جمهوریخواهان به دنبال تثبیت میراث ترامپ

 تلاش مجالس ایالتی در ایالت‌های عمدتا جمهوری‌خواه برای تغییر قوانین انتخاباتی و محدود کردن حق رأی در این ایالت‌ها، اعتراضات زیادی را در بین اعضای حزب دموکرات‎ به وجود آورده است. مجالس ایالتی در ایالت‌های مختلفی چون تگزاس، آریزونا و جورجیا قوانینی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن، تعداد بیشتری از مردم از رأی دادن در انتخابات‌های مختلف صرف‌نظر کرده یا نتوانند در رأی‌گیری شرکت کنند. این کار به عقیده کارشناسان سیاسی آمریکا ، اقدامی مهم از سوی جمهوری‌خواهان در ایالت‌های مختلف برای رسیدن به هدف دور کردن مردم از صندوق رأی است، زیرا می‌دانند در صورتی‌ که مردم به سمت صندوق‌ها بروند و در انتخابات‌های مختلف رأی بیشتری به صندوق‌ها انداخته شود، امکان پیروز شدن نامزدهای دموکرات بیش از پیش می‌شود. نگاهی به فعالیت این ایالت‌ها در محدود کردن حق رأی نشان می‌دهد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، این حرکات و اقدامات بسیار بیشتر از قبل شده و می‌توان ردپای ترامپ و طرفدارانش را در این اقدامات در ایالت‌های مختلف آمریکا مشاهده کرد. 

نکته جالب در این باره تلاش دولت جو بایدن برای مقابله با محدود کردن حق رأی در ایالت‌های مختلف آمریکاست. بایدن «کاملا هریس» معاونش را مسؤول رسیدگی به این مساله کرده است اما رأی دادگاه‌های ایالتی و در یک نمونه رأی دیوان عالی آمریکا در حمایت از اقدام مجلس ایالتی در ایالت آریزونا نشان داده است قدرت جمهوری‌خواهان در اعمال تغییرات مدنظرشان بسیار بیشتر از دولت بایدن است. 

البته ایجاد تغییرات گسترده در فرهنگ سیاسی آمریکا توسط جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران در ایالت‌های مختلف آمریکا تنها به مساله محدود کردن حق رأی ختم نمی‌شود. 6 ایالت آمریکا قوانین تازه‌ای را درباره حمل اسلحه تصویب کرده‌اند که به مردم اجازه می‌دهد در اماکن عمومی حق حمل سلاح داشته باشند و حتی تلاشی هم برای مخفی کردن آن از دید سایر افراد انجام ندهند. این افراد همچنین می‌توانند بدون هیچ‌گونه مجوزی در شهرهای مختلف ایالت‌هایی که قانون‌گذاران آن معمولا جمهوری‌خواه هستند، با خود سلاح حمل کنند. 

نمونه دیگر از مقابله جمهوری‌خواهان با مسائلی که برای دموکرات‌ها بسیار مهم است، ایجاد محدودیت‌های شدید برای مساله سقط‌ جنین است. تعداد زیادی از ایالت‌های قرمز (یا طرفداران جمهوری‌خواهان) قوانین را به ‌گونه‌ای اصلاح‌ کرده‌اند که امکان سقط ‌جنین حتی در ماه‌های ابتدایی بارداری نیز برای زنان فراهم نباشد. ایالت‌های آرکانزاس، اوکلاهما و تگزاس از جمله ایالت‌هایی بوده‌اند که کلا سقط‌ جنین را به هر دلیلی ممنوع اعلام کرده‌اند. دلیل اصلی صدور این احکام هراس جمهوری‌خواهان از این مساله است که دولت بایدن بخواهد مسائلی از این قبیل را به دیوان عالی برده و قانونی فدرال و همه‌گیر برای تمام ایالت‌ها به تصویب برساند. بنابراین با تصویب حداکثری این قوانین در ایالت‌های مختلف تلاش دارند به قضات دیوان عالی نیز این پیام را برسانند که هنوز زمان، برای پرداختن به اصلاحات لیبرالی در آمریکا نرسیده است. 

در ایالت‌هایی که مجلس در دست جمهوری‌خواهان است، قوانین مختلفی نیز علیه همجنس‌گرایان به تصویب رسیده است که این مساله تلاش لیبرال‌ها برای تصویب قوانین در این زمینه را با بن‌بست مواجه می‌کند. در این حکم‌ها از حضور این افراد در تیم‌های ورزشی مدارس یا تیم‌های حرفه‌ای جلوگیری به ‌عمل‌ آمده است. 

با این ‌حال مهم‌ترین قانونی که بعد از انتخابات سال 2020 در بسیاری از ایالت‌های آمریکا تصویب‌ شده، قوانین برای برخورد شدید با اعتراضات در ایالت‌های مختلف است. جمهوری‌خواهان که بشدت از اعتراضات خیابانی جنبش‌های ضدتبعیض‌نژادی در آمریکا در ۲ ماه پایانی فعالیت ترامپ عصبانی‌اند، حالا قوانینی را به تصویب رسانده‌اند که جلوی هر گونه اعتراض و تجمع را گرفته و مجازات‌های سنگینی را برای معترضان به همراه دارد. 

مجالس ایالتی در ایالت‌های تنسی، اوکلاهما، تگزاس و فلوریدا حتی پا را فراتر از این نیز گذاشته و تدریس مباحث مربوط به نظریه انتقادی نژاد یا Critical Race Theory را در مدارس ممنوع اعلام کرده‌اند. این مباحث، در واقع چارچوبی نظری و تا حدی حقوقی برای بررسی قوانین و حقوق مختلف در آمریکا در رابطه با مسائل مرتبط با نژاد است. این مباحث همچنین نگاهی انتقادی به عدالت نژادی در آمریکا دارد و ضمن بررسی تاریخ آمریکا در نقض حقوق نژادهای مختلف، نگاهی به تحولات امروز و همچنین آینده آمریکا داشته و معتقد است نژادپرستی بیشتر از اینکه ریشه در تعصبات فردی داشته باشد، سیستمی و ساختاری و بر اساس تدوین قوانین تبعیض‌آمیز است. تا سال ۲۰۰۲ بیش از ۲۰ مدرسه حقوق آمریکا و حداقل ۳ مدرسه حقوق در سایر کشورها، دوره‌ها یا کلاس‌های نظریه انتقادی نژاد را برگزار می‌کردند و هم‌اینک تعدادی از دبیرستان‌های آمریکا نیز در حال تدریس این نظریه هستند. با این ‌حال محافظه‌کاران در آمریکا اعتقاد دارند تدریس این نظریه در دبیرستان‌ها یا سایر مدارس حقوق، حس وطن‌پرستی را از نوجوانان و جوانان می‌گیرد و باعث ایجاد ذهنیت منفی در آنان نسبت به سفیدپوستان می‌شود. 

در جدیدترین تحرکات محافظه‌کاران برای رویارویی جدی و رسمی با لیبرال‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا، در برخی ایالت‌ها از جمله تگزاس، فلوریدا و جورجیا قوانینی تصویب شده است که بر اساس آن، هر گونه تلاش برای کاستن از بودجه‌های پلیس با منع قانونی و حتی محکومیت قانونی مواجه خواهد شد. کاهش بودجه پلیس یکی از مسائلی بود که بسیاری از سیاه‌پوستان در شهرهای مختلف آمریکا به دنبال تصویب آن توسط شهرداری‌ها و سایر مجالس محلی بودند تا جلوی اقدامات خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه سیاهان گرفته شود. حالا حداقل در این ۳ ایالت دیگر چنین اقداماتی نمی‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. در تگزاس قانون به‌ گونه‌ای تغییر کرده است که هر شهری بخواهد بودجه پلیس را کاهش دهد، باید حتما در این باره همه‌پرسی برگزار کند اما برگزاری همه‌پرسی برای همه اجرا نخواهد شد، زیرا تنها شهرهایی می‌توانند از طریق همه‌پرسی، بودجه پلیس را کاهش دهند که حداقل یک ‌میلیون نفر یا بیشتر جمعیت داشته باشند. در ایالتی مانند تگزاس کمتر می‌توان شهرهایی با این جمعیت زیاد پیدا کرد و شهرهای بزرگ نیز اصولا محل سکونت جمهوری‌خواهانی است که تمایلی به انجام این کار ندارند. به همین دلیل در بسیاری از شهرها اصولا امکان کاستن از بودجه پلیس وجود ندارد. 

تمام این اقدامات نشان می‌دهد تقریبا نیمی از آمریکا در حال رساندن این پیام به دولت بایدن است که نه‌تنها دنباله‌رو سیاست‌های لیبرالی دولت تو نخواهیم بود، بلکه دقیقا در مسیر عکس این سیاست‌ها عمل می‌کنیم و اجازه فعالیت در این باره را به دولتت نخواهیم داد. این همان مساله‌ای است که از مدت‌ها قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 تحلیلگران سیاسی آمریکا درباره آن نگرانی داشتند؛ آشکار شدن فاصله فرهنگ سیاسی در ایالت‌های مختلف آمریکا به ‌گونه‌ای که هر جرقه‌ای بتواند آن را به آتش جنگ داخلی تبدیل کند. 

ترامپ و حامیانش حتی بعد از خارج شدن از کاخ سفید، هم‌اینک هم در تأمین مالی بسیاری از این اقدامات نقش دارند و البته مشکل بزرگ‌تر در نظر تحلیلگران سیاسی در آمریکا این است که تفکرات ترامپ با این قوانین در حال اجرایی شدن در سطح جامعه آمریکاست، به ‌گونه‌ای که شاید تا چند سال آینده، ترامپ شخصاً نیازی به حضور در عرصه سیاسی برای پیشبرد اهدافش نداشته باشد، زیرا تا آن زمان افراد بسیاری با تفکرات ترامپیسم در حال قدرت گرفتن در آمریکا هستند و آن کشور را در همان راستا هدایت می‌کنند. 

ثمانه اکوان