چند 10 هیئت از کشور‌های مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف عازم ایران هستند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، درباره سفر برهم صالح رئیس جمهور عراق به ایران، گفت: سفر رئیس جمهور عراق به ایران در برنامه است، به احتمال زیاد او برای مراسم تحلیف به ایران می‌آیند و این سفر در چارچوب دو جانبه است. حدود چند ۱۰ هیئت از کشورهای مختلف عازم ایران هستند که با توجه به شرایط کرونایی بسیار قابل توجه است و نشان از مشروعیت و مقبولیت ایران دارد، در سطح روسای دولت ها، روسای مجالس و وزرای امور خارجه عازم تهران هستند، ان‌شاءالله در روز پنج شنبه از بُعد بین المللی این مراسم برگزار می شود.

وی افزود: در حقیقت از زمانی که مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مشخص شد، وزارت خارجه به طور گسترده با هماهنگی مجلس و دفتر رئیس جمهور منتخب پیگیر مراسم تحلیف بودند.

جزئیاتی در خصوص حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف ندیده‌ام

خطیب‌زاده با اشاره به خبر حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف بیان کرد: من در فهرست حضور نماینده‌ای از عربستان سعودی را ندیدم و باید چک کنم و گزارشی در این خصوص را نمی‌توانم تأیید کنم.

خطیب‌زاده همچنین درباره اجلاس چهارجانبه چابهار، گفت: کریدور شمال جنوب مهم است که از سال ۲۰۰۱ به دنبال اجرایی کردن آن بودیم، چابهار یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های ما خواهد بود و گفت‌وگو‌هایی در خصوص این نشست بود اما زمان برگزاری این آن هنوز مشخص نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش صهیونیستی اظهار کرد: موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از اتهام زنی‌های واهی بردارد. این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات مطرح می‌کند. این اتهامات تا چه حد بچه‌گانه و در چارچوب لابی اجاره‌ای و شناخته شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکاست.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره پیگیری وزارت خارجه در حمله‌ای که در لندن در روز انتخابات ایران انجام شد، گفت: آنچه در روز اخذ رای افتاد به طور جدی پیگیری شد و به آن‌ها هشدار داده شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان در مورد ضرب و شتم یک ایرانی در روز عید غدیر در سوئد تصریح کرد: از همان لحظات اول یادداشت اعتراضی داده شد و سفیر ما با آن‌ها تماس گرفته است، این موضوع در دستور بررسی قرار گرفته شد و از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهاراتی مبنی بر جلوگیری از حضور آقای رئیسی در نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: دولت آمریکا باید توجه کند که وظیفه قطعی میزبانی در مقر سازمان ملل در نیویورک را بر عهده دارد و بر همین اساس فارغ از اختلافاتی که با کشور‌های دیگر دارد وظایف مشخصی دارد که باید در همان چارچوب عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعویق مذاکرات احیاء برجام، اظهار کرد: توافق‌های بسیار مهمی در وین صورت گرفته و دستاورد‌های خوبی داشته است که در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته نتوانستیم توافقی هم انجام دهیم و مشکلاتی باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت.

خطیب زاده درباره تحولات تونس گفت: از نزدیک در حال پیگیری تحولات تونس و در کنار دولت و مردم تونس برای احقاق حقوق آن‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات ایران برای برقراری صلح در افغانستان تصریح کرد: فکر نمی‌کنیم هیچ راه‌حل نظامی در افغانستان پایدار باشد. همانطور که بار‌ها اعلام کردیم یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها راه‌حل افغانستان است. قطعا طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است.

وی افزود: همه باید توجه داشته باشند که گفت‌وگو‌های بین الافغانی اصیل می‌تواند راه‌حل صلح پایدار برای این کشور باشد. بسیاری از کشور‌های منطقه در حال گفت‌وگو هستند و سعی می‌کنند با گفت‌وگو‌های درون منطقه‌ای اختلافاتشان را حل کنند.

خطیب زاده درباره شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: رئیس جمهور فعلی آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد دولت آمریکا و مقامات فعلی آن وقتی که در دولت نبودند اعلام کردند فشار حداکثری آمریکا نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای آمریکا رسیده است. منطق تحریم آن هم به بهانه‌های واهی منطق شکست خورده‌ای است به ویژه در مقابل جمهوری اسلامی ایران.

وی درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در خصوص مذاکرات وین، گفت: تکرار این ادعا‌های عجیب و غریب نشان از عدم شناخته دقیق از تحولات غرب آسیا و درک ناقص وی از این تحولات دارد. آنچه بین ایران و ۱+۴ در وین در جریان است چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی است که تعهداتش را به صورت کامل انجام دهد.

گفت‌وگویی بر اساس اعتماد با آمریکا نداشته‌ایم

خطیب زاده درباره مبادله زندانیان بین ایران، آمریکا و انگلیس توضیح داد: این‌ها دو مسیر مختلف بودند، ولی طرف آمریکایی متاسفانه با برداشت اشتباه از تحولات در ایران، همه تعهداتش را یک بار دیگر زیر پا گذاشت. غرب اگر به تعهداتش عمل می‌کرد امروز ایرانیان ما آزاد بودند؛ متاسفانه چندین بار نقض تعهدات را از سوی آمریکا دیدیم و ما هیچ گفت‌وگویی را براساس اعتماد با آمریکا نداشتیم، آمریکایی‌ها نشان دادند که تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار بایدن با نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: ایران هیچ‌گاه کشور‌های همسایه و دوست خود را محل منازعه با کشور‌های ثالث قرار نداده درحالی که آمریکا کشور‌های منطقه را پایگاه جنایات خود کرده است.

وی افزود: امنیت و آرامش همسایگان امنیت و آرامش ماست و پیشرفت و توسعه آن‌ها پیشرفت و توسعه ماست. هیچ وقت کشور‌های همسایه را محل منازعه قرار نداده‌ایم، اما آمریکا بار‌ها این را ثابت کرده است از جمله در ترور بزدلانه نیمه شب سردار سلیمانی.

خطیب زاده درباره انتقاد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در به تعویق افتادن مذاکرات وین گفت: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ملت اعمال کرده است و در یک جنگ جنایت آمیز اقتصادی علیه ملت ایران مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها طی دو سه سال گذشته بوده است در آخرین نقطه‌ای قرار دارد که در خصوص این گفت‌وگو‌ها بتواند از موضع خواهان صحبت کند.

وی افزود: آمریکا مجرم است و این همه ظلم‌ها علیه ملت ایران بی کیفر نمی‌ماند. وزیر خارجه آمریکا بهتر از هرکسی می‌داند گفت‌وگو‌ها با چه جدیتی از سوی ایران و ۱+۴ جلو رفته و اینکه آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است، لذا زمانی که آمریکا به تعهداتش عمل کند توافق در دسترس خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش ظریف به مجلس گفت: وزیر خارجه کشورمان گزارش‌های سه ماهه را به مجلس فرستاد، گزارش وزارت خارجه به مجلس که براساس تکلیف قانونی سه ماهه انجام شده، کاملا گویا و روشن است و وزارت خارجه براساس تصمیمات نهاد‌های بالادستی همه مسیر را جلو برده است.

مذاکره با قطر ارتباطی به مسائل ایران و آمریکا نداشت

وی درباره تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق مسئولان قطری و احتمال ارسال پیام از سوی آمریکا در سفر برهم صالح رئیس جمهور آمریکا به ایران گفت: سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران دوجانبه بود و مثل همیشه درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو شد و ارتباطی به مسائل ایران و آمریکا نداشت.