روز رهایی انگلیس از محدودیت‌های کرونایی

​بخش عمده مقررات قرنطینه عمومی و پیشگیری از کرونا برداشته می شود و به این ترتیب الزامی به پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری‌ اجتماعی در فضاهای عمومی و ضرورت دورکاری وجود ندارد. محدودیت‌ها درباره تعداد تماشاگران در سینماها، باشگاه‌ها و گردهمایی ها برداشته شده و دولت صرفا توصیه کرده که گواهی بهداشتی افراد برای جلوگیری از شیوع کرونا بررسی شود، اما الزامی در کار نیست.

این در حالیست که انگلیس بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را از ماه مارس سال جاری (اسفند ۱۳۹۹) تجربه می کند. هم اکنون آمار روزانه ابتلا از ۵۰ هزار نفر در روز گذشته و مرتب در حال افزایش است. آخرین باری که این رقم به ۵۵ هزار نفر رسید ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ بود که انگلیس را به رکورد دار اروپا تبدیل کرد.

شمار مرگ و میر روزانه اکنون از ۶۰ نفر بالا زده که بیشترین تلفات روزانه از ۲۶ مارس تا کنون است.  به نوشته گاردین ۴۳ درصد از تلفات ناشی از کرونادر بین افراد واکسینه گزارش شده است. این آمار مربوط به روز ۲۵ ژوئن است که در آن از بین ۱۱۷ مورد مرگ، ۵۰ مورد در بین افراد واکسینه دیده شده است.

گاردین، بی بی سی و سایر رسانه ها توضیح می دهند که از نظر آماری این موضوع به معنی بی اثر بودن واکسن نیست. بر اساس آمار دیگری از مرکز بهداشت عمومی انگلیس PHE،  در فاصله بین اول فوریه تا ۲۱ ژوئن، از میان ۲۵۷ مورد مرگ در نتیجه کرونا (کسانی که در ۲۸ روز قبل از مرگ تست کرونای مثبت داشته اند)، ۱۶۳ مورد آنهایی بوده اند که دست کم یک دوز واکسن دریافت کرده اند.

بر این اساس نزدیک ۶۰ درصد موارد را افراد واکسینه شده تشکیل داده اند. کارشناسان توضیح می دهند که با توجه به صد درصد نبودن ایمنی واکسن و با توجه به غلبه سویه دلتا، این ارقام قابل انتظار بوده و نشان دهنده بی اثر بودن واکسن نیست. همچنین باید توجه داشت که با توجه به افزایش تعداد افراد واکسن زده و فراوانی افراد آسیب پذیر در میان واکسن زده ها، این حالت خیلی هم غیرعادی نیست.

روز شنبه، دو روز مانده به برداشته شدن کامل محدودیت های مرتبط با همه گیری کرونا، ساجد جاوید، وزیر بهداشت جدید دولت جانسون که پس از استعفای «مت هنکاک» به این مقام منصوب شده، اعلام کرد به کرونا مبتلا شده، اما از آنجایی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده علائم بالینی‌اش خفیف است. ساجد جاوید قبلاً به پارلمان گفته بود برداشتن محدودیت ها، ناگزیر خطراتی خواهد داشت. احتمال دارد او با هدف کاهش فشارهای منتقدان این ادعا را کرده باشد.

دفتر نخست وزیری انگلیس دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که بوریس جانسون (نخست وزیر) و ریشی سوناک (وزیر دارایی) به دلیل تماس با ساجد جاوید از طریق سامانه ردیاب سازمان بهداشت در جریان قرار گرفته‌اند. در بیانیه‌ای که حوالی ساعت ۸ و ۲ دقیق صبح منتشر شد آمده است که آن‌ها با شرکت در برنامه تست روزانه کرونا به کار خود ادامه خواهند داد. اما پس از بالاگرفتن اعتراض‌ها، دفتر نخست وزیری انگلیس دو ساعت بعد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو سیاستمدار، در قرنطینه خواهند بود.

این در حالیست که درست یک هفته پیش، بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ دانشمند انگلیسی با امضای نامه ای خطاب به نخست وزیر، خواستار توقف تصمیم دولت در زمینه رفع محدودیت‌های کرونایی شدند. آنها در این زمینه به افزایش تعداد مبتلایان که با شتابی نزدیک به ماه مارس در حال افزایش است اشاره می کنند. آنها همچنین می گویند حذف مقررات به معنی آن است که میلیون ها نفر را در موضع خطر بیماری های حاد و مزمن قرار دهیم.

این گروه از دانشمندان تصمیم دولت را یک «اشتباه اسفبار» نامیده اند. آنها می نویسند این سیاست، فشار شدیدی روی شبکه خدمات درمانی وارد کرده و موجب مرگ شمار زیادی بر اثر بیماری های مزمن (مانند سرطان) خواهد شد. برخی معتقد هستند دولت از روی عمد قصد دارد فشار بیش از حدی روی شبکه درمان وارد کرده و پس از فروپاشی، آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

دولت در تصمیم خود از مسئولیت فردی شهروندان برای رعایت موارد ایمنی یاد کرده است. دانشمندان مذکور می گویند در حالی که ما با یک آلودگی (عفونت) هوازی (airborne) مواجه هستیم، مسئولیت فردی جوابگو نیست. به گفته آنها پیشگیری از بیماری های عفونی مستلزم رعایت و مسئولیت پذیری جمعی است. آنها تصمیم دولت را یک «آزمایش خطرناک و غیر اخلاقی» توصیف می کنند.

دکتر «مارک رایان» از سازمان بهداشت جهانی می گوید این کار دولت انگلیس یک «خلأ اخلاقی و حماقت اپیدمیولوژیک» است.

آخرین آمار دولت انگلیس از ابتلای روزانه بیش از ۵۴ هزار نفر خبر می دهد. پیش‌بینی می شود در طول تابستان این رقم به ۱۰۰ هزار نفر در روز برسد. اکنون ۴۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور دز اول و ۳۵ میلیون نفر دز دوم را دریافت کرده اند.

بوریس جانسون در سخنان اخیر خود گفته که بیماری از میان نرفته ولی رعایت مقررات و تمهیدات بهداشتی اجباری نبوده و به خود افراد واگذار می شود. همزمان با ارائه وعده آزادی، دولت از سوی دیگر در نظر دارد استفاده از «گذرنامه واکسن» را برای استفاده از خدمات و فضاهای عمومی اجباری کند.

تحلیلگر ارشد شبکه «آی تی وی»، «رابرت پستون» می گوید تصمیم دولت یک تصمیم سیاسی است. به گفته او دولت هیچ نوع آموزش یا توصیه ای برای افراد مبتلا به بیماری ندارد. در حال حاضر تنها توصیه دولت این است که در صورت مشاهده علائم بالینی کرونا، خود را قرنطینه کرده و به شماره تلفن راهنما زنگ زده و به هیچ عنوان به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نکنید.

موج خروج

پروفسور «کریس ویتی»، مقام عالی رتبه بهداشتی دولت انگلیس این روزها اصطلاح جدید «موج خروج» را وارد دایره لغات رسانه ها کرده است. به گفته او برای خروج از اپیدمی، یک موج جدید به نام «موج خروج» اجتناب ناپذیر بوده و باید تلاش کرد تا اثرات منفی آن کاهش یابد.

رهبر حزب کارگر نیز رفتار دولت را «متهورانه» توصیف کرده است. وی می گوید کار دولت شبیه به این است که کشور را بدون کمربند ایمنی روی صندلی نشانده و با شتاب در حال حرکت به سوی انتهای جاده (نقشه راه) است.

بوریس جانسون بارها تاکید کرده است که تصمیم روز ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) بازگشت ناپذیر خواهد بود. ساجد جاوید وزیر بهداشت نیز می گوید راه بدون ریسکی وجود ندارد و کاهش محدودیت ها بدون خطر نخواهد بود. وی شاید به همین دلیل خود را به عنوان یکی از اولین افراد مبتلا شده در آستانه بازگشایی معرفی کرد تا از شدت انتقادها بکاهد.

ساجد جاوید می گوید تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت ولی آنچه مهم است اینکه ما برنامه واکسیناسیون داریم که دیوار دفاعی ما در برابر بیماری را شکل می دهد و در نتیجه اگرچه تعداد مبتلایان و بستری شدگان در حال افزایش است، اما با سرعتی کمتر از قبل.

گذرنامه واکسن

دولت در جدیدترین توصیه بهداشتی خود از مردم می خواهد برای ورود به اماکن عمومی پرخطر، بهتر است گذرنامه واکسن خود را همراه داشته باشند. دراین گذرنامه دیجیتال سابقه بیماری، واکسیناسیون و نتیجه آزمایشهای افراد ذخیره خواهد شد. هم اکنون استفاده از این گذرنامه که به صورت یک نرم‌افزار روی تلفن همراه نصب می شود اجباری نیست. اما دولت می گوید حق خود برای اجباری کردن آن را محفوظ می دارد.

از سویی، دولت انگلیس سایر کشورهای جهان را در سه دسته سبز، زرد و قرمز به ترتیب آلودگی کرونا طبقه بندی کرده است. اکثریت کشورها در گروه زرد یا قرمز جا دارند. در صورت بازگشت از یک کشور در لیست زرد، فرد علاوه بر دو بار آزمایش کرونا، باید ۱۰ روز نیز در قرنطینه کامل بسر ببرد. از روز دوشنبه افرادی که از کشورهای زرد بازمی گردند در صورت دریافت کردن هر دو دوز واکسن و در اختیار داشتن گذرنامه دیجیتال، از قرنطینه ده روزه معاف هستند.

روابط فرانسه و انگلیس به ویژه در روزهای اخیر دچار تنش شده است. فرانسه فقط به شهروندان انگلیس که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند اجازه ورود می دهد. از سوی دیگر انگلیس نیز برای تلافی فرانسه را در لیست «زرد مثبت» قرار داده است. یعنی افرادی که از این کشور به انگلیس باز می گردنند، حتی پس از ۱۹ ژوئیه و با داشتن گذرنامه دیجیتال مبتنی بر دریافت هر دو دوز واکسن، باز هم باید ده روز خود را ایزوله کنند.

با این حال و با وجود سرمایه گذاری سنگین دولت روی گذرنامه دیجیتال بهداشتی، کشورهای اندکی آن را قبول دارند. دولت ادعا می کند ۳۰ کشور جهان گذرنامه بهداشتی اش را قبول دارند اما فقط نام اسپانیا و یونان اعلام شده است.