محسنی‌اژه‌ای:تصمیم‌گیری‌ها پشت در‌های بسته صورت نمی‌گیرد

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نخستین نشست هم‌اندیشی با نخبگان که به مدیران رسانه‌ای کشور اختصاص داشت با تأکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقاء بخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست.

رئیس قوه قضاییه افزود: رسانه می تواند به مردم آگاهی دهد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به خوبی بشناسد، تا هم به آنها تعدی نشود و هم آن که بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی دارد.آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت است. نقش رسانه در مطالبه‌گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول و همه افراد و نهادهایی که وظیفه اجتماعی دارند، حائز اهمیت است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در این شرایط به شدت نیاز به فهم مشترک در موضوعات مختلف داریم گفت: اگر بین رسانه و دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضاییه، دولت و مجلس فهم مشترکی نسبت به مسائل و موضوعات وجود داشته باشد، هر کسی به درستی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

رئیس دستگاه قضا برای نمونه به موضوع ترک فعل اشاره کرد و گفت: بعضی ترک فعل‌هایی داریم که موجب ضمان است اما بر اساس قانون جرم نیست ولی برخی ترک فعل ها هم ضمان آور و هم جرم است و در قانون برای آن مجازات تعیین شده و برخی هم در حد یک تخلف اداری و انتظامی است که درباره اینها باید به یک فهم مشترک برسیم.

محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: نقد در قانون مطبوعات تعریف شده اما برخی موارد که مطرح می شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آنها را از نقد سازنده جدا کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی برای هر حکومت و دستگاهی مهم است، اظهار داشت: اعتماد مردم مهم ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی است و اگر اعتماد مردم را نداشته باشیم در بسیاری از کارها موفق نخواهیم شد. بدون تردید یکی از الزامات افزایش اعتماد مردم صداقت و به حساب آوردن مردم و بهره مندی از ظرفیت های آنهاست.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه از دوران جوانی و بیش از 50 سال است که اعتقاد دارم توده مردم مسائل را به خوبی متوجه می شوند و درک می کنند و اگر صادقانه واقعیت ها را با مردم در میان بگذاریم اعتماد آنها را جلب می‌کنیم، گفت: بهره برداری های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است و اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می کنیم و حرف های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می کنیم سخن ما را نمی پذیرند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: باید نکات مثبت و نقاط قوت را با هم دید و به نقاط ضعف و ناکارآمدی ها هم توجه داشت و آنها را مصلحانه نقد کرد تا بتوانیم در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

وی با استقبال از همکاری و هم اندیشی با اصحاب رسانه گفت: باید با کمک همدیگر مسائل و آسیب ها را احصا و راه حل آنها را بررسی کنیم و به هر میزان بتوانیم فاصله در فهم مشترک درباره مشکلات را کاهش دهیم تا بهتر بتوانیم مسائل را حل کنیم. لازم است سازوکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های یکدیگر ایجاد کنیم که این سازوکار باید با کمک خود اصحاب رسانه طراحی شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره‌به تماس با نخبگان از سوی دفتر رییس قوه قضاییه و اخذ نظرات ، پیشنهادات و انتقادات از سوی طیف ها و سلایق مختلف فکری بلافاصله پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا گفت: اگر چه فرصت مطالعه همه نظرات دریافت شده نبود، بخش عمده نظرات را که به‌صورت تلفنی یا مکتوب فرستاده شده مطالعه کردم و به همکارانم گفتم که اینها را برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این نظرات باید با نگاهی مبتنی بر واقعیت ها بررسی شود و برای آنها راهکار پیدا کنیم و اگر بخواهیم برای آنها در اتاق های دربسته تصمیم گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت و این اتفاق هم نمی افتد حتما در این خصوص با ارائه دهندگان ایده و نظرات همفکری میکنیم. باید با مشورت و مفاهمه با فردی که مساله ای طرح کرده راهکار درست را انتخاب کرد و برای این موضوع باید زمان مناسبی اختصاص داد.

رئیس قوه قضاییه شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه قضا و سنجش موفقیت‌هایش در تغییر و تحول را شرع، قانون و ابلاغیه مقام معظم رهبری به رئیس دستگاه قضا عنوان کرد و گفت که با ملاک های سلیقه ای نمی توان ارزیابی دقیقی از موفقیت یک دستگاه داشت و هر قضاوتی بشود نادرست است.

محسنی اژه‌ای همچنین گفت: ممکن است بعضی وقت ها خود ما یا فعالان رسانه به قانون یا دستورالعملی نقد داشته باشند و آن قانون و دستورالعمل نیازمند اصلاح هم باشد اما اگر ملاک مشخصی نداشته باشیم نمی توانیم ارزیابی کنیم که به وظیفه مان درست عمل کرده ایم یا نه و باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهیم.

محسنی اژه‌ای در پایان سخنان خود تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» با حضور افراد آشنا به مسائل رسانه و مسائل حقوقی و مصالح کشور را تدبیری خوب برای رسیدگی به برخی دعاوی علیه رسانه ها دانست و تأکید کرد در صورت نیاز و برای تسریع و تسهیل رسیدگی ها می توان این شورا را با تشکیل شعب دیگری توسعه داد.