شفافیات آراء سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می دهد

علی حدادی ، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» درمورد طرح شفافیت آراء نمایندگان تصریح کرد: با توجه به اینکه کلیات شفافیت آراء رای بسیار خوبی از نمایندگان مجلس گرفت، اکنون در کمیسیون آئین نامه داخلی مورد بررسی قرار گرفته است و منتظر هستیم به صحن علنی بیاید و مصوب شود.

وی افزود: شفافیت آراء حسن های بسیاری دارد و یکی از مولفه های اصلی که می تواند برای مردم امید و اعتماد را ایجاد کند شفاف بودن آراء نمایندگانشان است. افرادی در مجلس به عنوان نمایندگان مردم حضور دارند و شعارهایی داده اند و مردم می توانند با شفاف شدن آراء آن ها ارزیابی درستی از نمایندگانشان داشته باشند.

*شفافیت آراء موجب اقناع عمومی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی نظام خواهد شد

حدادی تاکید می کند که اگر شفافیت باشد مردم هم منفی یا مثبت بودن رای ها را متوجه می شوند و هم درک دلایل رای های داده شده بهتر صورت می گیرد. بنابراین شفافیت آراء موجب اقناع عمومی و حتی پویاتر شدن مردم و سرمایه اجتماعی نظام می شود.

این عضو کمیسیون شوراها مجلس ادامه داد: به طور مثال یکی از طرح ها یا لوایحی که به مجلس می آید به رای گذاشته می شود و مردم می توانند آراء و مواضع نمایندگان را ببینند و بسنجند. درنتیجه شفاف بودن آراء موجب اعتماد و همدلی بین مردم و نمایندگان خواهد شد. شفافیت لازم و ضروری است و ما پیگیر آن هستیم.

او یادآورشد: بنده اخیرا با رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی صحبتی داشتم و امید است این طرح با توجه هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون آئین نامه داخلی به دلیل اینکه مطالبه مردم و قشر جوان جامعه از مجلس است به صحن علنی بیاید و با رای قاطع تصویب شود.

حدادی گفت: ازطرفی کار دولت جدید در آستانه آغاز است و در ارتباط با طرح ها یا هریک از لوایحی که از این به بعد از طرف دولت جدید به مجلس می آید حتما در سریع ترین زمان ممکن بررسی خواهد شد و امید است با شفافیت آراء همراه باشد.

وی در انتها اظهار می کند: ضمن اینکه روز پنجشنبه مراسم رئیس جمهور جدید است بعد از آن زمان معرفی هیئت دولت توسط رئیس جمهور است و قطعا مردم انتظار دارند هریک از نمایندگان آراء و نظرات و مواضعشان شفاف باشد و این شناخت مردم نسبت به نماینده را بیشتر می کند و دراصل اعتماد و اطمینان کمرنگ شده مردم به واسطه عملکرد دولت روحانی ترمیم می شود.