راهکار برون رفت از بحران افغانستان چیست؟

 جعفر قنادباشی ، کارشناس مسائل بین الملل در تشریح راهکار برون رفت افغانستان از بحران به «افکارنیوز» گفت: جمهوری اسلامی ایران با هر گونه مداخله در امور دیگر کشورها مخالف است اما از سویی برای امنیت داخلی افغانستان ارزش قائل است و نه تنها برای ایران بلکه برای دیگر کشورهای همسایه نیز امنیت این کشور مهم است و آن را به منزله امنیت خود تلقی می‌کنند و خواستار این هستند که در این کشور شرایط امن و پایداری به وجود بیاید تا گروهک‌های ترویستی نتوانند از این فضا به نفع خودشان و در جهت راه انداختن خشونت استفاده کنند.

وی افزود: همه کسانی که در صدد دشمنی با ایران هستند و در صحنه‌های مختلف شکست خورده‌اند و اخیرا هم در مهم‌ترین ‌صحنه‌ای که شکست آنها نمایان شده صحنه اقتصادی است، هم اکنون روی به اتهام زنی علیه ایران آورده‌اند و گاهی از زبان مردم افغانستان و گاهی هم از طریق رسانه‌های این کشور مقاصدشان را بیان می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به ارتباط خوب مردم این کشور با ایران بیان کرد: برخی از عناصر سیاسی در افغانستان به ریاض و ارتجاع منطقه متصل هستند و مواجبی که آنها دریافت می‌کنند در گرو پرخاشگری و راه انداختن نزاع علیه جمهوری اسلامی است بنابراین آنها برای اینکه تأمین بشوند ناگزیر حرف‌هایی را بر زبان جاری می‌کنند تا مواجب آنها همچنان ادامه پیدا کند و تأمین شوند در حالی که بسیاری از آنها در دل و ذهنشان ایمان به حرف‌هایی که می‌زنند ندارند اما برای خوشامد عربستان و دریافت پول‌هایی که در افغانستان توزیع می‌شود این حرف‌ها را مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران خواهان این است که حکومتی در این کشور روی کار بیاید که همه طرف‌ها و نیروها در آن حضور داشته باشند بنابراین مذاکره با گروه‌های درگیر نزاع در این کشور از سوی ایران برای کمک به تداوم امنیت منطقه است.

او تصریح کرد: در صورت نبود امنیت و حکومتی واحد در این کشور واردات مواد مخدر به کشور ما نیز که هر ساله هزینه‌های جانی و مالی بسیاری برای مقابله با این پدیده شوم می‌دهیم، بیشتر می‌شود و این خود زمینه ساز نا امنی در منطقه خواهد بود بنابراین علاقه‌مند هستیم که گروه‌ها به سمت و سوی تشکیل حکومتی که بخش بزرگی از مردم را نمایندگی می‌کند، حرکت کنند.

قنادباشی در خصوص ایجاد آرامش و ثبات در افغانستان و آنچه در مذاکرات دوحه صورت گرفته گفت: آنچه مسلم است افغانستان در شرایط بسیار حساسی به سر می برد. به نظر می رسد مذاکرات برگزار شده در دوحه منجر به ایجاد یک سلسله امیدواری های جدیدی برای مردم افغانستان شده است شاید از رهگذر این مذاکرات مردم شاهد صلح یا تقویت زمینه های آتش بس در کشور خود باشند.

*افغانستان، خواهان صلح و آرامش

وی در این باره خاطر نشان کرد: درواقع این امیدواری تنها نقطه روشنی است که مردم افغانستان دارند. متاسفانه این کشور سال هاست درون دالان تاریک درگیری ها قرارگرفته، لذا برای بیرون رفتن از این دالان باید همه طرف های درگیر منازعات سیاسی در افغانستان تلاش کنند تا با اتخاذ بهترین تصمیم از این دالان خارج شوند.

این کارشناس بین‌الملل گفت: با اینکه در دوحه توافقی بر سر آتش‌بس و بر سرد آزادی پنج هزار زندانی طالبانی صورت نگرفت، لیکن آنچه مورد تاکید بود تصریح در مذاکرات و برگزاری جلسات بعدی مذاکرات برای رسیدن به صلح و ثبات بود. این به معنی این است که این احتمال وجود دارد که به کمک مذاکرات و گفت و گوها شاهد کاهش درگیری های بین دولت و طالبان باشیم تا شاید کشور افغانستان به سمت و سوی صلح پیش برود.

وی در خصوص نقش کشورهای همسایه در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان توضیح داد: کشورهای همسایه خواهان رسیدن افغانستان به صلح و آرامش هستند لذا برای تامین و برقراری امنیت در افغانستان تلاش می کنند. بی شک برقراری امنیت در افغانستان برای کشورهای همسایه بسیار مهم است. در این بین جمهوری اسلامی ایران نیز میزبان برگزاری نشست وبیناری بود. جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات کوشید تا زمینه های هوشیاری مردم افغانستان در برابر توطئه هایی که ممکن است آمریکایی‌ها برای آنها کلید زده باشند را فراهم کند، چرا که به ظنر می رسد هدف آمریکا از خروج از افغانستان تشدید درگیری خونین و فلج‌کننده بین نیروهای دولتی و طالبان است که در نهایت مردم افغانستان ازاین موضوع متضرر می شوند.

او ادامه داد: خبرهایی که از گوشه و کنار افغانستان می رسد حاکی از گسترش درگیری های بین طالبان و دولت در بیست استان این کشور است. درگیری هایی که موجب شده نزدیک به هزار نفر در روز کشته و مجروح شوند. طبیعتاً هر کشته ای زخمی بر پیکر رنجور افغانستان است و می تواند فاصله مردم افغانستان را تا رسیدن به صلح کاهش دهد. هم طالبان و هم دولت افغانستان باید به این موضوع مهم دقت کنند درگیری‌ها نمی تواند بدون عواقب باشد. اگر از راه های مسالمت آمیز و از راه های درست سعی کنند حکومتی را به نمایندگی از همه اقوام ، گروه ها، جناح‌ها، احزاب سیاسی افغانستان ایجاد کنند، طبیعتا این کار کمترین عواقب و پیامدها را خواهد داشت. اگر قرار باشد طالبان یا دولت افغانستان از طریق جنگ و پرتاب راکت و درگیری های مسلحانه و کشتار پیش برود طبیعتا این پیامدها و به زودی از بین نخواهد رفت و شاهد برادر کشی های بیشتر در افغانستان خواهیم بود.

قنادباشی در پایان عنوان کرد: طبیعتا این چرخه باطل ادامه پیدا می کند چرا که عده ای برای گرفتن تقاص خون‌های ریخته شده وارد صحنه می شوند و افغانستان همچنان روز به روز به سمت خونریزی های بیشتر پیش می رود. لذا با توجه به جغرافیای افغانستان، ترکیب قومی و مذاهب مختلف در افغانستان، مسلما راه های نظامی پاسخگو نیست، ضمن اینکه در وبینار برگزار شده در تهران بر این موضوع تاکید شد که راه حل افغانستان را نباید از مسیر نظامی گری، سرکوب و به کار گیری اسلحه یافت، بلکه راه حل ایجاد ثبات و آرامش در افغانستان است. امروز افغانستان باید از طریق رایزنی‌ها، اشتراک نظر و همفکری به سمت برپایی حکومتی مبتنی بر آرای مردم پیش برود تا جمهوری اسلامی افغانستان تحقق پیدا کند. یعنی جمهوریت و اسلامیت در کنار هم در این کشور محقق شود.