و وسیع تر از دنیای اسلام خواهد بود و تلاش لازم است. ما امروز در چشم انداز گفته ایم ۲۰ سال دیگر کشور ما از نظر مادی و معنوی و فرهنگی باید به این نقطه برسد با تلاش و مجاهدتی که لازم است و این امر با هدایت دینی، الهی و روحانیت باشد.

وی افزود: ایشان درباره ویژگی چشم‌انداز می‌فرمایند که در عرصه اجتماعی توسعه باید با مردم گره بخوریم. این یک نکته کلیدی است و می‌دانیم بحث عدالت در توسعه کمرنگ یا بی رنگ است و یکی از ویژگی‌ها این است که عدالت حتما یکی از شاخص‌های اصلی است و برنامه ریزی و سیاست گذاری که توزیع عادلانه ثروت را در جامعه نادیده بگیرد نمی‌تواند چشم انداز مورد نظر را ترسیم کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ایشان به برنامه‌ریزان این توجه را در گزاره دیگری اعلام می‌کنند. توجه به اینکه تلاش عمومی سه ضلع،  همت و تلاش مسوولان، همکاری مردم و مناسبات صحیح اقتصادی و اجتماعی را نیاز دارد که برعهده مردم و مسوولان است و همینطور عزم و اراده ملی از ویژگی‌هایی است که ایشان به آن خیلی توجه می‌کنند و اگر با این ویژگی‌ها چشم انداز هماهنگ باشد آثاری را می‌بینیم که در بین آن یکی پیشرفت و الگوسازی و دیگری مایوس کردن دشمن است.

ایروانی خاطرنشان کرد: این یاس آفرینی در چشم انداز یکی از پدیده‌هایی است که برخی به آن دامن می‌زنند اما مهم این است که در چشم انداز، قدرت اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه باشیم. سال قبل در حوزه علمی رتبه ما شانزدهم جهان بود و از نظر کیفیت تولید علم از رده ۵۱ به ۴۱ رسیدیم و سهم ایران در تولید علم از ۱ و سه دهم درصد به و دو و ۱۲ صدم و زودتر از زمان ۱۴۰۴ در این حوزه رسیدیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در حوزه فناوری خیلی جای کار داریم و کارهای خیلی خوبی شده اما ایجاد نهادسازها و سازوکارهای لازم آنطور که مورد نظر ایشان در صورت تکمیل جهش عظیم در چرخه علم و تجاری سازی علم حتما رخ خواهد داد و ما هنوز از این جهش استفاده نکردیم و در مورد حوزه اقتصادی پیشرفت شاخصه توسعه انسانی ملاک اصلی است.

وی تصریح کرد: یک عده تنها تولید ناخالص داخلی نگاه می کنند. رشد تولید ناخالص داخلی به تنهایی گویا نیست و انحرافی می‌تواند باشد. سال ۸۷، ۱۱۷ میلیارد دلار درآمد ارزی نفت داشتیم.  

ایروانی گفت: در الگوسازی، بیداری در منطقه ایجاد شده و همه الگو گرفتند تا به همراه رشد، رفاه را دنبال کنند. در سند چشم‌انداز داریم که بازدارندگی موجب می‌شود کشور امن، مستقل و مقتدر باشد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند زمانی دشمنی ها به پایان می‌رسد که نظام اسلامی را نتواند تحت تاثیر قرار دهند و گرنه همیشه تلاش خواهند کرد تا ضربه وارد شود. هیات حاکمه آمریکا، سیاست استحاله و حذف را پیگیری می‌کند.  مایوس کردن دشمن همیشه ایجاد بازدارندگی است.

وی ادامه داد: چند روز پیش دیدیم مقامات آمریکایی گفتند که ماسک و واکسن رفع تحریم می‌شود به خاطر تولید انبوه ماسک و واکسن در ایران سبب شد تا مایوس شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: طراحی سیاست‌های کلی باید ناظر به چشم انداز و براساس سیاست‌های کلی باشد. معماری و اجرایی سازی چشم انداز هم اولین بخش آن نتایج و خروجی های اصلی است عبارتند از توسعه یافتگی و الهام بخشی در جهان اسلام و بخش دیگر آن قابلیت‌های کلیدی و زیرساختی یا واسطه‌ای در منطقه است. جایگاه اول اقتصادی و علمی و فناوری سیاست‌های کلی طراحی و ابلاغ شد و  هویت اسلامی که در دست تهیه است و همینطور تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل و ویژگی‌های جامعه ایرانی در افق چشم انداز در دست تهیه است.

وی افزود: سومین بخش آن اصول و ارزش‌های ناظر چشم‌انداز عبارتند از مردم سالاری دینی که سیاست‌های کلی آن تهیه شده و عدالت اجتماعی که تحت این عنوان سیاستی نداریم. ممکن است جاهای دیگری به آن اشاره شده باشد. سیاست کلی سلامت و امنیت غذایی ابلاغ شده و آزادی مشروط در قالب سند تحول مقداری اقدام شده و کرامت و حقوق انسان‌ها در سیاست‌های غذایی و سند تحول مورد توجه قرار گرفته ولی در این حوزه کار زیادی داریم و امنیت اجتماعی هم همینطور.

ایروانی اظهار کرد: دوران توجه براساس پیش بینی‌های آتی، گذشته است بخاطر اینکه تداوم وضع موجود را به سادگی نمی‌توان پیش بینی کرد زیرا محیط پرتلاطم شده است. آینده نگری اهمیت بسیار حیاتی پیدا می‌کند. کشور ما راهی جز جهش ندارد و در نظام توزیع انقلاب باید صورت بگیرد.  هر موقع بحث شفافیت مطرح می‌شود موانع ایجاد می‌گردد حتما با آینده نگری و حرکت نتیجه گرا می توانیم به نتایج خوبی برسیم و گرنه جامعه دچار روزمرگی می‌شود.