ارتباط طالبان پاکستان و افغانستان به روایت سازمان ملل

 رسانه‌های پاکستانی روز سه‌شنبه با استناد به بیست و هشتمین گزارش تیم نظارت بر تحریمها و پشتیبانی تحلیلی در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند: نزدیک به ۶ هزار عضو گروه تروریستی طالبان پاکستان در کنار صدها جنگجوی از شورشیان  مسلمان ضدچین در نزدیکی مرز افغانستان با پاکستان و چین مستقر هستند.

ناظران سازمان ملل گفتند که علی رغم افزایش بی‌اعتمادی میان این عناصر، طالبان پاکستانی روابط خود با طالبان افغانستان را مانند گذشته حفظ کرده است، تحریک طالبان پاکستان اهداف تمایز ضدپاکستان دارد و همزمان از اقدامات نظامی طالبان افغانستان علیه نیروهای دولتی این کشور حمایت می‌کند.

در این گزارش آمده است: الحاق مجدد شاخه‌های انشعابی به تحریک طالبان پاکستان (TTP) افزایش یافته و برآوردها حکایت از وجود دو هزار و  ۵۰۰ تا ۶ هزار جنگجو در افغانستان دارد در حالی که این عناصر از تیرماه ۱۳۹۷ (ژوئن ۲۰۱۸) به سرکردگی "نور ولی محسود" رهبری می‌شوند.

چالش حضور عناصر تروریستی ضدپاکستان در خاک افغانستان موضوعی است که موجب اختلاف جدی میان کابل و اسلام‌آبادشده است و زمینه نگرانی دولت و ارتش پاکستان را فراهم کرده است . این کشور بارها به ویژه با آغاز روند خروج نظامی آمریکا از افغانستان هشدار داده که هرگونه تشدید بحران در افغانستان راه را برای جولان عناصر تروریستی مانند داعش و تحرکات گروه تحریک طالبان پاکستان برای اجرای عملیات‌های مسلحانه در مناطق مشترک مرزی، هموار می‌کند.

سال گذشته سرکرده گروه تروریستی تحریک طالبان در فهرست تحریم‌های کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

اوایل مردادماه سال ۱۳۹۹ نیز این سازمان در گزارشی اعلام کرد که حدود ۶ هزار تروریست وابسته به گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان موسوم به (تی تی پی) در افغانستان حضور دارند و بیشتر آنان نیز به داعش ملحق شده‌اند.

تحریک طالبان پاکستان طی سال‌های اخیر به نگرانی جدید رهبران سیاسی و نظامی این کشور تبدیل شده، عملیات این تروریست‌ها در کنار حملات گروه‌های غیرقانونی جماعت الاحرار، لشکر الاسلام و شورشیان گروه‌های بلوچ طی چند ماه گذشته موجب جان باختن ده‌ها نفر از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در پاکستان شده است.

گروه تروریستی تحریک طالبان مسئولیت حمله انتحاری روز دوم اردیبهشت امسال در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان را برعهده گرفت. در این انفجار ۵ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.