نقشه جدید آمریکا برای عراق

پیرمحمد ملازهی ، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به بیانیه اخیر آمریکا مبنی بر اتمام عملیات رزمی این کشور در عراق با پایان سال 2021 تشریح کرد: هم اکنون نخست وزیر عراق به امریکا رفته و در آنجا در حال مذاکره برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق است تامشخص شود خروج آن ها به چه صورت خواهد بود. واقعیت این است که پارلمان عراق سال گذشته مصوبه ای را تصویب کرد که دولت مجبور به اجرای آن است و آن مصوبه خروج آمریکایی ها از عراق است.

وی افزود: اما پشت پرده ماجرا این است که امریکایی ها برخی اهداف بلند مدت و استراتژیک در منطقه غرب آسیا دارند و با وجود اینکه پایگاه های دیگری نیز در منطقه دارند عراق برایشان جایگاهی ویژه دارد.

*بعید است آمریکا حاضر باشد به طورکامل عراق را تخلیه کند

ملازهی ادامه داد: با این اوصاف بعید است که آمریکایی ها حاضر باشند به طور کامل عراق را تخلیه کنند . البته صحبت هایی شنیده می شود که آمریکا پایگاهی را در اردن و در مرز عراق و سوریه احداث و تجهیز کرده که اگر شرایط به گونه ای پیش رفت که دیگر نتوانست در عراق بماند نیروهای خود را به آن پایگاه منتقل می کند و از آنجا عراق را تحت کنترل خواهد داشت.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اما آنچه که هم اکنون می توان پیش بینی کرد این است که امریکایی ها به شکل ظاهری عراق را تخلیه خواهند کرد، اما نیروهای خود را به روش های دیگر در عراق حفظ می کنند و این حضور می تواند در پوشش دیپلماتیک یا در پوشش محرمانه سیا و شبکه های اطلاعاتی و..  باشد.

او گفت: به هرحال ممکن است نگرانی ها از گروه های مخالف حضور امریکا مثل حشدالعشبی که عملیات هایی را علیه این کشور انجام می دهند یکی از دلایل باشد. زیرا با تشدید فعالیت آن ها ممکن است آمریکایی ها تلفات دهند. در ان صورت این احتمال وجود دارد که حضور آن ها به شکلی که امروز وجود دارد پایان پیدا کند.

ملازهی در انتها تصریح می کند: عبارت پایان یافتن ماموریت رزمی آمریکا نیز به این معنی است که قرار است ماموریت خودشان را تغییر و به شکل جدیدی آن را ادامه دهند که می تواند منجر به توافق جدید آمریکا با دولت عراق در قالب آموزش نیروهای عراقی و یا مشاوره به نیروهای عراقی شود. البته این موارد هم قطعا با مخالفت نیروهایی مثل حشدالعشعبی و نیروهای مخالف آمریکایی مواجه خواهد شد.